Jump to content

Viksund 25 sjark, erfaringer?

Skoddelos

Recommended Posts

Hei. Vurderer å kjøpe meg en 25 fots viksund sjark. Skal brukes til vinterfiske i skreisesongen.

Er det noen som har erfaring med denne type båt? (Sjødyktighet, kvalitet osv, samt lasteevne på dekk).

Står en 3 sylindret yanmar i båten, mest sannsynlig fra 80 tallet. Bruker verken vann eller olje. Ukjent timeantall.

Er dette regnet for å være gode motorer?

Takker så meget for svar

Screenshot_20190918-121400.png

Screenshot_20190918-121353.png

Screenshot_20190918-121350.png

Screenshot_20190918-121347.png

Screenshot_20190918-121343.png

Screenshot_20190918-121340.png

Screenshot_20190918-121338.png

Screenshot_20190918-121335.png

Screenshot_20190918-121356.png

Sikkert en god båt og motor hvis den er tatt vare på. Er den lettstartet, ryker lite og null lekkasjer, så funker den nok mange tusen timer til. Men sjekk når når den fikk full service sist. Da med impeller og reimer. Sjekk også eksosbend. Finn ut hvilke type Yanmar dette er og google den. Da får du opp evt svakheter. Men blir ikke dette litt liten motor i denne båten? Ser for meg at den er på rundt 30 hk?

Tror jeg ville ha tenkt meg nøye om for å handle inn en såpass gammel båt som skal brukes til yrkesfiske nordpå.

En ting  er de som tøffer på fjorden sommerstid hvor du kan jobbe litt innimellom med å utbedre motor og annet teknisk, noe helt annet er vinterstid gjerne med mye garn/fisk ombord. Da må båt og motoren være til å stole 100% på.

Er dekket fortsatt sterkt nok? Det elektriske anlegget er det skikkelig lagt opp eller masse sukkerbiter og "lampettledninger" som henger og slenger? Hva med tilstand koblinger og hydraulikkslanger til haler og styring? Bunnventiler med inntak og eksosgjennomføringer?

Får du en brottsjø inn på akterdekket, er det gode nok dreneringer til å få det kjapt vekk før båten kantrer og/eller motorrommet er fylt? Kommer du lett til for å drenere tank? Finnes det skikkelig gode lensemuligheter? For å nevne noen punkter. 

Få med deg en kyndig person til å se skikkelig over hele båten med alt det tekniske samt underside dekk

Stadig strengere myndighetskrav til yrkesfartøy er ikke noe de finner på kun for moro skyld.

https://www.aibn.no/Sjofart/Avgitte-rapporter?q=sjark

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...