Stefanesai Startet 20.September.2019 Del på Facebook Startet 20.September.2019 Heia! Var å kikket på en gammel og godt brukt motorseiler her om dagen, som kanskje kunne være et greit alternativ til jeg får råd til den båten jeg VIL ha og som står øverst på ønskelista. Nå hadde eierne akkurat dukket opp etter lengre tids fravær, og hadde fyrt i både oljelamper og dieselovn under dekk. Båten var både koselig og grei, men det var litt «intens» atmosfære ombord. Luktet hovedsakelig en blanding av diesel og noe annet, men ikke fukt og rått og innestengt. Om det skulle bli kjøp ser jeg for meg at innemiljøet må gjøres noe med. Har vært ombord i andre båter med dieselovn, og der var det ikke antydning til lukt. Er det en utopi å tro at man kan få det litt mer levelig ombord mtp lukt? Punkt 1 må jo være å sørge for at det ikke er noen form for diesellekkasjer, verken nye eller gamle, noen steder, og at motorrom har ordentlig ventilasjon. Dieselovnen (reflex) ble matet rett fra dieseltank til motor. Er det håp, uten å ta helt av? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 20.September.2019 Del på Facebook Svart 20.September.2019 Ozongenerator. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Arne2 Svart 21.September.2019 Del på Facebook Svart 21.September.2019 (redigert) Det går jo ann å vaske en båt som alt annet. Hadde et uhell med en dieselslange som røyk, og da forsvant det jo et par liter med diesel ned i kjølsvinet og ellers i bunnen. Det luktet da intenst nok, men så kjøpte jeg bare noe gulvvask med sitron, og så blandet jeg gulvvask med lunkent vann i en bøtte og tømte det ut inne i båten og så pumpet jeg det ut. Gjenntok dette er par ganger og så var da diesellukten stort sett borte. Har også bruk klorin på sprayflaske, andre steder, og det har også fungert. Synes det aller meste av lukten forsvant etter litt. Mulig at det sitter igjen litt, men ikke så mye at det er noe problem. Redigert 21.September.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.September.2019 Del på Facebook Svart 21.September.2019 880 skrev for 11 timer siden: Ozongenerator. Har.brukt det i egen båt. Som å pisse i buksa. Lukta kommer tilbake. Kildene til lukt må vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Kjettingkasse Svart 21.September.2019 Del på Facebook Svart 21.September.2019 Vær obs på at ozonbehandling også tørker ut gummi. Har brukt det blant annet i en 1974 modell Citroen DS jeg har og vinduspakningene ble merkbart mindre smidige etterpå. Måtte bruke mer kraft for å sveive opp og ned vinduene og det knirket i pakningene. Nå kan det hende moderne gummi har bedre egenskaper, men verdt å følge med på i en båt der tette gummislanger er så viktig som de er. Forøvrig enig med Pinkvin. Lukta blir bedre enn stund, men ingen varig løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.September.2019 Del på Facebook Svart 21.September.2019 Har båten mugglukt, må muggen fjernes. Det er ingen annen måte. Og sitter muggen på baksiden av innredningen, er det er kjempejobb. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.September.2019 Del på Facebook Svart 21.September.2019 Stefanesai skrev for 15 timer siden: Nå hadde eierne akkurat dukket opp etter lengre tids fravær, og hadde fyrt i både oljelamper og dieselovn under dekk. Båten var både koselig og grei, men det var litt «intens» atmosfære ombord. Luktet hovedsakelig en blanding av diesel og noe annet, Sitat Dieselovnen (reflex) ble matet rett fra dieseltank til motor. En sånn reflexovn uten lekkasjer skal vel ikke gi mye lukt , men å fyre den på parafin fra egen tank bør vel også gi mindre lukt? Oljelamper vil jo gi lukt, mengden avhenger av hva de ble fyrt med. Høres jo ut som at mesteparten av lukta kan komme fra "gammal moro" i form av dieselsøl nedi bunnen..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hakkannen Svart 21.September.2019 Del på Facebook Svart 21.September.2019 Stefanesai skrev for 17 timer siden: Nå hadde eierne akkurat dukket opp etter lengre tids fravær, og hadde fyrt i både oljelamper og dieselovn under dekk. Båten var både koselig og grei, men det var litt «intens» atmosfære ombord. Luktet hovedsakelig en blanding av diesel og noe annet, men ikke fukt og rått og innestengt. Har en tilsvarende dieselovn ombord (pottebrenner), null lukt fra denne, selv om den fyres på diesel. Å unngå diesellekkasje er nok ikke dumt nei Oljelamper vil sote litt og setter lukt på interiøret. Egentlig best å bruke med minst et par luker åpne for lufting hvis du vil unngå parafinlukta. Sotet kan vaskes av, men det nytter ikke å kun vaske rett over lampene hvis du vil bli kvitt lukta, sotpartiklene fester seg over alt. Tenker nok det er en del rester av diesel, olje, støv, matrester og annet rundt forbi som bør vaskes vekk før en eventuell ozonbehandling. Ozon kan fjerne lukt, og til dels også det som lukter, men da må ozongeneratoren stå på såpass lenge at alt av naturgummi, eller innslag av dette, vil smuldre opp. Blant annet derfor er ozon best å ta etter man har fjernet luktkildene. Hos meg luktet det ikke greit da jeg kjøpte båten, så jeg blandet opp oppvaskmaskinpulver i varmt vann og fylte opp et stykke under dørkene (ikke så høyt at det kom i konflikt med teknologiske installasjoner). Opp med alle dørkene, skrubbe med oppvaskkost og flaskekost (lengre og mer fleksibelt håndtak) der jeg kom til mellom innerliner og skrog. Kom fram mye gammel morro. Så pumpet jeg ut dette, skyllet med rent vann tilsatt Klorin et par ganger før en siste runde med helt rent vann. Avfukteren fikk så stå noen dager og trekke ut fukt ombord slik at det tørket opp nedi der. Satt på en ozongenerator etter det var blitt tørt, den fikk stå et døgn eller to. Betraktelig bedre! Fremdeles kan pumpelukt oppdages her og der, men med litt renhold av og til har det blitt betraktelig bedre i forhold til hvordan det var. I tillegg malte/forseglet jeg alle dørkplatene med tokomponent polyuretanmaling. Dørkplatene hos meg er av kryssfiner og var ikke forseglet under fra fabrikk. Dermed hadde de trukket til seg fukt og lukt, en forferdelig stank. Etter maling luktet de ikke lengre. Puter og andre tekstiler kan også ha tatt til seg mye lukt, så får du rengjort disse (eventuelt byttet dem ut) er mye gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Stefanesai Svart 22.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2019 Takk for innspill, luktet (heldigvis) ikke mugg og sånn, tror nok det er litt mer diesel og slikt det bunner i? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.September.2019 Del på Facebook Svart 22.September.2019 Har gjort mye det samme som Hakkanen. Pluss at jeg også malte skroget innvendig under dørkplatene en del plasser. Og også maling av diverse ikke synlig ubehandlet treverk. Som hos Hakkanen så lukta undersiden av dørkplatene død og fordervelse. Jeg slipte ned overflaten ganske mye og malte. Byttet en del skrogtrekk, vask/bytte av tekstiler, puter og madrasser ombord. osv.. Av fjerning av kilder så er det som har hjulpet mest å fjerne do, tank, septik og tilhørende rør og slanger. Pluss tetting av diesellekkasje, og holde motor og motorrom rent. Kjører avfukter jevnlig og prøver å holde det rent og pent nedi båten så det vaskes noen ganger i løpet av sommerhalvåret. Nå er ting normalisert, kjenner ingen åpenbar "båtlukt". Dvs lukter litt olje av motor når den er varm og en har kommet til havn og slått den av. Britisk motor... Er en stor jobb å bli kvitt båtlukt når den først er der, men ganske enkel å holde unna når først en er kvitt den. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.September.2019 Del på Facebook Svart 22.September.2019 (redigert) Mange har fokus på septikslanger som lukter, og må byttes. Vær også obs på at det samme gjelder eksosslanger. Hulda har stort sett eksosslanger som er gjennbruk. Det vil si at mesteparten av dem er minst 30 år. De gir båten en utpreget lukt. Lystge personer hevder at båtlukt er en blanding av septik, diesel og mugg. Man kan legge til dieseleksos. Vi har avfukter og to hygrometere om bord, passer på som en smed for å holde fuktigheten lav for å unngå mugg. Tidligere var også en del båter plaget av stank fra råttent bunnvann. Slik man får i båtdassen etter tre glovarme sommeruker uten bruk. Meningen med dette innlagget er å poengtere at kilden til lukt må fjernes. Hvis ikke kan man vaske og male til man dauer. Lukten kommer tilbake. Jeg får fullstendig noja om det svetter diesel eller kommer vann noe sted. Redigert 22.September.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.September.2019 Del på Facebook Svart 22.September.2019 Er også et ganske viktig sikkerhetsaspekt ved å ikke ha en båt som stinker. Litt som å ha et reint motorrom som gjør at man fort ser om og hvor det evt kommer olje, diesel, reimstøv osv fra. Om båten stinker av diesel, olje, septik og mugg så er det vanskelig å ta en diesellekkasje på lukta, eller olje, eller bensin, eller gass, eller et batteri som koker, en reim som slurer, en septiktank som lekker, mugg pga dårlig lufting eller hva som helst. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.