Jump to content

Utgjer 35 cm større breidde mykje betre stabilitet på skjergårdsjeepar?

Ask

Recommended Posts

Hei

Gutungane er i marknaden, for å kjøpa seg ein rimeleg skjærgardsjeep.

Båten skal brukast til fiske etter leppefisk.

Gutane er vant med min PolarCircel, og det er jo få båtar som er meir stabile.

Det er eit absolutt krav at båten er sjølvlensande.

Eg ser at mange eldre skjærgardsjeepar er  i underkant av to meter breide.

Nyrare Sting 535 pro (førstevalet) og Øien 530 er ca. 230 cm breide.

Spørsmålet er om dette utgjer mykje i praksis, på stabiliteten?

Ask

Jeg fisker mye fra vår Ockelbo B16AL som er 192cm bred og familiebåten vår,  Øien 530, som er nesten 40cm bredere. Jeg har aldri merket noe bedre stabilitet i Øien enn i Ockelboen og velger Ockelboen de gangene det blåser skikkelig. Den tar bølgene på en mer betryggende måte og gir meg en større trygghetsfølelse. 

Redigert av LAKA (see edit history)

Kjenner ikke de båtene men der er i alle fall stor forskjell. Jeg har en Askeladden 505 Excel og den er i alle fall veldig stabil men også tung og noe av stabiliteten kommer nok av vekten.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Det er ganske mye mer enn bredde som avgjør om et skrog er rankt eller stabilt! utforming av undervannskrog, chine og vannlinjeareal. Tyngdepungt og vektbalangse har jo også stor innvirkning. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Enig med Morten her.   

I tillegg kan det også være utfordringer forbundet med å ha selvlensende dørk i denne størrelsesklassen. dørken må gjerne heves endel for å komme over vannlinja (slik at den ikke blir selvfyllende med last), og dersom båten i tillegg får høye rekker så kommer tyngdepunktet høyere i tillegg til at det blir mer vindfang 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Sting'n er stødig som pokker samt meget lettdrevet og har fantastisk mye dekksplass. Vi var 9 voksne på tur i sommer og da toppet den på 17 knop med 40hk på hekken :smiley:

Men dette har sin pris og den er skikkelig dårlig på alt annet en flatt hav. Jeg solgte den igjen etter 1 år da jeg rett og slett ikke orket å bruke den hvis det var sjø/vind. Den er OK opp til et vist punkt hvis den er tungt lasta (bortsett fra at man blir våt), kjører du alene slår og banker den nesten uansett.

Redigert av fleggis (see edit history)

Jeg kjenner 3-4 leppefiskere med sting 535pro, 1 av de har solgt den og gått over til en 22foter. Resten av de bruker de år etter år og skryter den opp i skyene 

Har selv prøvd 535pro under hummerfisket med en kamerat, blei faktisk svært overaska over båten. Den er absolutt ikke veien til evig lykke, men ufattelig mye bedre enn mange av alternativene der ute 

Men bare sånn for og holde standaren min oppe, så må jeg desverre sette noen nye tanker og ideer i hue på deg. Hva med sting 600pro ? 

Ask skrev for 3 timer siden:

Gutungane er i marknaden, for å kjøpa seg ein rimeleg skjærgardsjeep.

Båten skal brukast til fiske etter leppefisk.

...

Eg ser at mange eldre skjærgardsjeepar er  i underkant av to meter breide.

Nyrare Sting 535 pro (førstevalet) og Øien 530 er ca. 230 cm breide.

Spørsmålet er om dette utgjer mykje i praksis, på stabiliteten?

Det er vel ingen tvil om at bredden gjør mye for stabiliteten. En annen vesentlig faktor som gjør Sting og Øien båtene stabile er at de er veldig flate i bunn. Den mest stabile skrogfasongen er en ren kistefasong, altså flat som en pall under. En båt med godt V-skrog vil ha oppdrift i senter av skroget som gjør den rank. 

Men hva er egentlig en skjærgårdsjeep? Øien 530 og 600 samt tilsvarende Sting er jo førsteklasses båter til leppefiske, hummerfiske osv., men i mine øyne er dette romslige joller, ikke hva jeg vil kalle en skjærgårdsjeep. Ser jo ut fra annonser at alt fra GH14 med ratt og 9,9 blir kalt "skjærgårdsjeep", noe som vanner ut begrepet til det ubrukelige i mine øyne. Min mening er altså at en skjærgårdsjeep er en godt motorisert åpen båt med gode sjøegenskaper som gjør at den kan kjøres hardt i dårlig vær. Litt motsatt av ei Øienjolle altså. 

Hei

Takk for svar.

Sting 600 pro, og Øien 620 står høgt på lista. Nesten like høgt som PolarCircel, men så er det noko med prisen.

Gutane må handla i nedre prissjikt.

(Eg kan jo kjøpa ein ny båt til dei, men då går dei glipp av viktig lærdom.)

Eg tek gjerne imot forslag til egna, og rimelege, båttypar.

Ask

Scand 550 har alt for liten plass oppi båten hvis man skal holde på med leppefiske. Må ha store tanker med vann for og holde fisken i live, i tillegg er det ofte masse teiner ombord. Hver eneste kvaderatcentimeter teller omtrent. 

Jeg brukte en ombygd herwa 18 til leppefiske. Det var svært godt å sette seg ned bak vindskjermen å spise mat. I tillegg var det nok plass ombord til at jeg kunne ha 20 teiner ombord og fortsatt fiske effektivt.

Det som blei gjort med den, øvre delen av hardtoppen blei flytta 50cm frem, bakre vinduet fjerna, den blei bredda 20cm innvendig, hele bakdelen og brønnen blei flytta 20cm bakover, dørken blei heisa 15cm med tanke på selvlensing, lagde ny styrekonsoll, dieselvarmer, SEM lift til motor, fiska jo bare plasser det var ganske grunt, men bare det var 15cm vann, så gikk det fint 

Sting er ett mye enklere og bedre alternativ

20180502_185451.jpg

Redigert av Guest (see edit history)

Uansett om de fisker i åpen gruppe og det bare er 5000fisk/60000kr, så skal de faktisk ut å trekke teiner i vill panikk når det sjøer litt og det er meldt ennå værre vær. MÅ ut å redde redskapene. En Pioneer 13 er for liten, selv om nevøen din har klart seg med det 

Guttungen til nevøen min var ute med en ombygd ett eller annet 18foter, nå er det riktig nok 3 året hans, men han fiska "kvota" på 5000 fisk på 8dager i år. God lønn for en 15åring

Meste jeg har fått er 2100 fisk på 1 dag. Men er faktisk glad det ikke var så mange sånne dager, stressende og kaos

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...