Jump to content

Kobbling av oljekjøler på aq170


Rino

Recommended Posts

Kjøpte meg en brukt Andy 20" i fjor høst.

Den har en B-30, AQ170 som er fersvanns konvertert.

Olje kjøleren er kobblet til ferskvannet (dvs. kjølevannet har motorens drift temratur)

På  de saltvannkjølte utgavene, så skal den kobbles til saltvannet, som har en mye kaldere tempratur.

Noen sier at den skal kjøles med motorens tempratur, slik at oljen kjøles ned til drifts temp.

Mens andre mener at den skal kobbles til saltvannet, for en mest effektiv kjøling.

Hva er det riktige???

 

Hilsen

Rino

Link to post
Share on other sites

Mest effektiv kjøling får du jo kaldere vannet er, det sier jo seg selv. Aq170 var opprinnelig saltvannskjølt, og oljekjøleren dimensjonert og beregnet deretter. Spørsmålet er om du har et kjøleproblem, og har behov for å gjøre noe med det i den forbindelse, og hvor vanskelig det eventuelt er å endre på oppsettet. Det hele blir til syvende og sist en vureringssak, tatt ut fra nåværende driftstemperatur, belastning, bruk av båt etc.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår vad du mener, men jeg er også med på resonemanget, at oljen skal heller ikke bli for kald, den har jo en optimal driftstemratur den også.

Jeg har ikke startet motoren ennå, så jeg har ikke fått tatt temraturen på oljen under drift ennå.

Men tenkte det hadde vært best å få avklart disse tingene før jeg setter motoren inn i båten (det er ganske trangt å få omgjort tingene etterpå) .

Ble bare litt usikker når noen sier det ene og noen sier noe annet.

Link to post
Share on other sites

Så motoren har vært ute? Hvorfor?

 

Jeg ville holdt meg til hva som var originalt, og det er sjøvannskjølt olje. men som sagt, det kommer an på de ting som jeg har nevnt før. Hvis ikke dette gjør deg klokere, er det bare en ting å gjøre; ring VP  :smiley:

 

mvh

 

M

Marna

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha bygget om slik at oljekjøleren ble termostatstyrt. Mener at Radiatorservice i Stavanger har det som skal til. Alternativt kan du forhøre deg med dem som selger US deler så som Steinar Stolen m.fl.

Kan tenkes at du må ha en ny kjøler med større kjøleflate. Den eneste årsaken til at motoren er utstyrt med saltvannskjølt oljekjøler er selvsagt prisen.

Link to post
Share on other sites

Så motoren har vært ute? Hvorfor?

 

Sv: Manifoilen var helt opptært, så det hadde kommet vann inn på oversiden av stemplene slik at motoren satt fast (oljen var fri for vann)

Jeg fikk tak i en nyere saltvannskjølt dele motor som så bra ut, og har flyttet over ferskvanns kjølingen til den.

 

Jeg skal også ta kontak med den gamle eieren av båten, og høre om han hadde temp. problemer.

 

Hilsen

Rino Olsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...