Jump to content

Åpenbåt av halvråtten plastsnekke


Shons

Recommended Posts

Heihå! Dette er ment som en minilogg, med håp om innspill fra de mer erfarne innen emnet, samt kanskje til veileding for de som kanskje tenker i samme baner. Jeg har ei plastsnekke av merket "Trøndern", 20 fot, med 10hk Sabb. Båten har i mitt eie vært et pågående prosjekt, samt bruksbåt for fjordfiske. Jeg har ønsket meg en mer egnet båt for mitt bruk, pilk, teiner og stang. Sjark sto høyt på listen, ev. en Øien 620 e.l. Men siden madammen ønsket seg en finere "hyggebåt", så ble det et kompromiss her, og resultatet ble da en daycruiser.. :) Jeg må da slite videre med den gamle snekka ei stund til. Det som nå slo meg var rett og slett å fjerne overbygget, lage åpen snekke av den! Grunnen er flere her. Taket er så gåent at det snart bare er skallet igjen av glassfiberen, treverket under er helt i oppløsning. Bakveggen ramla ut like etter at jeg fikk den hjem i 2014. Innvendig er det malte finerplater som også er på god vei til den andre siden. 

Hadde det ikke vært for at jeg har lagt ned såpass med jobb på den, så hadde jeg nok levert den til hugging. Men da blir jeg jo helt båtløs. Sabben er utbytta med et nyere, bedre eksemplar, jeg har bygd om til ferskvannskjøling, eksosen er tørr (og står opp igjennom taket for tiden, da det virket enklest slik i øyeblikket) samt at jeg har plasta 8 hull i skroget. Hun har nok vært en tur oppi fjæresteinene før jeg kjøpte den. Nå er skroget om ikke annet tett. Dørken stiva jeg av litt her tidligere, da den var på tur ned.. Som dere skjønner, dette er ikke noe å skrive hjem om. Å siden jeg har begrenset med tid, så anser jeg det lettere å fjerne alt skrotet, og heller prøve å få til et økonomieksemplar av ei åpen snekke. 

 

Båtlivet her ombord leves i hovedsak på 1/3 av dekksplassen der bake. Det er bygd en rampe akter for å få litt mer dekksplass. Innvendig er det kun lagerplass for fiskeutstyr, og ellers rot. Tanken som nå slo meg inatt var; hvorfor forsøke på å få den fin slik den er, når jeg kun bruker utedelen av båten, og lider sterkt av begrenset plass? Da tror jeg heller at jeg gir det en sjangse med åpen løsning. Jeg har sett et par prosjekter her inne som ble rene smykker. Langt over mitt nivå på alle vis. Men fikk se en kollega sin løsning på et lignende prosjekt, hvilket tok en brøkdel av tiden, prisen, og hodebryet. Det blir langt ifra like fint, men nytteverdien på båten hans (og min dersom jeg får det til) ble forhøyet mange ganger. 

 

Så, plana er da i korte trekk; 

Ta bajonettsaga og grovkappe av overbygget. 

Samme prosedyre med dørken akter. Denne er selvlensende pr. idag. 

Renske innredningen for råte og svineri. Vaske godt ned før videre prosess. 

Legge dørkhøyden til samme nivå som rundt motoren, ca. 25cm ned iforhold til dekket bak.

Spante opp tverrskips hele veien med 2x4", dette for å ta igjen for tapt stivhet når overbygg forsvinner. 

Legge dekke i båten. Her er jeg usikker på om jeg skal gå for plater eller plankedørk. Sistnevnte blir ikke det vakreste, men vil likevel tjene nytten. 

Som ekstra avstiving, vil det bli plasta noe fundament, og satt inn 2 tofter f.eks. 

 

Deretter er det maling og finarbeidet igjen, samt plaste hull i skroget for selvlensinga. Montere et par lensepumper, modifisere motorkasse/lage batterikasse, finne en snopp løsning for dieseltank etc. 

 

Mange sier at jeg bør lage selvlensende dekk, men jeg er ønsker å få dørken dypere ned i båten. Rekka er nå i knehøyde, og alurekke hele veien rundt blir merarbeid i mine øyne, samt at det vil ta en hel del mer energi og tid. 

 

Legger ved div. bilder som jeg har liggende, alt ifra hjemkomsten i 2014 helt opptil dags dato, hulter til bulter. 

Syns folk jeg er toskete med mine tanker og ideer her? Det blir aldri en perle i mitt eie, men en "egna" båt til fjordfiske er målet. Bruksverdien er idag helt grei, men salgsverdien vil vel være "gies bort" om jeg skulle klare å kvitte meg med den, derav disse planene.

Så, da skal jeg se litt mer etter lignende prosjekter, håper på mer inspirasjon ifra nettet! Heiså! 

 

 

Caro1.jpg

Caro2.jpg

Caro3.jpg

IMG_5968.JPG

IMG_6028.JPG

IMG_7232.JPG

IMG_7233.JPG

IMG_7307.JPG

IMG_7308.JPG

IMG_7309.JPG

IMG_7311.JPG

IMG_7313.JPG

IMG_7314.JPG

IMG_7315.JPG

IMG_7316.JPG

Link to post

Høres ut til at du har en grei plan her. Selvlensende dekk hadde vært greit, men det blir dyrere, mer arbeidskrevende og du ender opp med en båt med høyere tyngdepunkt. En slik løsning du skisserer her har jo vært I bruk I uminnelige tider, med et par gode lensepumper og litt tilsyn burde dette bli helt OK. Men jeg ville uansett ha prøvd å få til en enkel rekkeløsning, det er godt å ha noe å holde I når det ruller som verst;-)

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Guest Avmønstret#

Siden du har brukt såpass mye tid og penger på den, hva med å bruke litt til, eller selge den som den er og heller kjøpe en åpen båt? Så slipper du å gå "via" masse arbeid, enda mer utgifter og potensielt ende med en båt som aldri blir en båt igjen.

 

Veldig mange prosjekt som starter med stikksag ender ofte akkurat der dessverre ;-) 

----

Om jeg var i markedet for ei snekke å fiske med så ville din båt vært ett greit utgangspunkt. Noe arbeid og en har en grei båt med overbygg hvor en kan ha varme om vinteren og få kokt seg en kopp kaffe.

Link to post

Takker for innspill. Ja, det er akkurat det jeg er redd for, at jeg ender med en såkalt "plencruiser" til slutt, derfor på utkikk etter greie men hurtige løsninger. Men skal absolutt tenke meg om 2 ganger her før jeg skrider til verket! Tempen har begynt å komme ned også, så det kan være at hele prosjektet uansett blir utsatt til vårs. Men, ikke feil å planlegge! :) 

Link to post

Takker for innspill! Ja, er smertelig klar over at båtpengene flyr, derfor jeg ikke er så interessert i å hverken selge eller kvitte meg med den. Den har allerede kosta usansynlig mye, og sørgelig lite "vises" av dette.. Men dog, fra å lense morgen og kveld, slet ut 1 lensepumpe første året, motor med såpass slakke i rammelager at man fysisk kunne kjenne slakken i svinghjulet + etterhvert helt opprusta/borttært topplokk, til nå, startklar anytime, kun regnvann som kommer i kjølen samt smooth styring, konvertert til fv. kjøling.. Og ikke minst lappa/plasta opp halve skroget under vannlinjen snart.. :) Ser poenget ditt Vdub, den der blir kanon, og slik jeg skulle ønske min kunne bli. Men, det er noe som heter å kjenne sin bregrensing, og jeg gjør det, og vet at det der kommer jeg aldri til å oppnå.. Så spørsmålet er vel snart om man ikke bare skal være snill med en som har litt mer fantasi, fritid og arbeidslyst enn meg selv, og heller ta på seg noen ekstravakter på jobb framover.. 

 

Budsjettet mitt forsvant helt med en Askeladden 605 her i sommer, derav "økonomivariant" som jeg hinter til. Men klart, det vil jo koste litt, derfor ønsker jeg også innspill her med greie ideer på løsninger som ikke ser helt forferdelig ut, samt er gjennomførbare innen rimelighetens grenser. 

Link to post

Et forslag til "mellomløsning": Flytt hardtopen fremover et stykke, og forleng det selvlensende dekket frem til lugaren. Da får du mer uteplass og mindre inne, uten at det trenger å koste så mye. Og båten blir mer som en selvlensende sjark. Trenger ikke være så dumt det....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Guest Avmønstret#

Noen finérplater, dill og dall for glassfiberstøp og maling. Erstatte takplata med ny, bygge ny bakvegg. Vaske og male resten innvendig. Slike prosjekter har en tendens til å gå fra "gjort på et par kvelder" i tankestadiet til "tok noen uker" i praksis. Så det er kanskje nok? :-) 

 

Så evt selge og kjøpe ei åpen snekke. 

Link to post

Japp, det er akkurat det du sier der som skremmer meg, "tar et par kvelder" blir gjerne å ta uant tid. Jeg har noen eksempler til skrekk og advarsel i komunen jeg bor. Men å reparere det eksisterende blir ikke gjort med meg, da jeg ønsker meg mer dekksplass. Da er alternativet som nevnt å selge den slik den står. Men så da, hva får man for dette? Jeg personlig betalte 15K for båten i 2014, og det var i fornuftens navn 10K for mye. Deretter har jeg sikkert kosta på den 15-20.000 med smått og stort siden da. For ikke å snakke om alle timene som har gått med. Og likevel kan det knapt kalles prosjekt enda, heller mer nødreparasjoner. Jaja, neinei, her må man bare se, finne inspirasjon og/eller gi seg mens leken er god. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...