Jump to content

Koble Biltema teinehaler.

Kiekhaefer

Recommended Posts

Hei, kjøpte en teinehaler hos Biltema, men når det kommer til koblingen av strømkabelen så stusser jeg på det.

I manualen står det at brun ledning er + og sort er - (minus) problemet er att min ledning er brun og blå, da er spørsmålet hva er minus og pluss på denne?

Jeg har mailet Biltema men får ikke svar på dette 

Redigert av Verado (see edit history)
  ozo skrev On 18.9.2019 at 12.58:

Jeg kjenner en som monterte støpselet på kjøleskapet selv. Han koblet brun til jord fordi den var mest "jordfarget". Da gikk sikringen :worry:

Vis hele sitatet  

Skal en følge slike resonnementer, er brun farge ikke så ulik rød farge og burde derfor helt korrekt kobles til pluss.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev On 18.9.2019 at 13.02:

Skal en følge slike resonnementer, er brun farge ikke så ulik rød farge og burde derfor helt korrekt kobles til pluss.

Vis hele sitatet  

På eldre biler er det faktisk ikke uvanlig at brun er minus, og blå er pluss.

Det minner meg om det et klokt hode engang sa: "Det fine med standarder er at det er så mange å velge imellom."

-Og så blir man stadig minnet på at det er lurt å undersøke først, og ikke prøve seg fram når det gjelder elektrisitet.

ozo skrev On 18.9.2019 at 13.13:

På eldre biler er det faktisk ikke uvanlig at brun er minus, og blå er pluss.. . . . .  Og så blir man stadig minnet på at det er lurt å undersøke først, og ikke prøve seg fram når det gjelder elektrisitet.

Vis hele sitatet  

Der lærte jeg noe nytt, ikke at det er lurt å undersøke altså, men det med fargene på ledningene i gamle biler. Angående biler, så hadde jo noen gamle engelske biler pluss til chassis!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Verado skrev On 18.9.2019 at 12.25:

Hei, kjøpte en teinehaler hos Biltema, men når det kommer til koblingen av strømkabelen så stusser jeg på det.

I manualen står det at brun ledning er + og sort er - (minus) problemet er att min ledning er brun og blå, da er spørsmålet hva er minus og pluss på denne?

Vis hele sitatet  

Har denne haleren to dreieretninger? I så tilfelle spiller det ingen rolle. Da blir det som @Big Horn skriver. 

Den Nye fisker skrev On 18.9.2019 at 13.00:

Morfaren min koblet + og - feil i garasjen. da vi skrudde på sikringen, sa det PANG, og garasjedøren fungerte ikke etterpå

Vis hele sitatet  

Har morfaren din likestrømsanlegg i garasjen? Det er jo litt spesielt...

Takker for raske tilbakemeldinger, joda teinehaleren går begge veier, men som `Lars H` sier så er brun kabel sjelden minus så den blå er nok minusen, men bruksanvisningen er feil, da den sorte kabelen har blitt blå i mitt tilfelle. Jeg må gjøre ett forsøk i kveld så skal dere få vite resultatet.

Redigert av Verado (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...