Jump to content

Måle turbotryk på Volvo KAD 43

3600

Recommended Posts

Tak jeg må købe andre manometre , jeg tænker også jeg bliver nød til finde ud af noget digital turteller for at få de helt rigtige 

rpm når jeg måler ,da jeg har opdaget de originale volvo turtellere ikke er helt nødagtige ,hvad bruger i til dette? jeg kan se på 

kan 44 fx anbefaler man diagnose værktøj men dette kan ikke bruges på KAD43

dieselfan skrev for 12 timer siden:

Husk å ta høyde for noe avvik på et så rimelig manometer. 

For å kunne måle med 2 desimaler må du ha et klasse 1.0 manometer

Er det nødvendig med mer en 1 desimal til KAD?

Skal ikke trykket ligge på ca 1,7 eller 1,8? (avhengig av temperatur såklart) 

Skal forøvrig montere en trykkmåler permanent, med instrument dashbordet. Finnes det overganger til disse små slangene som følger med instrumentet? (det er ikke meningen å kuppe tråden, men følte den var veldig relevant i denne sammenheng :saint:

3600, takk for bilder. ?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
3600 skrev On 17.9.2019 at 20.22:

Så er der købt udstyr til at teste trykket(KAD43) i weekenden ,tager begge maskiner samtidig.

Har jeg ret i det er disse tal jeg gerne skulle måle ved de forskelige rpm eller har nogen nogle andre tal? 

1800 r/min-1,15 bar

2500 r/min-1,45 bar

3800 r/min-1,75 bar

Min mening: Tjaaa, når VP sin referanseverdi er oppgitt med 2 desimaler så bør en nok prøve å utføre måling i området +/- 0.05 bar som et minimum

En annen utfordring er om 3600 har manometer som viser 0.1 for mye og jeg har et manometer som viser 0.1 for lite... og vi begge har kjøpt samme turbo til samme motor og vil sammenligne men får 0.2 bar forskjell.... 

Derfor anbefaler jeg 0-2.5 bars manometer for lettere avlesning.

Om en i tillegg kjøper Klasse 1.0 eller i alle fall Klasse 1.2 så har en gjort hva man kan.... for å oppnå en god nøyaktighet på målingene.

Alternativet er for 3600 å låne et kalibrert manometer Kl 1.0 og sette alle 3 manometre i serie slik at man kan studere avvik mellom de 3 manometre med en sykkelpumpe....  da går man fra å tro - til å vite på en enkel og rask måte.

Redigert av dieselfan (see edit history)

3600 - dine manometre er etter min mening "avlesnings-vennlige" dersom du kan få testet de mot et riktig nøyaktig manometer så vil jeg mene du kan bruke dem.

Et steg opp, dog ikke Klasse 1.0 er disse http://gevir.ipapercms.dk/tess/hosesservices/?page=512  treffer du en snill mann/kvinne hos Tess og du kar nykammet hår... så er de kanskje snille og gjør en kjapp sammenlikningstest mot et av sine referansemanometre :thumbsup:

Et manometer er minst nøyaktig første 20% og siste 10% av skala så unngå å teste i dette området.

3600 skrev 13 minutter siden:

Hvad er et acceptabelt  tryk for 17år gamle turbo `er

Dersom motorene dine hadde kun blitt brukt i ferskvann (i ikke saltholdig omgivelse) så tror jeg de ville klare å levere nesten som nye....

Det er føst og fremst korrosjon og erosjon samt en kombinasjon av disse som spiser opp eksosturbinhuset slik at klaringen til eksosturbinhjulet øker..., da faller trykket selv om turtallet er der.

TrikkerN Lønning skrev for 1 time siden:

Har du fått den nye turboen din?

Har fått fra en leverandør. Håper å kunne teste 3 forskjellige + en selvbygget om delene kommer og jeg får tilgang til CNC benk som lovet...

3600 skrev 21 minutter siden:

Det jeg er kommet frem til er kompressor på den en motor kobler lidt tidligt fra kan dette justeres ??

Hvem kan KAD43 nok til å hjelpe 3600 ?

Det er nu ikke sikkert mine maskiner fejler noget ,min båd er en Cranchi 34 ,den går 34,2knop(gps)

den er opgivet til 34 i katalog så det må være fint.

Det er nok mest mig der syntes den ene maskine er lidt langsommere en den anden men det kan være

fordi den ene kompressor kobler fra for tidligt,for selv om trykket måske ikke er højt nok har jeg jo samme tryk på

begge maskiner

dieselfan skrev 45 minutter siden:

Har fått fra en leverandør. Håper å kunne teste 3 forskjellige + en selvbygget om delene kommer og jeg får tilgang til CNC benk som lovet...

Hvem kan KAD43 nok til å hjelpe 3600 ?

For min del ble det turboservice. Håper den kommer snart, slik at jeg kan få begynt. ?

3600 skrev 34 minutter siden:

Det er nu ikke sikkert mine maskiner fejler noget ,min båd er en Cranchi 34 ,den går 34,2knop(gps)

den er opgivet til 34 i katalog så det må være fint.

Det er nok mest mig der syntes den ene maskine er lidt langsommere en den anden men det kan være

fordi den ene kompressor kobler fra for tidligt,for selv om trykket måske ikke er højt nok har jeg jo samme tryk på

begge maskiner

Når slår kompressoren ut? 

Har du tatt av eksosbendet og kikket inn på turbo? 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...