Brigg Svart 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 Det som kan skje er at det suges luft inn i filteret gjennom tappeskruen mens du drenerer. Dersom nivået i dieseltanken er høyere enn overkant av filteret bør det gå bra, jo høyere jo bedre. Er nivået i dieseltanken lavere enn filteret er det stor sannsynlighet for at det kommer inn luft. Det tar ikke lange tiden å åpne lokket på filteret. Jeg pleier å ta av lokket, drenere og deretter fylle filteret med ren diesel før lokket monteres igjen. Tar ikke mange minuttene dette. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
wilma Svart 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 @Brigg takk for svar. Bør stenge kranene da? Så det evt ikke renner over...? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 (redigert) Ja. Og huske å åpne dem etterpå ? Det pleier jeg glemme hver eneste gang. Redigert 6.Juni.2020 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
wilma Svart 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 ? ? Får legge en lapp over tenningslåsen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 Jeg har aldri diesel liggende så derfor bruker jeg luftingen fra finfilter for å "hente" diesel. Hvor skaffer dere andre denne rene dieselen? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Brigg Svart 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 Jeg gjør som følger: Grovfilter og dieseltanker dreneres to ganger i året for å forsikre at det ikke finnes vann eller ulumskheter i systemet. Dette gir to fireliters vindusspylerveskekanner med omlag tre liter uren diesel på hver. Disse tar jeg hjem utpå senhøsten og tilsetter da en knapp liter rent vann på hver av kannene. Så, en vinterdag med rundt 10 minusgrader ute i garasjen tømmer jeg dieselen over på rene kanner. Dieselen er ren fordi eventuelle urenheter har sunket ned i vannet som ligger i bunn og som nå er en isklump, samtidig som dieselen enda ikke har begynt å vokse seg. Den rensede dieselen tar jeg med ombord og bruker til å skjenke filteret ved drenering eller filterbytte. Det som blir til overs tømmer jeg på dieseltanken. Men, kanskje enklere å bare fylle en ren kanne med diesel på en bensinstasjon og ha stående ombord. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Rookie_332 Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 Gabi skrev On 17.9.2019 at 20.16: Siden jeg har så mye glede av forumet og er så takknemlig for all hjelp jeg får tenkte jeg å bidra litt tilbake. Jeg har 2 stk Volvo D6-310hk fra 2007, gått ca 750timer. Dieselfilter skifte og lufting synes jeg er noe herk egentlig, men bestemte meg derfor å lage en prosedyre for å gjøre det så effektivt som mulig. Ikke så lett å huske alt sammen for hvert år heller.... I den grad dere har samme motor-type og ikke har egne prosedyrer, så bruk gjerne nedenstående prosedyre som utgangspunkt og tilpass til egen motor og opplegg. Ta med: Hansker som tåler diesel 11 mm fastnøkkel Polytanga røde Oljekanne eller litt olje i et pappkrus Racor dieselfilter Finfilter diesel motor Liten plastbøtte til å ha brukte dieselfilter i, 5l murerbøtte fra Biltema Liten plastbøtte til luftinga av diesel samt til dieselsøl, 5l murerbøtte fra Biltema 5l plastdunk fra Biltema som du fyller 1 l diesel i. Bruk den samme til å tømme over spilldiesel i. Trakt Tørkepapir Klemmer til å klemme dieselslange fra dieseltank til Racor-filteret hvis du ikke har stengekran Sørg for å ha full dieseltank, eventuelt ha med litt diesel. 2 små skrutrekkere Drenere og skifte forfilter: Ta ut det nye Racor-filteret av esken så det er klart Smør på olje på pakninger. Legg pakningene på den plasten som følger med filteret. På med hansker Ha beholder under filteret og løsne skruen på bunnen av filteret for å tømme ut vann i bunnen. Tapp til det ser bra nok ut. Se etter vann eller grums. Skru på skruen igjen. Tørk. Ha beholder under filteret igjen og løsne toppskruen til Racor filteret, da vil sikkert diesel strømme ut. Bruk klemme på tilførselslangen til å stoppe dieselstrømmen ved behov eller steng kran hvis du har. Løsne toppen og ta ut filteret, bruke antagelig 2 stk skrutrekkere for å få opp håndtaket. Kast filteret i bøtta for filter. Sett i nytt filter Fyll diesel til det er helt fullt opp til kanten, eventuelt åpne krana igjen så det strømmer diesel fra tanken. Sett på topplokk med den nye pakningen med litt olje på. Sett på ny pakning med litt olje på toppskrue og skru toppskruen på litt. Løsne klemme på tilførselsslangen ved behov Hvis diesel strømmer inn i filter vent til det strømmer ut av toppen. Stram så til skruen helt. Måtte du fylle på selv er det bare å skru fast. Tørk Ferdig med å skifte forfilter! Så skal finfilter på motor skiftes: Løsne kopling for vann-i-filter sensor under finfilteret ved å trykke inn metallbøyle og løsne kontakten. Bøy den litt til siden så du ikke søler diesel i den senere. Steng kran for dieseltilførselen før finfilteret. Løsne finfilteret ved å bruke filterverktøy. Vær forsiktig med vann-i-filter sensoren. Den koster visstnok 800kr ny… Tøm diesel i dieselbøtta. Løsne sensor fra gammelt filter og monter det på nytt filter. IKKE STRAM HARDT Ha på litt olje på gummipakning nytt filter og skru på. Sett på kontakt for sensor igjen. Glemmer du dette får du feilmelding på EVC ved oppstart og du skjønner ingenting. Åpne kran for dieseltilførsel ved tanken igjen. Så er det tid for lufting… Åpne nippel med fastnøkkel. Pumpe og pumpe og pumpe og pumpe til finfilter er fullt og luft er borte. Ikke trykk for raskt og hardt da det kan virke som om det blir mer luft da og vanskeligere å vurdere når det er bra nok. Hold dieselbøtte under nippel mens du pumper for å samle opp dieselen. På slutten stram nippel gradvis mens pumping. Skru til nippel med fastnøkkelen. Trykk på lufteknapp til den blir hardt, ca 10 ganger eller noe. Da skal det være klart for å starte motor. Trykk igjen på lufteknapp etter at motor går, evnt etter at den er stoppet. Stopper den når du prøver å starte må du trykke lufteknappen på nytt til den blir hard. Se etter lekkasjer. Tøm diesel fra bøttene over i 5l plastdunken, bruk trakt. Ferdig! ? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 7.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2020 @wilma, jeg vet ikke om du sjekket min link fra tidligere i tråden, men jeg kan bare anbefale Separ hand priming pump fra Lekang. De selger vel ikke direkte til privatkunder, så jeg fikk TESS Sandvika til å bestille den, og plukket den opp der. Lekang leverer til flere andre også, i tilfelle du ikke har en TESS sjappe i nærheten. Du kan ringe Lekang hvis det er et problem. Sørg for at det samtidig blir bestilt fittings til slangene også fra Lekang (rett og/eller 90-graders bend), siden det normalt er litt sære porter inn og ut av selve pumpa. Monteres før Racor-filterhuset (helst ikke høyere tror jeg). Det er også kjekt å bytte til kuleventil i bunn av Racorfilteret. Kjappere å åpne/lukke, og jeg tror ting stikker mindre opp i bollen, så man får med mer grums ut. En slange hengende fra denne, som kan stikkes ned i en tomflaske, og henges høyt når den "hviler" er også kjekt. Da renner ikke ting ut hvis du kommer borti ventilen, samtidig som ting renner fortere pga. høydeforskjellen når du skal tappe ut urenheter. Da blir prosedyren veldig enkel. - Vri den røde delen av Separ-pumpa 90 grader, så den peker på tvers - Skru av lokket på Racor-huset - Stapp slangen ned i en flaske - Åpne kuleventilen i bunn av Racor-huset - Steng kuleventilen og heng opp slangen - Bytt filterinnsats i Racor-huset - Pump med Separ-pumpa til Racor-huset er fullt - Skru på lokket - Vri den røde delen av Separ-pumpa tilbake, så pila peker i flow-retningen Så er det bare å kjøre Hvis du skal bytte finfilter på motoren i tillegg, må det pumpes mer, og da er det kjekt at Separ-pumpa er mer effektiv enn den originale på motoren. Jeg har ikke full kontroll på om lufta i finfilteret må slippes ut via luftenippelen, så inntil videre gjør jeg nok det ifm. bytte av finfilter. Det sluttet jeg med på Yanmar 6LP i forrige båt, fordi det var en overtrykksventil før høytrykkspumpa som sendte luft og diesel over i returen til tank. Du kjente veldig godt at deg ble tyngre når det kun var diesel. Det hadde vært veldig kjekt om dette var tilfelle på D6/D4 også. Må grave litt mer på det punktet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Brigg skrev On 7.6.2020 at 1.27: Men, kanskje enklere å bare fylle en ren kanne med diesel på en bensinstasjon og ha stående ombord. Imponerende prosess! Tror ikke jeg kommer til å gjøre dette, men kanskje heller som du foreslår, fylle på bensinstasjonen. Jeg synes ideen med vakuumpumpe var smart for å begrense søl men da er ikke denne brukendes videre. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Brigg Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Sjøbliss skrev 4 minutter siden: Imponerende prosess! Kanskje. Men jeg brukte lengre tid på å beskrive hvordan jeg gjør det enn tiden jeg bruker på å rense dieselen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sjøbliss Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Det å tømme tankene helt må jo ta en del tid. Vi sitter ofte med 300-400 liter i tanken, kanskje 250l om vi har kjørt den lavt. Det tar sin tid å skulle få alt det ut av tankene, for ikke å snakke om da å rengjøre etterpå. Men dersom du gjør dette to ganger i året kjører du kanskje lenger ned og har sikkert gode pumper og tanker til å ta vare på alt. :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Brigg Svart 8.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2020 Nei kjære vene. Jeg drenerer en skvett, kanskje en drøy liter, fra bunnen av hver tank for å sjekke at det ikke er vann eller annet uønsket der. Tankene er utstyrt med tappekran på laveste punkt. Så det er snakk om et par fireliters spylerveskekanner med diesel jeg renser i løpet av vinteren. Men teknikken kan brukes på større kvanta også om man har behov for å rense større mengder diesel. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.