Familiesnekke Startet 17.September.2019 Link til dette innlegget Startet 17.September.2019 Hei, Vår båt kjører og ligger i sjøen (saltvann) hele sesongen, og jeg skal nå opp på land for vinteren. I min gamle båt, med 2.4l dieselmotor innenbords, så ble båten satt på land, så kjørt i ferskvann ved hjelp av å koble slangen fra sjøvannsfilteret og ned i en bøtte og en hageslange for påfylling av ferskvann. Det tok jo en liten evighet å få litt lunk på motoren, men det gikk da på et vis. Jeg avsluttet operasjonen med å flytte slangen over i en kanne med 50/50 glykol/vann (Biltema blå frostvæske) for frostsikring og korrosjonsbeskyttelse. I den nye båten er motoren 5.9liter og veier over et halvt tonn. Jeg ser for meg at ferskvannskjøring kommer til å ta en stor evighet, hvis poenget er å oppnå litt varme under ferskvannskjøringen. Det er en elv i nærheten av der jeg skal ha båten opp på land, og jeg lurte på om det er et poeng å kjøre opp i elven, med varm motor, og så la den stå der på tomgang en halvtime, for å ferskvannskjøre varmevekslerene, før jeg kjører bort til opplagsplassen? Tanken er da at det blir veldig lite saltavsetninger i kjølere på den lille turen på 20 min i sjøvann, fra elven til opplagsplassen, og at dette lett vaskes vekk, uten å måtte kjøre motoren varm først, når båten står på land. Spørsmålet er om dette er en god ide, eller er det fullstendig bortkastet bruk av tid og diesel? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Jeg stenger bunnventiler, kjører en vannslange ned i sjøvanns filtrene, og starter opp....10 - 15 min holder er min tanke... avslutter med frostvæske blanding før jeg stopper motorene....tror dette holder lenge... Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 17.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Er det forresten noen som vet om mesteparten av saltavleiringene i kjølere lar seg vaske vekk med ferskvannskjøring, eller er mesteparten et hardt belegg som kun syrevask (systemrens) klarer å få bort? Er poenget med ferskvannskjøring å få bort saltavleiringer, eller er det først og fremst bare for å få bort frittflytende saltvann; altså for korrosjonsbeskyttelse? Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Poenget er det siste, få bort frittflytende saltvann. Skal belegget bort må det brukes en syre. Demonterte alle mine kjølere og la dem i saltsyre bad, de ble som nye. Kan også gjøres på plass uten demontering.. Du trenger heller ikke varmkjøre motor for gjennomskylling med ferskvann, 5minutter holder er min erfaring. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Grand Banks jr Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Jeg lagde en enkel løsning for meg. Kjøpte en 20 liters kanne på biltema. Og en skroggjennomføring samme sted som er samme dimensjon som inntaket mitt. Monterte den "feil vei" i kanna slik at tuten går ut av kanna. Kjøpte 2 meter med slange som er samme dimensjon som kjøkevannsinntaket, bare i billig slange (ikke stålarmert). Kopler så av slangen på sjøvannspumpen og puttet på slangen fra kanna. Ferskvann i kanna (fra hageslange) så får motor suge det den vil. Kjører slik ca 5 minutter. Så blander jeg frostvæsken i kanna og kjører til den har dyttet ut frostvæske ut av eksosrøret en liten stund. Bare så jeg er sikker på at det er frostvæske over alt. 5 minutter med ferskvann holder, så på med nok frostvæske. - Samme kanne bruker jeg til å kjøre Systemrens i saltvannssløyfen. Kopler da på samme måte, men kjører kjølevannsslangen som går til eksosbend tilbake til kanna. Da går Systemrensen i retur hele tiden, samt at motoren blir mye raskere varm. Eksosbendet kjøles ned av vann fra vannslangen til huset. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kallethekid Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Enig med de over, men tror en presisering kan være på sin plass. Når du har varmeveksler (som du virker ha) trenger du ikke kjøre motoren helt varm, men saltvannskjølte motorer må normalt kjøres så varme at termostaten åpner for å få sirkulert ferskvann/frostvæske i hele motoren. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 (redigert) Står ingenting om glykol/frostvæske på Mercury fourstroke 115hk (2 år gammel) Kun skylling ferskvann. Er det noe eget med innabords motorer? Redigert 17.September.2019 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
nomen Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Innebordsmotorer skiller seg fra påhemgs ved at de blir stående vann igjen hist og her. Derfor må den frostsikres. Påhengere renner tom i nedtiltet stilling, og man trenger ikke frostsikre den. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Familiesnekke Svart 17.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Jeg var kanskje ikke tydelig på det, men motoren har en lukket kjølekrets med vann/glykol (ferskvannskjølt), og dette vannet varmeveksler med sjøvann. Jeg tenkte nå at jeg skulle ferskvannskjøre motoren for å vaske saltvannsiden i en elv før opplag. Jeg gjorde et forsøk på nettopp det i dag, men det ble heller mislykkede greier. Jeg kjørte helt opp til første bro jeg ikke kom under, og så at elven rant i god driv forbi båten, fortøyde der og lot motoren gå på tomgang. Etter en stund så tok jeg en «smaksprøve» av vannet som kom ut sammen med eksosen, og det var definitivt salt vann. Jeg smakte deretter på vannet i overflaten, og det var smak av ferskvann. Min konklusjon er dermed at på grunn av tetthetsforskjellen på salt og ferskt vann, så ble mine sjøvannsinntak på ca 80cm dybde liggende i saltvannssonen, selv om jeg var over 100m opp i elven fra utløpet... Da jeg kom frem til opplagsplassen forsøkte jeg å ferskvannskjøre med sugeslangen ned i en bøtte og full åpning på stedets vannslange på brygga, men det viste seg at motoren trekker mer vann på tomgang enn vannslangen kunne gi, så da måtte jeg gi opp der også... En dårlig ferskvannskjøre dag! Heldig dere som har båten liggende godt oppe i en elv :) Jeg må derfor ferskvannskjøre motoren slik jeg pleier, på land, og ha nok kanner med vann klar til å kunne kjøre motoren på tomgang i 5-10 minutter. Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Hvorfor ikke heller få tak i en større dunke som du fyller opp på forhånd og etterfyller med vannslangen ? Jeg bruker en ca 50 l dunke (opprinnelig til hundefor?) som motorene suger vann fra. De første par minuttene lar jeg vannet gå på bakken, deretter lar jeg ferskvannet sirkulere en 10- minutter eller så. Så gjentar jeg prosessen, men med fostvæske i dunken. Leder først vannet på bakken til det kommer blått ut og lar det deretter sirkulere i dunken. Da kan jeg sjekke hvor lav temperatur blandinga holder og etterfylle med frostvæske hvis nødvendig. Samtidig så sirkulerer jeg frostvæsken så lenge at jeg er sikker på at det ikke er lommer som ikke er frostsikret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.