Gabi Startet 17.September.2019 Link til dette innlegget Startet 17.September.2019 (redigert) Siden jeg har så mye glede av forumet og er så takknemlig for all hjelp jeg får tenkte jeg å bidra litt tilbake. Jeg har 2 stk Volvo D6-310hk fra 2007, gått ca 750timer. Dieselfilter skifte og lufting synes jeg er noe herk egentlig, men bestemte meg derfor å lage en prosedyre for å gjøre det så effektivt som mulig. Ikke så lett å huske alt sammen for hvert år heller.... I den grad dere har samme motor-type og ikke har egne prosedyrer, så bruk gjerne nedenstående prosedyre som utgangspunkt og tilpass til egen motor og opplegg. Ta med: Hansker som tåler diesel 11 mm fastnøkkel Polytanga røde Oljekanne eller litt olje i et pappkrus Racor dieselfilter Finfilter diesel motor Liten plastbøtte til å ha brukte dieselfilter i, 5l murerbøtte fra Biltema Liten plastbøtte til luftinga av diesel samt til dieselsøl, 5l murerbøtte fra Biltema 5l plastdunk fra Biltema som du fyller 1 l diesel i. Bruk den samme til å tømme over spilldiesel i. Trakt Tørkepapir Klemmer til å klemme dieselslange fra dieseltank til Racor-filteret hvis du ikke har stengekran Sørg for å ha full dieseltank, eventuelt ha med litt diesel. 2 små skrutrekkere Drenere og skifte forfilter: Ta ut det nye Racor-filteret av esken så det er klart Smør på olje på pakninger. Legg pakningene på den plasten som følger med filteret. På med hansker Ha beholder under filteret og løsne skruen på bunnen av filteret for å tømme ut vann i bunnen. Tapp til det ser bra nok ut. Se etter vann eller grums. Skru på skruen igjen. Tørk. Ha beholder under filteret igjen og løsne toppskruen til Racor filteret, da vil sikkert diesel strømme ut. Bruk klemme på tilførselslangen til å stoppe dieselstrømmen ved behov eller steng kran hvis du har. Løsne toppen og ta ut filteret, bruke antagelig 2 stk skrutrekkere for å få opp håndtaket. Kast filteret i bøtta for filter. Sett i nytt filter Fyll diesel til det er helt fullt opp til kanten, eventuelt åpne krana igjen så det strømmer diesel fra tanken. Sett på topplokk med den nye pakningen med litt olje på. Sett på ny pakning med litt olje på toppskrue og skru toppskruen på litt. Løsne klemme på tilførselsslangen ved behov Hvis diesel strømmer inn i filter vent til det strømmer ut av toppen. Stram så til skruen helt. Måtte du fylle på selv er det bare å skru fast. Tørk Ferdig med å skifte forfilter! Så skal finfilter på motor skiftes: Løsne kopling for vann-i-filter sensor under finfilteret ved å trykke inn metallbøyle og løsne kontakten. Bøy den litt til siden så du ikke søler diesel i den senere. Steng kran for dieseltilførselen før finfilteret. Løsne finfilteret ved å bruke filterverktøy. Vær forsiktig med vann-i-filter sensoren. Den koster visstnok 800kr ny… Tøm diesel i dieselbøtta. Løsne sensor fra gammelt filter og monter det på nytt filter. IKKE STRAM HARDT Ha på litt olje på gummipakning nytt filter og skru på. Sett på kontakt for sensor igjen. Glemmer du dette får du feilmelding på EVC ved oppstart og du skjønner ingenting. Åpne kran for dieseltilførsel ved tanken igjen. Så er det tid for lufting… Åpne nippel med fastnøkkel. Pumpe og pumpe og pumpe og pumpe til finfilter er fullt og luft er borte. Ikke trykk for raskt og hardt da det kan virke som om det blir mer luft da og vanskeligere å vurdere når det er bra nok. Hold dieselbøtte under nippel mens du pumper for å samle opp dieselen. På slutten stram nippel gradvis mens pumping. Skru til nippel med fastnøkkelen. Trykk på lufteknapp til den blir hardt, ca 10 ganger eller noe. Da skal det være klart for å starte motor. Trykk igjen på lufteknapp etter at motor går, evnt etter at den er stoppet. Stopper den når du prøver å starte må du trykke lufteknappen på nytt til den blir hard. Se etter lekkasjer. Tøm diesel fra bøttene over i 5l plastdunken, bruk trakt. Ferdig! Redigert 17.September.2019 av Gabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Flott guide. Denne hadde jeg hatt glede av første gangen istedenfor all prøving og feiling ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Brigg Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 God beskrivelse, veldig utfyllende! Og viktig å poengtere at Racor-filteret må toppes med diesel før lokket skrus fast. Basert på andre tråder på forumet synes det som om dette er ukjent for mange. Noen tips: - monter tappekran under grovfilteret, dette forenkler prosessen vesentlig. - ta gjerne av lokket på grovfilteret før filteret dreneres. Om kranen på dieseltilførselen er stengt vil det ikke renne over. - sjekk en ekstra gang at dieselkranen er åpnet før oppstart av motoren. Her pleier jeg å bomme. Og la gjerne motoren gå noen minutter på høy tomgang slik at du er sikker på at det ikke er en luftlomme i en slange et sted som vil medføre stans. Litt dumt om motoren skulle stanse ettet at du har gått fra kai. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
arnearmoa Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Den luftenippelen på finfilteret legger jo opp til at det skal bli litt søl. Jeg liker ikke dieselsøl. Vår forrige Baltic hadde Yanmar 6LP motor, og manualen beskrev at du skulle løsne banjokoblingen for utløpet fra finfilteret og pumpe på samme måte som for D4/D6 til det kommer bare diesel (på Yanmar'n gir dette enda mer søl, for dieselen rant ned langs slangen). Men de som satte inn motoren for meg, sa at det ikke var nødvendig. Det var bare å pumpe ivei uten å løsne banjo'n, og så kjente du når det begynte å bli tungt. Bare pumpe litt ekstra etter det, så var du i mål. Det gjorde jeg hver gang siden (hadde den motoren i åtte år), og det funket som smurt. Jeg har ikke tatt sjansen på at det er like enkelt med D4/D6, og for å begrense søl, har jeg satt en slange på luftenippelen og sugd med en PELA oljeskiftpumpe mens jeg har holdt på, iallfall inntil jeg tror det ikke er mer luft innenfor luftenippelen. Jeg skjønner at det er litt forskjell på dieselsystemet, siden D4/D6 har common rail osv., og det er mulig at lufta presses et sted den absolutt ikke skal, for alt jeg vet. Men fins det håp for at man kan gjøre det like enkelt på en D4/D6 som jeg kunne på Yanmar 6LP? Dvs. bare pumpe ivei, og så går lufta til tankretur? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Jeg bruker også slange slik som @arnearmoa beskriver, men uten pumpe. Bare rett i en flaske eller beholder. Det går også fint. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Chiefengineer Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 arnearmoa skrev for 10 timer siden: Jeg skjønner at det er litt forskjell på dieselsystemet, siden D4/D6 har common rail osv., og det er mulig at lufta presses et sted den absolutt ikke skal, for alt jeg vet. Men fins det håp for at man kan gjøre det like enkelt på en D4/D6 som jeg kunne på Yanmar 6LP? Dvs. bare pumpe ivei, og så går lufta til tankretur? Noen som vet? Høyttrykkspumpa på D6 pumper mot en pressure limiting valve med setting på et par tusen bar så om du skal lufte over denne skal du nok pumpe hardt. Vil heller ikke anbefale å tukle noe med dette systemet uten dybdekjennskap, det er flere enn en som har ødelagt høyttrykkspumpa til 20 tkr ved å blokkere for returløpet tilbake til tanken. Stenger man her ryker pumpa med en gang. Har eid D-serie motorer i 8 år nå og aldri hatt noen form for problemer med drivstoffsystemet gjennom filterbytter, lufting etc, kun ved å benytte de enkle fasilitetene som Volvo her tilrettelagt for og som i hovedsak er pumpa med lufteskruen på finfilteret. For motorer som har Racor filter installert som originalt drivstoff forfilter må man som nevnt bare være obs på at dette er helt oppfylt med diesel etter filterskift og det er en enkel sak med en liten kanne med diesel på. Dette er også viktig for at hele filteret skal fungere og ikke bare filtrere gjennom en liten del. Et par enkle men viktige tips: -Fil aldri fram diesel med starteren om du kjører tom en D-serie, luft fullstendig ved pumpa på finfilteret. Filing med tørr pumpe kan ødelegge HT-pumpa raskt og må ikke forekomme. Motor starter raskt ved å lufte systemet gjennom finfilter, INGEN ANNEN LUFTING (ETTER FINFILTER) ER NØDVENDIG PÅ DISSE MOTORENE. Når det kommer ren diesel her vil motor starte. Det er selvfølgelig ikke en garanti for at forfilter er helt fullt, dette må sjekkes separat men vil ikke forhindre motor fra å starte. -Steng aldri retur tilbake til tank Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Den ventilen du snakker om, er jo etter høytrykkspumpa. Jeg vil tro det er vanskelig å pumpe gjennom den fra oppå finfilteret. Jeg antar jeg ikke fikk pumpet gjennom på Yanmar 6LP heller, så det må vel heller ha vært en overtrykksventil på oppstrømssiden av dieselpumpa, litt strategisk plassert mtp. luft. Jeg kan se en grunn til å unngå en sånn, for hvis den lekker, kan den suge inn falsk luft. Men som sagt funket dette veldig greit på Yanmar’n. Så det er derfor jeg er nysgjerrig på om det kan være lignende løsning i inntaket til dieselpumpa på D4/D6. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 arnearmoa skrev 56 minutter siden: Så det er derfor jeg er nysgjerrig på om det kan være lignende løsning i inntaket til dieselpumpa på D4/D6. Når du har luftet på lufteskruen på finfilteret , pumper til du får ut ren diesel her trenger du ikke tenke på mer lufting på disse motorene. Da starter motor også etter tørrkjøring av system. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 (redigert) Redigert 18.September.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Chiefengineer Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Det står godt forklart i manualen til D4/D6 hvordan lufting foregår. Handpumpe og lufteskrue på finfilter. Særdeles enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Hei, Veldig bra og utfyllende beskrivelse Har hatt en Viksund 340 med D6/370 i 8 år og aldri luftet... Bytter forfilter hvert år og fin/motorfilter annenhvert år. Om jeg en gang skulle se noe i forfilter blir selvfølgelig finfilteret også byttet. Jeg bytter forfilteret først, men etterfyller ikke diesel og stenger heller ikke hovedkran. Når dette er byttet starter jeg motor og lar den gå 1 minutt. Så bytter jeg finfilter. lufter ikke. Starter motoren og kjører den opp til 1200 omdreininger. Som regel starter motoren og alt går bra. et par ganger har motoren stoppet. Da har jeg kinnet 10-30 sekunder og motoren starter igjen. Det at jeg ikke lufter og kinner 20 sekunder, kan dette skade noe? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 JRK skrev 1 time siden: Så bytter jeg finfilter. lufter ikke. Starter motoren og kjører den opp til 1200 omdreininger. Som regel starter motoren og alt går bra. et par ganger har motoren stoppet. Da har jeg kinnet 10-30 sekunder og motoren starter igjen. Det at jeg ikke lufter og kinner 20 sekunder, kan dette skade noe? Du skal helt klart lufte på lufteskruen og bruke handpumpa som er montert der til dette formålet etter å ha byttet filter. Det står utførende beskrevet i brukermanualen din under prosedyren for filterbytte. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Chiefengineer skrev for 2 timer siden: Det står godt forklart i manualen til D4/D6 hvordan lufting foregår. Handpumpe og lufteskrue på finfilter. Særdeles enkelt. I den versjonen av manualen jeg har har Volvo «glemt» å skrive at man må fylle Racorfilteret helt opp med diesel. Så om dette er godt forklart i manualen kan diskuteres. Dog, dette kan være endret i senere versjoner av manualen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Amfea Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 (redigert) Fikk et tips av en god kollega, jeg har brukt siden. Jeg kobler vakumpumpen jeg bruker til oljeskift til luftenippelen. Da slipper du all pumpingen, og filteret fylles greit. Racorfilteret drenerer jeg kun om det er vann/forurensing i glasset. Men stenger for diesel og bytter innsats. Litt forsiktighet, så blir det ikke søl i det hele tatt. Har alltid startet og gått på første forsøk etter denne metoden. Suger en liter eller to gjennom systemet før jeg stenger lufting, så får jeg jo skylt ut av oljeskiftedunken også.... Redigert 18.September.2019 av Amfea (see edit history) Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Chiefengineer Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Brigg skrev 44 minutter siden: I den versjonen av manualen jeg har har Volvo «glemt» å skrive at man må fylle Racorfilteret helt opp med diesel. Så om dette er godt forklart i manualen kan diskuteres. Dog, dette kan være endret i senere versjoner av manualen. Det er nok fordi Racorfilteret ikke er en del av leveransen på alle D-serie installasjonene. F.eks. Fairline monterer Separ forfiltere som er helt annerledes og de trenger du ikke å fylle etter filterbytte. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Men Volvo beskriver bytte av filterinnsats i Racorfilteret i manualen. Samtidig som lufteprosedyren kun går på lufting av finfilteret hvilket ikke fyller Racorfilteret med diesel. Så jeg gir meg ikke på at Volvo har tråkket i salaten her. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Chiefengineer Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Brigg skrev 8 minutter siden: Men Volvo beskriver bytte av filterinnsats i Racorfilteret i manualen. Samtidig som lufteprosedyren kun går på lufting av finfilteret hvilket ikke fyller Racorfilteret med diesel. Så jeg gir meg ikke på at Volvo har tråkket i salaten her. Dettte står klart spesifisert i den separate instruksjonen til Racor-filteret. Ikke i brukermanualen til motoren. Så kan man selvsagt si at VP burde referert til brukermanualen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Men blir Racor-instruksjonene levert til båteierne som kjøper båt med Volvo-installasjon? Jeg har eid båten fra den var fire år gammel og er ganske sikker på at jeg har overtatt all dokumentasjon som fulgte båten fra fabrikk. Jeg har aldri sett noen seperat Racor-instruksjon. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Chiefengineer Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Brigg skrev 1 time siden: Men blir Racor-instruksjonene levert til båteierne som kjøper båt med Volvo-installasjon? Jeg har eid båten fra den var fire år gammel og er ganske sikker på at jeg har overtatt all dokumentasjon som fulgte båten fra fabrikk. Jeg har aldri sett noen seperat Racor-instruksjon. Båtbyggeriet skal sørge for at all dokumentasjon fra alle underleverandørene følger båten, alt ifra tv, stereoanlegg, autopilot, baugthruster osv osv. Men om de gjør det er nok dessverre en annen sak. Jeg hadde dokumentasjonen på Separ-filtrene fra Fairline vedlagt pakken i min båt. Penta har laget egne instrukser til filtertypene sine a'la denne: https://www.powerhouse.se/Cms_Data/Contents/powerhouse/Folders/Accessories/AccessoryFiles/~contents/PBJ2REJYV5KRJCC8/Fuel_Prefilter_AllVP.pdf Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 Chiefengineer skrev for 16 timer siden: Du skal helt klart lufte på lufteskruen og bruke handpumpa som er montert der til dette formålet etter å ha byttet filter. Det står utførende beskrevet i brukermanualen din under prosedyren for filterbytte. Med all respekt Chiefengineer. Prosedyren du har laget er meget bra, og i utgangspunktet er jeg helt enig i at man skal følge disse. Men med min måte å gjøre dette på så går ting litt kjappere og det blir mindre dieselsøl. Men kan du lese innlegget mitt en gang til og svare på om måten jeg gjør det på kan være til skade, og eventult hva? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 JRK skrev for 12 timer siden: Med all respekt Chiefengineer. Prosedyren du har laget er meget bra, og i utgangspunktet er jeg helt enig i at man skal følge disse. Men med min måte å gjøre dette på så går ting litt kjappere og det blir mindre dieselsøl. Men kan du lese innlegget mitt en gang til og svare på om måten jeg gjør det på kan være til skade, og eventult hva? Jeg kan nå tillegges mye men jeg har ikke laget prosedyren som står i instruksjonsboka til din D-serie, det er det Volvo Penta som har gjort Problemet med å ikke lufte finfilteret er at du helt uten grunn kjører høyttrykkspumpa tørr lengre tid enn nødvendig. Og med de toleransene som er inne i en pumpe med et leveringstrykk på et par tusen bar så gjør du ikke dette lenge før den havarerer eller slites unødig slik at etterfølgende problemer kan oppstå. Det er jo en grunn for at VP har laget disse instruksjonene, dette kommer fra designnivået til systemene. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 Chiefengineer skrev On 18.9.2019 at 10.12: -Fil aldri fram diesel med starteren om du kjører tom en D-serie, luft fullstendig ved pumpa på finfilteret. Filing med tørr pumpe kan ødelegge HT-pumpa raskt og må ikke forekomme. Glad du tar opp dette igjen Chiefengineer, kanskje greit å nevne at dette gjelder ALLE CR Common Rail motorer både i båt og bil. Dersom en setter bort jobben med filterbytte og opplever at CR HP pumpa ryker etter kort tid ville jeg tatt det som en reklamasjonssak. Det er viktig at de inkompetente som skrur for penger får slike saker registrert på seg slik at det blir synlig hvem som vet hva de gjør og hvem som ikke gjør det... de påfører båteiere (oss)meget store kostnader hvert år . Det er viktig å forstå at tenningsnøkkel og lufteskrue ikke har samme funksjon. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Tusen takk for godt svar Chiefengineer Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Se dagens funderinger, avgjørelse og spørsmål fra meg i dagens post i denne tråden (alle tips mottas med takk, kanskje helst i den tråden, så jeg ikke kaprer denne for mye): Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 Løfer denne, beskrivelsen ved bytte av Racor filteret her er glimrende, men leter etter svar på om jeg må lufte hvis jeg bare skal drenere filteret for evt vann ved hjelp av skruen i bunn. Og må jeg da fylle opp Racor filteret igjen, eller strømmer det på med diesel så lenge kranene står åpne? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.