Kiekhaefer Startet 18.September.2019 Link til dette innlegget Startet 18.September.2019 (redigert) Hei, kjøpte en teinehaler hos Biltema, men når det kommer til koblingen av strømkabelen så stusser jeg på det. I manualen står det at brun ledning er + og sort er - (minus) problemet er att min ledning er brun og blå, da er spørsmålet hva er minus og pluss på denne? Jeg har mailet Biltema men får ikke svar på dette Redigert 18.September.2019 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Jeg har aldri noen gang opplevet at brun skulle være minus, men mange ganger er minus blå, og ikke svart. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Den Nye fisker Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 sålenge + på batteriet er + på haleren, går det greit, har ingenting med fargen. skall stå i manualen hva ledning som er koblet på + invendigt. Kan eventuelt kontakte biltema Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Lars H. skrev On 18.9.2019 at 12.28: Jeg har aldri noen gang opplevet at brun skulle være minus, men mange ganger er minus blå, og ikke svart. Vis hele sitatet Jeg kjenner en som monterte støpselet på kjøleskapet selv. Han koblet brun til jord fordi den var mest "jordfarget". Da gikk sikringen Sitér dette innlegget Link to post
Den Nye fisker Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 ozo skrev On 18.9.2019 at 12.58: Jeg kjenner en som monterte støpselet på kjøleskapet selv. Han koblet brun til jord fordi den var mest "jordfarget". Da gikk sikringen Vis hele sitatet :D Morfaren min koblet + og - feil i garasjen. da vi skrudde på sikringen, sa det PANG, og garasjedøren fungerte ikke etterpå Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 ozo skrev On 18.9.2019 at 12.58: Jeg kjenner en som monterte støpselet på kjøleskapet selv. Han koblet brun til jord fordi den var mest "jordfarget". Da gikk sikringen Vis hele sitatet Skal en følge slike resonnementer, er brun farge ikke så ulik rød farge og burde derfor helt korrekt kobles til pluss. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ozo Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Lars H. skrev On 18.9.2019 at 13.02: Skal en følge slike resonnementer, er brun farge ikke så ulik rød farge og burde derfor helt korrekt kobles til pluss. Vis hele sitatet På eldre biler er det faktisk ikke uvanlig at brun er minus, og blå er pluss. Det minner meg om det et klokt hode engang sa: "Det fine med standarder er at det er så mange å velge imellom." -Og så blir man stadig minnet på at det er lurt å undersøke først, og ikke prøve seg fram når det gjelder elektrisitet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 ozo skrev On 18.9.2019 at 13.13: På eldre biler er det faktisk ikke uvanlig at brun er minus, og blå er pluss.. . . . . Og så blir man stadig minnet på at det er lurt å undersøke først, og ikke prøve seg fram når det gjelder elektrisitet. Vis hele sitatet Der lærte jeg noe nytt, ikke at det er lurt å undersøke altså, men det med fargene på ledningene i gamle biler. Angående biler, så hadde jo noen gamle engelske biler pluss til chassis! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Big Horn Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Nå er vel det værste som kan skje i denne settingen at blokka snurrer feil vei....... Sitér dette innlegget Link to post
Den Nye fisker Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Big Horn skrev On 18.9.2019 at 13.19: Nå er vel det værste som kan skje i denne settingen at blokka snurrer feil vei....... Vis hele sitatet Ikke ødelegg morroa. dette er liv eller død sitvasjon. koble feil ledning... og pang!!! :D I verstefall kan du retunere den til biltema, og si at det var feil med produktet Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Big Horn skrev On 18.9.2019 at 13.19: Nå er vel det værste som kan skje i denne settingen at blokka snurrer feil vei....... Vis hele sitatet Både ja og nei. Motoren tar nok ikke skade av det, men alt etter utforming, kan gear og innfestinger få problemer med en ikke tilsiktet rotasjonsretning. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Verado skrev On 18.9.2019 at 12.25: Hei, kjøpte en teinehaler hos Biltema, men når det kommer til koblingen av strømkabelen så stusser jeg på det. I manualen står det at brun ledning er + og sort er - (minus) problemet er att min ledning er brun og blå, da er spørsmålet hva er minus og pluss på denne? Vis hele sitatet Har denne haleren to dreieretninger? I så tilfelle spiller det ingen rolle. Da blir det som @Big Horn skriver. Den Nye fisker skrev On 18.9.2019 at 13.00: Morfaren min koblet + og - feil i garasjen. da vi skrudde på sikringen, sa det PANG, og garasjedøren fungerte ikke etterpå Vis hele sitatet Har morfaren din likestrømsanlegg i garasjen? Det er jo litt spesielt... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 ozo skrev On 18.9.2019 at 13.24: Både ja og nei. Motoren tar nok ikke skade av det, men alt etter utforming, kan gear og innfestinger få problemer med en ikke tilsiktet rotasjonsretning. Vis hele sitatet Slike halere har som regel to dreieretninger, da er ikke det noe tema Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ozo Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Komodo skrev On 18.9.2019 at 13.30: ozo skrev On 18.9.2019 at 13.24: problemer med en ikke tilsiktet rotasjonsretning. Vis hele sitatet Slike halere har som regel to dreieretninger, da er ikke det noe tema Vis hele sitatet Det er vel det som er temaet. At man ikke bør risikere at apparatet får en utilsiktet rotasjonsretning. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Jo, men da oppdager man det ved testing og kopler om etterpå... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kiekhaefer Svart 18.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 (redigert) Takker for raske tilbakemeldinger, joda teinehaleren går begge veier, men som `Lars H` sier så er brun kabel sjelden minus så den blå er nok minusen, men bruksanvisningen er feil, da den sorte kabelen har blitt blå i mitt tilfelle. Jeg må gjøre ett forsøk i kveld så skal dere få vite resultatet. Redigert 18.September.2019 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 18.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Da har jeg testet teinehaleren, brun ledning er pluss (+) og blå er minus (-) så da er den saken klar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.