Jump to content

Trenger ny batteribank, billig bly eller LiFePo4 - og hvor mye trenger jeg?


Aerton Hartwig

Recommended Posts

Batteribanken vår er død( 420ah) så jeg har googlet øyet stort og vått i helgen, men har konkludert med at jeg trenger litt hjelp fra noen med mer erfaring enn meg når det kommer til strømforbruk i båt.

 

Vi har en 31 fots cabincruiser(nylig kjøpt), er 2 barn og 2 voksne. Liker å ligge i uthavn hvor batteriene da skal drive et eldre kjøleskap samt en ny kompressor kjøleboks. Stereo, vann etc også.

Jeg tror jeg har bestemt meg på Lithium(med mindre jeg må kjøpe ny dynamo(KAD43) og lader(CTEK M300).

Dersom vi sier jeg ikke trenger dette(venter på svar fra butikken i morgen) hvor stort batteri trenger jeg da?

Alternativene er 100,150 og 200ah. Jeg har lest meg opp så jeg vet at man kan doble kapasiteten i forhold til bly, men siden vi prater dyre batterier(og kona har også noe hun skulle sagt) trenger jeg et argument for 150/200ah.

Plass er også et viktig element da vi får bedre plass til sykler til barne i motorrommet. Jeg ønsker ikke å ende opp med for lite batteri så jeg blir tvunget til å kjøpe et nytt(mer penger og mindre plass igjen)

 

Ps, solcelle er planlagt kjøpt inn(om behovet dukker opp) da i så fall 130w

Link to post

Tror du vil få lite svar på denne. Grunnen er at samme spørsmål har vært oppe gjentatte ganger og folk går kanskje lei. Søk litt her på forumet og les deg litt opp så finner du kanskje noen svar, for det finnes veldig mye god info i tidligere tråder. Lithium koster mye penger og kan mange ganger koste mye tid også. Først må du få oversikt over hva du har av dynamo, ladeskille, god lufting til dynamo, ladespenninger (både på tomme og fulle batterier)  osv osv. Mange ganger går det bra å gå over til lithium, mens andre ganger så krever det mange timer i planlegging og tenking i tillegg til skruing. Når du i tillegg er der at du trenger argumenter for å kjøpe 100 eller 200Ah og du ikke vil kjøpe om du må ha ny dynamo eller landstrømlader, så ville jeg heller hatt samme type batterier som du allerede har, for lithium er kostbart, noen ganger veldig kostbart. 

Beklager om jeg er for direkte, men lithium er ikke bare positivt heller. Mange ganger er det lurest å bare holde seg til det man allerede har. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Det finnes ingen fasitsvar på dette, men noen fellespunkter er det.

Uansett hvor stor batteribank man har, så må den lades; og store batteribanker trenger lengre ladetid enn små. Utfra dette er det begrenset hvor gunstig en stor batteribank er. Den koster mer, tar gjerne mer plass, og veier mer enn det man får igjen fra et solcelleanlegg. Etter mitt syn har man klart mest igjen for å ha et solcelleanlegg som dekker hele strømbehovet, og i tillegg sørge for å ha tilstrekkelig batterikapasitet til "mørkeperioder". Så da er det bare å summere watt og timer.

Eksempelvis:

 -kjøleskap: 30 W i 8 timer = 240 Wh

 -fryser: 20 W i 8 timer = 160 Wh

 -lys: 20 W i 3 timer = 60 Wh

 -lyd: 10 W i  4 timer = 40 Wh

 -diverse.....    100 Wh

Om man så ganger dette med to, får man omtrent det man trenger av batterikapasitet. Her: 100 Ah.

Deretter må man se på hvilke lysforhold som er relevante, og dimensjonere solceller slik at de kan drive apparatene, samt fylle batteriet i løpet av dagen.

I eksemplet over holder det med 130 W, såfremt lysforholdene er optimale. Det kan man selvsagt ikke regne med, men her er det mange faktorer som spiller inn. Kanskje bruker man motoren mer hvis det er dårlig vær, etc.

 

Link to post

Vi har et 300ah lithium i vår 35 fot motorbåt, og elsker det. 3-4 dager uten landstrøm går helt fint med kjøleskap. Lader fort også, kom til båten med 0 på batteriet før helgen fordi jeg hadde glemt hovedstrømbryteren og stereoanlegget på 4 uker før. Startbatteriet hadde strøm, så startet opp, konstantere på app'en at batteriet tok lading. Gikk så fra Son til Tønsberg. Da vi hadde fortøyd i Tønsberg hadde batteriet ladet seg til ca 89%, resten tok vi med landstrøm og ombord lader. Motor er D6-370 og ombord lader er en Ladix fra byggeåret 2007. Batteriet er fra Skanbatt. 

Link to post

Har 400 Ah lithium forbruksbank  i min båt nå. Satt inn i våres.  Denne banken erstattet 300Ah bly batterier.  Etter 3 dager med bruk av 2 kjøleskap mm og annet elutstyr (nespressomaskin og eggekoker bla) har vi fortsatt 65% igjen. Har behold 200Ah bly til starbatterier og vinsjer. Satte inn en batteri til baterilader fra Joerg Becker  her på forumet og en ny landstrømslader fra samme leverandør for å unngå å ha for høy floatspenning  på Lithiumbatteriene.  Originale dynamoer osv.  Alt har vel kostet meg ca 36 000 og endel egeninnsats med strekking av nye kabler med sikringer osv. Angrer ikke på dette.

Redigert av TerjeFjern (see edit history)
Link to post

Hva slags lader kreves egentlig på lithium? Kan feks en Victron Centaur funkgere på slike batterier?

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1120&category_id=168&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Den er ikke egnet til type float lading av AGM - men den bøtter på bra med strøm i bulk og absorbtion

 

@TerjeFjern Er 220V laderen din da koblet til lithium - så lades blybatteriene med batteri til batteri laderen?

Har du sjekket temperaturen på dynamoene dine ved lading av lithium?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

@Bitteliten alt er på blybatteriene faktisk og så lader BB lithiumene via dem.   Av ukjent grunn gikk floaten i overkant høyt når jeg brukte Waeco laderen som jeg hadde fra før  selv om BB laderen var innstilt på lithium mens med dynamo fungerte alt ok.  Med  ny lader med lithiumprogram fungerer alt veldig bra også for blybatteriene . Har float på lithiumen på rundt 13.8 og maks inn er 14.1.

 

Jeg har 2 gamle standard Volvo dynamoer på motorene mine og med en ladestrøm på ca 67A maks inn har jeg ikke varmeproblemer.

 

Bruker dette utstyret BBW 12120: http://www.sterling-power.no/stnbbw2.htm  

og en ProCharge Ultra 50A lader:http://www.sterling-power.no/stnlapcu.htm

 

Har fått mye gode tips fra Joerg Becker om oppsett osv og det har fungert helt uproblematisk denne sesongen.

 

Link to post
Aerton Hartwig skrev 38 minutter siden:

Kan man forresten parallellkople 2 Lithium med forskjellig kapasitet?

Forutsetningen for at batterier kan parallellkobles er at de har samme spenningskarakteristikk; dvs. at x% ladingsgrad utgjør samme spenning på alle batteriene. Kapasiteten har ingen praktisk betydning.

Lithium-baserte batterier finnes i mange utgaver, med tildels svært forskjellig karakteristikk, men her er det vel gitt at begge er LiFePO4.

Disse batteriene har også som oftest innebygd beskyttelseselektronikk, men en god regel er likevel å sørge for at de har tilnærmet samme spenning før man kobler dem sammen. Om denne er vesentlig forskjellig, vil det ved sammenkobling oppstå en potensielt skadelig utjevningsstrøm.

Link to post
TerjeFjern skrev On 18.9.2019 at 12.40:

@Bitteliten alt er på blybatteriene faktisk og så lader BB lithiumene via dem.   Av ukjent grunn gikk floaten i overkant høyt når jeg brukte Waeco laderen som jeg hadde fra før  selv om BB laderen var innstilt på lithium mens med dynamo fungerte alt ok.  Med  ny lader med lithiumprogram fungerer alt veldig bra også for blybatteriene . Har float på lithiumen på rundt 13.8 og maks inn er 14.1.

 

Jeg har 2 gamle standard Volvo dynamoer på motorene mine og med en ladestrøm på ca 67A maks inn har jeg ikke varmeproblemer.

 

Bruker dette utstyret BBW 12120: http://www.sterling-power.no/stnbbw2.htm  

og en ProCharge Ultra 50A lader:http://www.sterling-power.no/stnlapcu.htm

 

Har fått mye gode tips fra Joerg Becker om oppsett osv og det har fungert helt uproblematisk denne sesongen.

 

takk :-) Er det slik at all ladnig uansett motor eller landstrøm går fra bly til lithium eller er det kun ved motor du lader via blybatteriene? Vil det slite mye på blybatteriene å lade lithium via dem? Med det oppsettet slipper du vel ladeskillet mellom dynamo og batteribankene?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Bitteliten skrev 13 minutter siden:

Kanskje @Joerg Becker kan bidra her også?

 

dette med dc dc lader kan kanskje løse problemet med overbelastet dynamo ved lithium?

Hei.
Er på veien ut nå, men leser tråden senere og svarer etter hvert.

Takk.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Det rimeligste og beste alternativet mener jeg er følgende:

 

Kjøp 2 stk åpne blybatterier på ca 200Ah, og koble disse i parallell. Hent ut pluss på det ene batteriet, og minus på det andre. Biltema selger ferdige 70mm2 lasker om jeg ikke husker feil.  Da får du ei løsning som varer i mange år, koblet på en profesjonell måte.  Åpne blybatterier av deep cycle typen er det mange som har gode erfaringer med. Disse kan stå tilkoblet lader året rundt. 

 

Ved å velge kun 2 batterier i Parallell og samtidig droppe gel/agm og lithium, så kan du konsentrere deg om båtliv istedenfor strøm.  

 

Hvorfor:

 

-Lithium er fremtiden, men krever litt mer uttesting slik at man må bruke litt tid på å sette seg inn i ting. Søk litt på BP, så ser du at lithium ikke bare er ett batteri, men også en hobby. Bilen min er full av lithium, men der har ingeniørene bygget alt samtidig slik at alt jeg trenger å gjøre er å plugge ladekontakten.  Lithium er genialt men koster endel mer både av penger og energi. 

 

-Mange parallelle batterier kan gi utfordringer med ujevn slitasje når bruken er syklisk med ujevn lading.  Det kan fungere fint, men krever mer. Velger du bare 1 eller 2 batterier i parallell og kobler som nevnt ovenfor, så slipper du unna disse problemene. 

 

-AGM/GEL har dårlig statistikk om man ligger mye på landstrøm. Etter min mening fordi det skal svært lite til for å overlade dem, spesielt i absorpsjons ladefasen. Vil man likevel ha AGM, så velg lavest mulig ladespenning til båtbruk. feks. 14,2V absorpsjon, 13,8V float og 13,2V storage. Lading av AGM/GEL er med andre ord litt mer som å balansere på line, og krever som lithium litt tankevirksomhet. Jeg har valgt AGM, men brukte mye tid på å forstå at det å senke ladespenningen i absorpsjon fra 14,4V til 14,2V var nødvendig med vår bruk for å få normal levetid. Bruken betyr med andre ord mye for hvordan man bør lade, men en grei regel er stor lader med lave spenninger på AGM i båt.  Feks. 50-80A på en 420Ah AGM bank slik at den raskt løftes opp til 80-90%, og deretter 14,1-14,2V absorpsjon til de er 98-99% fulle og 13,6-13,8V den siste prosenten.  Så bør spenningen reduseres til 13,2-13,4 eller lader frakobles ved vår type bruk. (båt som ligger mye til kai). 

 

 

Så da er vi på at det rimeligste og enkleste er 2 stk store standard batterier i parallell når behovet er normalt.  Mye enklere å få litt hjelp til å bære ombord etpar slike enn å bruke mye tid på internett for å lære om batterier.  I fremtiden blir alt annerledes, men jeg ville kjørt en runde til med våte blybatterier før lithium er modent for båt og ferdig uttestet. Alt annet krever mye penger, flaks, eller endel kunnskap. 

Link to post
Bitteliten skrev for 3 timer siden:

takk :-) Er det slik at all ladnig uansett motor eller landstrøm går fra bly til lithium eller er det kun ved motor du lader via blybatteriene? Vil det slite mye på blybatteriene å lade lithium via dem? Med det oppsettet slipper du vel ladeskillet mellom dynamo og batteribankene?

All lading går via blybatteriene.  Dette har i hele sommer fungert perfekt.   Joerg er eksperten jeg konsulterte og handlet fra. Batteriene kommer fra Farco

Link to post
Bitteliten skrev for 5 timer siden:

Kanskje @Joerg Becker kan bidra her også?

 

dette med dc dc lader kan kanskje løse problemet med overbelastet dynamo ved lithium?

Fint at det meste er ferdig diskutert allerede.
Man kan nok se at det er flere nå som styrer litt fornuft over mange ønsketenkende. :thumbsup:

Så derfor bare litt fra meg i tillegg, for å gjøre ballen litt mer rund. :smiley:

BB-ladere.
Det finnes nå forskjellige varianter som i grunnen kan løse det meste som angår problematikken
med nødvendige begrensninger for enten dynamo eller batteri,
behov for forskjellige spenninger, forskjellige og også individuelle tider i forskjellige sykler, mm.

Strømbegrensning er ikke bare et tema med tanke på dynamoer,
men også mht. batterier, fordi dem blir verre jo billigere de er.
Problemet der er at både celler, lisser (tørr ikke å kalle det kabel), og annet
er blitt mer og mer følsomme jo billigere batteriene ble og blir.


Ser vi da på forskjellige batterier med f.eks 100Ah
da varierer mulig ladestrøm fra ca. 2.5C/maks 250A (dyrt) ned til så lite som rund 25A (billigst).

Batterier i 100Ah-klasses som selges i Norge er for det meste angitt til ca. 60A "anbefalt" og 100A "maksimalt"
mens noen leverandører reduserer og krever ladestrøm begrenset til ikke mer enn litt over 30A
for å øke sjansen at batteriene kommer over garanti og reklamasjonsrett.
siden både celler, kabel og kontakter og selve BMS i batteriene er ... (sensurert).

Ser vi da bare på middelsklasses Li-batterier og 60A, da sliter nok de fleste dynamoer å holde seg til dette.
Ser regulatoren lav spenning (pga. ikke-tilstedeværende motstand) da leverer dynamoen det den kan.

Flere batterier parallell løser dette problem, for batteriene, men da blir det ufordelaktig for dynamoen (e).
Og, det gjelder kun sålenge alt virker og ikke et eller flere BMS konker ut.

Dette er forresten ikke fantasi, men BMS som stenger ble opplevd mange ganger både selv og av kunder.
Dette ble registrert t.o.m. på BMS og batterier som er beregnet til 150A og 200A
men som konket ut ved knapp over 100A etter ikke helt 5 minutter.
Skjer dette f.eks. uten bly som er koblet parallell da kan dynamoene stryke umiddelbart.

Alle... LI-batterier som ikke tåler minst 1C "anbefalt" ligger for mine begrep i kvalitets-klasses "tvilsom"
og er for min oppfatning ikke brukbar som et sikker energilager når vi snakker om lading med dynamo når
dynamoen skal arbeide mot bare Litium, dvs. uten Buffer.

Fasit:
- Mange batterier/høy kapasitet = masse last for dynamoen.
- Stor eller flere dynamoer = stor belastning for både celler, interne koblinger + relé, og evt. BMS.

Løsning:
Enten gode dynamoer og helst tilsvarende styring (ekstern regulator) som kan både strømbegrensning,
spenninger, tider, temperatur når det dreier seg om å produsere mye ladestrøm kontrollert,
pluss enkelt og smart fordeling.

Andre løsningen:
BB-ladere, som kan mye av det samme, men som så bør/må velges i forhold til problemstillingen.

BB-ladere sitter mellom primærbatteri og sekundærbatteriet og pleier vanligvis å gå i automatisk modus.
Laderen skiller batterigrupper og, når riktig installert, belaster ikke primærbatteriene siden laderen ikke starter før det finnes tilstrekkelig ladespenning på inngangen  (økt spenning betyr vanligvis at batterier er "full").

Når laderen er blitt valgt riktig og i forhold til tilgjengelig ladestrøm
vil det alltid være overskudd på primærside, som garanterer at
a) dynamoen ikke belastes over måten og b) primærbatteriet ikke "kan" tømmes.
NB: "Kan" gjelder for korrekt innstilling og installasjon, fordi det er mulig å tømme primærbatteriet også bevisst og
da helt ned til 10,5V.

Ellers kan BB-ladere justeres på forskjellige variabler.
Noen bare per sine faste programmer, andre med både det og forskjellige variabler (tid, spenninger),
enda andre kan det samme men enda mer variert og strømbegrensning i mange trinn som gjør
adaptering enda enklere og ganske så presis i forhold til mulighetene.

De større ladere kan også med fordel brukes for installasjoner med flere dynamoer.
Ovenfor ble det nevnt en installasjon med 2x 65A, andre har 2x 120 eller enda større dynamoer.

En dynamo alene kan være for lite, mens to ikke sjelden er for mye,
men med BB i mellom kan dette doseres akkurat som det trengs.
Og BB-ladere kan kobles parallell og kan startes stoppes enten separat eller samtidig

Lite dynamo, stor batteribenk: Det samme løsning.

Bruk en dynamo som kan begrenses, eller en BB-lader som begrenser mye nok at dynamoen ha det komfortabel.
Så blir ladetiden lengre, men likevel komplett, og dynamoen sliter ikke.
Mange muligheter.


Og siden vi er her.
Det gjelder også mer og mer for bobil.
Mange drømmer jo om enkelt parallelkobling med start- eller forbruksbatteriene.

Alle biler har en grunnbelastning allerede, som produsentene beregner slik at dynamoer
ikke skal belastes med ca. 30% - 40% maks.
Det inkluderer alt fra bremselys til varmesete.

Et batteri i bodelen med dobbelt til fire ganger så mye kapasitet,
og tilsvarende høy strømopptak når tom,
er ikke innberegnet av noe som helst bobilprodusent.
Ikke en gang av "luksus-bomber", nei (er blitt tilkallet flere ganger allerede for å løse "mystiske problemer").

Derfor finnes det (med bare veldig få unntak) heller "ikke" noe EBL (E-blokka, fordeling) i serie-biler
som tåler mer enn 60A ladestrøm mot batteriene.

Og nei, den blir vanligvis ikke begrenset.
De fleste EBL har noe så ordinert som en helt normal skillerelé på et fattig kretskort,
og så finnes det bare et sikring som smelter når ladestrømmen ble større enn tiltenkt.

-------------------------------------------------------------------------
Så, vi snakker fortsatt om gamle og kjente problemer, som fikk enda flere variasjoner pga. stadig bredere men
lite dypere målgruppe og synkende batterikvalitet fordi "erfaring i produksjonen gjør det enklere å sjonglere imot kvalitet".

.... fikk jeg alt med inn her? :confused:
Bare spør om det finnes noe jeg glemte å flette med inn her.

:seeya:
Jørg
 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Seilars skrev for 13 timer siden:

Biltema selger ferdige 70mm2 lasker om jeg ikke husker feil.  Da får du ei løsning som varer i mange år, koblet på en profesjonell måte.

 Startet med å kjøpe slike men når jeg oppdaget at ene koblingen falt av pga dårlig pressing begynte jeg å lage mine egne med en stor presstang jeg hadde fra før. Jeg anbefaler derfor å sjekke koblingene på de ferdige fra Biltema før de monteres.

Link to post

Takk @Joerg Becker. Da er jeg forvirret på et høyere nivå :clap:

 

Er det mulig å ha en DD DC lader som kobler ut når motoren ikke går? Poenget er at jeg ikke vil ha at all lading av batteriene blir avhengig av en DC DC lader - om denne da går i stykker står vi der uten lading. Jeg vil ha redundans - derfor ha mulighet til å lade via 220V ladere når dieselagregatet går. Med en motor og LR180-03C dynamo - kan vi da ta bort skilledioden ?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Bitteliten skrev 1 time siden:
Sitat

Takk @Joerg Becker. Da er jeg forvirret på et høyere nivå :clap:

Dette er bra.
Forvirring skaper spørsmål, som gjør at hjernen begynner både å sortere og å huske. :thumbsup:
 

Sitat

Er det mulig å ha en DD DC lader som kobler ut når motoren ikke går?

Alle kjente DC-DC ladere kutter forbindelsen når den slår seg av.
Det er bare så fordi DC-DC-ladere arbeider som 230VAC-ladere, bare med en annen inngangs-spenning.
"Strøm borte = lader slutter"


Men: En bør sjekke om laderen slår seg av når den inngående spenning synker / primærkilden ikke lader.
Det finnes mulighet for å installere slik at laderen henter -alt- tilgjengelig energi fra primærkilden.
Det betyr at den da også kan tømme primærbatterier helt f.eks. når det er nødvendig for å
holde sekundærspenningen på forbruksside lengst mulig stabil.
 

Sitat

Poenget er at jeg ikke vil ha at all lading av batteriene blir avhengig av en DC DC lader - om denne da går i stykker står vi der uten lading.

Alt på verdenen kan gå i stykker, særlig det som er laget av mennesker.
Dynamoer kan også stryke, eller reim, kiler, og t.o.m. motoren av forskjellige grunn.
Men når det finnes behov for å sikre da kan man enten lage et bro, eller installere dobbelt (som yrkesbåt gjør med mange sikkerhetsrelevante komponenter), eller finne på enda flere løsninger for å lade.

 

Sitat

Jeg vil ha redundans - derfor ha mulighet til å lade via 220V ladere når dieselagregatet går.

Da bare setter du 230V-laderen rett på batteriene og tilkobler BB til enten Ignition/annet som
gir positiv spenning bare når motoren går, eller en manuell bryter.
I så fall starter BB bare når motor og dynamo arbeider eller den manuelle bryteren gir spenning.
Det finnes mange flere muligheter, inkl. direkte styring av bl.a. BMS (så sant nå den kan styre noe i det hele tatt).

NB: Selv om de fleste billige batterier er crap vill nok de fleste ikke dø med det samme når
de en gang ikke får tilrettelagt og optimal behandling og ladestrøm.
Det samme gjelder for dynamoer.

Adaptert og tilpasset ladestyring betyr å skåne i lengden, dvs. å fjerne unødvendig press og å øke både levetid
og pålitelighet.


Når en ønsker å komme rund en slik system "for tilfellet" (yrkesbåt, ambulanser mf. gjør dette)
da er det enkelt å fikse ved bare å legge en kraftig hovedbryter mellom inngang og utgang av BB-ladere.
En bro altså, som kan lokkes ved behov.
Slik koster bare få hundrelapper (avh. størrelse), og er også på lager her.
 

Sitat

Med en motor og LR180-03C dynamo - kan vi da ta bort skilledioden ?

Ja, det pleier å bli så når det ikke finnes behov for annet.
Dynamoen kobles da vanligvis* direkte til startbatteri, så BB-laderen mellom start- og sekundærbatteri.

* Vanligvis, fordi det er helt fritt hvor en kobler inn sålenge det funker.
BB kan brukes mange steder og kobles klassisk-rett, og forbi, og parallell, og tilbake, alt i forhold til behov.

Andre ladere og ladekilder (solcelelr med regulator f.eks.) kan kobles til primærbatteriet,
men bør helst kobles til forbruksbanken direkte.
Grunnen er da ikke BB-laderen, men at også minste ladespenninger kan havne rett på batteriet,
slik at helst bare så lite som mulig energi blir forbrent "på veien" og da til ingen nytte.

Jeg ville nok spørre hvorfor noe evt. dårlig regulert ladekilde skal få lov å plage et startbatteri,
men er kilden kraftig nok da kan BB fint ligge i mellom.

:seeya:
Jørg
 

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Takk @Joerg Becker :-) Når Dc DC laderen kan erstatte skilledioden, og den kan kobles på tenning - så ser jo dette ut som en god mulighet for å beskytte dynamoen ved lithium batterier. Jeg tenker da at en max 60 amp DC DC lader kan fungere bra hos meg med min 80 amp dynamo.

 

Forøvrig - alt kan ikke gå i stykker. Alt går i stykker - før eller siden. Derfor redundans på kritiske systemer er min filosofi når vi skal seile langt fra folk :yesnod:

 

Hva regner du som gode batterier? Jeg pratet med en fra Hallberg Rassy - de setter inn Mastervol Lithium batterier nå - og kjører hele systemet på dette. Mener han sa at de bruker MLI Ultra serien.

De som har solgt mest Lithium til båt i Norge er kanskje Scanbatt?

Link to post
Bitteliten skrev 22 minutter siden:
Sitat

Takk @Joerg Becker :-) Når Dc DC laderen kan erstatte skilledioden, og den kan kobles på tenning - så ser jo dette ut som en god mulighet for å beskytte dynamoen ved lithium batterier. Jeg tenker da at en max 60 amp DC DC lader kan fungere bra hos meg med min 80 amp dynamo.

Ja, LR med sin god effektkurve er en brukbar dynamo for slik.
Utgående effekt er koblet til inngående effekt.
Med spenningene som LR180 vanligvis kan levere kan du med BB1260 forvente opp til  50 - 55A ut.
 

Sitat

Forøvrig - alt kan ikke gå i stykker. Alt går i stykker - før eller siden. Derfor redundans på kritiske systemer er min filosofi når vi skal seile langt fra folk :yesnod:

Det er alltid smart a) å forstå teknikken en bruker og b) å ha en reserveløsning i enten lomma eller bakhodet.
Bar at bakhodet er lite lurt når så andre også skal kunne håndtere dette i en krisesituasjon,
som f.eks. når vedkommende bakhodet ikke er tilgjengelig.
 

Sitat

 

Hva regner du som gode batterier? Jeg pratet med en fra Hallberg Rassy - de setter inn Mastervol Lithium batterier nå - og kjører hele systemet på dette. Mener han sa at de bruker MLI Ultra serien.

De som har solgt mest Lithium til båt i Norge er kanskje Scanbatt?

 

Beklager.
Jeg filosoferer ikke lengre om hverken merkenavn eller priser,
men bare om både tekniske data og datablader så sant disse kommer fra seriøse kilder.
Vil en være mest sikker, og forstår alt dette, dvs. hva det betyr og har noe å sammenlikne med,
da er det best når man drar til leverandøren (importør, selger) for å ta en prat både over og ved det levende objektet.

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...