Jump to content

VOLVO TAMD70 serien -RØYK ELLER??


Apollo32

Recommended Posts

Etter å ha vært en trofast leser av dette forumet i et par år , har jeg konstatert at det finnes personer her som har mye erfaring og kunnskap om de fleste temaer som omhandler båt/motor.

I denne forbindelse hadde det vært interessant å få noen av disse til å kommentere røykutvikling på denne type motorer ( VP70 serien) slik som jeg opplever dette.

Må ellers innrømme at jeg allerede har kontaktet div. (eldre) mekanikere og VP kjennere om dette, men jo flere tips, desto bedre . Svaret fra disse er at "dette er nokså normalt"...

At en slik stor direkteinnsprøytet dieselmotor på 6,9 l som har et timetall på ca 2600 produserer grå røyk ved oppstart av kald motor , er vel helt naturlig. Motoren har jo ikke gløding ( eller rettere sagt) det finnes en glødespiral montert i luftinntaket etter ladeluftkjøleren, men denne er ikke koplet til. Dette systemet skal jo antenne diesel som sprøytes inn på glødespiralen under kaldstart, og ville sannsynligvis ha redusert kaldstart røyken. MEN, dette er ikke hovedproblemet; det ryker noe blå/grått fra eksosen ved langsom kjøring og ved tomgang på varm motor, og det er denne røyken som irriterer mest . Ved marsjfart (ca 15knop) er det ikke noe unormal røykutvikling, kun litt lys grå eksos spesielt når vanntemp. i sjøen er under 15 grader. Oljeforbruket har vært ca 3 liter/sesong, og dette er vel ikke veldig unormalt heller for denne type motor ??

Dyser er skiftet, og turbo kontrollert visuelt for mulig lekkasje fra kompressor eller turbin.

Motoren går ellers meget fint, med kjølevannstemp. på ca 80 grader ved marsjfart.

Når motoren startes kald, må gasspaken stå i FULL stilling, og da tar det ca 3-4 sek før motoren tenner på alle 6 sylindre. Etter å ha gått i et par tre minutter, kan den stoppes, og starter da umiddelbart etterpå.

Har tidligere lest div. kommentarer vedr. VP 60serien og div. store Ford motorer med røykutvikling, og det virker som om disse eierne nærmest mener at "slik er det, og ikke noe å bry seg om". Men gjelder dette også blå/grå røyk på tomgang og i sakte fart ??

Hadde vært fint med tips fra noen som har de samme erfaringene med denne motortypen.

Link to post
Share on other sites

* det ryker noe blå/grått fra eksosen ved langsom kjøring og ved tomgang på varm motor, og det er denne røyken som irriterer mest .

* oljeforbruket har vært ca 3 liter/sesong,

* Dyser er skiftet, og turbo kontrollert visuelt for mulig lekkasje fra kompressor eller turbin.

* Når motoren startes kald, må gasspaken stå i FULL stilling, og da tar det ca 3-4 sek før motoren tenner på alle 6 sylindre.

* blå/grå røyk på tomgang og i sakte fart ??

Jeg ville begynt med en kompresjonstest, og sett etter tegn på gjennomblåsing fra veivhuset. Ta av påfyllingslokket for olje og hold hånden noen cm over ved tomgang. Ideellt sett skal du ikke føle overtrykk. På den annen side, de fleste motorer som har gått en del vil ha noe overtrykk. Se eventuelt dette i sammenheng med komptesten.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

MEN, dette er ikke hovedproblemet; det ryker noe blå/grått fra eksosen ved langsom kjøring og ved tomgang på varm motor, og det er denne røyken som irriterer mest

 

Dette kommer nok av at dieselpumpen er stilt for max effekt,på noen av modelene er der montert en røkbegrenser som virker slik at pumpen ikke får gitt full dieselmengde før turbo-trykket er kommet over ca 0,4 bar.

Har samme motor (model e) som jeg stilte ned røkbegrenseren på slik at jeg nå kommer opp til ca 1850 omdr. før denne slår inn.Dette reseulterte i at jeg nå kan gå med lavt turtall uten å legge etter meg et røykteppe.

Link to post
Share on other sites

MEN, dette er ikke hovedproblemet; det ryker noe blå/grått fra eksosen ved langsom kjøring og ved tomgang på varm motor, og det er denne røyken som irriterer mest

Dette kommer nok av at dieselpumpen er stilt for max effekt,på noen av modelene er der montert en røkbegrenser som virker slik at pumpen ikke får gitt full dieselmengde før turbo-trykket er kommet over ca 0,4 bar.

Har samme motor (model e) som jeg stilte ned røkbegrenseren på slik at jeg nå kommer opp til ca 1850 omdr. før denne slår inn.Dette reseulterte i at jeg nå kan gå med lavt turtall uten å legge etter meg et røykteppe.

Overskudd av diesel gir vel svart eksos?. Denne kan du redusere ved å justere svartrøykbegrenseren som du sier. På den annen side, røykbegrenseren påvirker neppe dieselmengden ved tomgang. Her har en jo ikke torbotrykk i det hele tatt. Svartrøykbegrenseren er ment å regulere dieselmengden under aksellerasjon (riktig SveinHa?)

Her er det snakk om blå røyk, og da er det vel olje som forbrennes? Jeg ville sett etter tegn på normal slitasje. Finner en varierende kompresjon, overtrykk i veivhuset og kanskje slitte ventilstyringer/tettinger og ser dette i sammenheng med at motoren kanskje har gått langt, er det vel mer snakk om normal slitasje. Gamle og slitte motorer ryker, er tungstartet og bruker olje. Ikke noe galt med det forsåvidt. Motoren kan allikevel ha mange år/mil/timer foran seg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Overskudd av diesel gir vel svart eksos?. Denne kan du redusere ved å justere svartrøykbegrenseren som du sier. På den annen side, røykbegrenseren påvirker neppe dieselmengden ved tomgang. Her har en jo ikke torbotrykk i det hele tatt. Svartrøykbegrenseren er ment å regulere dieselmengden under aksellerasjon (riktig SveinHa?)

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp, den begrenser dieselmengden inntil et visst turbotrykk er oppnådd.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Overskudd av diesel gir vel svart eksos?. Denne kan du redusere ved å justere svartrøykbegrenseren som du sier. På den annen side, røykbegrenseren påvirker neppe dieselmengden ved tomgang

 

Ved tomgangskjøring med kald motor uten belastning vil du selvfølgelig få noe røyk,men det jeg gjorde var å skru ned dieselmengden motoren får før turbotrykket når 0,4 bar.

Dette vises ved at jeg oppnår 0,4 bar først ved ca 1850 omdr.noe som en vanligvis ville ha mellom 1250-1300 omdr. Dette er ikke den korekte måten en røykbegrenser er konstruert for men den virker og dermed mindre røyk. Jeg er heller ikke plaget med den svarte røyksoppen som vanligvis kommer når en gir gass etter en tid med tomgangskjøring.

Link to post
Share on other sites

men det jeg gjorde var å skru ned dieselmengden motoren får før turbotrykket når 0,4 bar.

Dette vises ved at jeg oppnår 0,4 bar først ved ca 1850 omdr.noe som en vanligvis ville ha mellom 1250-1300 omdr.

Hvordan justerte du ned dette? Er det en enkel justering på pumpa. Hvilken motor har du forresten?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvordan justerte du ned dette?

 

Du finner justerings-skruene etter å tatt av lokket (4 skruer) til den kombinerte kaldstart og røykbegrenseren i forkant av dieselpumpen.Inn her kommer sleiden fra selve pumpen som bestemmer mengden av diesel (den spretter helt frem når du aktiverer kaldstarten)denne sleiden justeres med mutterene for å få ønsket lengde.

 

Er det en enkel justering på pumpa

 

Nei det tar tid (skrur du for mye ned gir den ikke nok til at turbotrykket blir høyt nok til å åpne røykbegrenseren selv med fult gasspådrag)Prøve og feile!

 

Hvilken motor har du forresten?

 

E model

Link to post
Share on other sites

Mange forslag her, men poenget er at motoren ryker blå/grå røyk ved langsom kjøring eller tomgang. ( VARM MOTOR ) Ved fart fra rundt 10-11 knop og høyere er det ingen antydning til blå/grå røyk. Kun litt lys eksosdamp ( vanndamp ?) Om motoren er slitt, ville jeg vel tro at det ikke blir noe mindre forbrenning av event. olje enn på denne farten ved lav belastning. OG, en TAMD 70 C motor som har gått ca 2500 timer, kan vel neppe sies å være slitt....hovedservice er på 10-15000timer i følge boka. Sitter forresten en slik som generatormotor i Christian Radic, og den har vel gått en 30-40000 timer !!

Nei, kan det være sånn at denne motortypen må gå varm ( belastes) for å ikke ryke ?? Noen hevder dette, men jeg vet ikke om det stemmer. Det sies at de går kalde i toppen ved lav belastning , og at dette medfører røyk. Vi snakker altså ikke om svart røyk her ( for mye diesel) og heller ikke om uforbrent diesel ( grå røyk).

Hadde håpet at det var noen som har en slik motor, og erfaring fra dette penomenet.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du bare må avfinne deg med at slik er denne motoren, den er "sur". Blå-grå røyk er sikkert olje og uforbrent diesel. Bruker du ikke mer enn 3 liter på, la oss si 400 timer, så er ikke det mer enn tilnærmet normalt. Det kan være at du har litt dårlig tetting mellom ventilstammer og ventilstyringer. Personlig hadde jeg ikke giddet skru av toppdeksellokket for å sjekke. Det kan være at den ikke forbrenner all dieselen på tomgang og lavt turtall, eller for å si det på en annen måte: Det er jeg temmelig sikker på. Ford har også en del lastebilmotorer som har det på samme måten.

 

Grå røyk ved oppstart er uforbrent diesel, dette er også helt normalt for en slik motor.

Link to post
Share on other sites

Vi snakker altså ikke om svart røyk her ( for mye diesel)

 

Svart røyk er noe du får om du belaster mer enn motoren har krefter til eller ikke får nok luft.

 

Ved fart fra rundt 10-11 knop og høyere er det ingen antydning til blå/grå røyk

 

Hvilke turtall og turbotrykk har du ved denne farten?

Jeg vil fortsatt holde på den muligheten at motoren får for mye diesel i forhold til kraftuttaket ved lavt turtall

Link to post
Share on other sites

Har ikke målt turbotrykk, men turtallet ved 10-11 knop er ca 1500 rpm.

Kan ikke se noe svart røyk selv ved kraftig akselerasjon.

Mulig at de gamle mekanikere som kjenner denne motoren har rett...den ryker blå/grått ved lave turtall, og det er normalt. Oljeforbruk ca 2-3 l på 70 timer.Kommer sikkert litt fra olje fra ventilstyringene, og i tillegg går veivhusventilasjonen direkte via slange til turbokompressoren. Denne oljedampen suges jo rett inn i motoren og forbrenner. kanskje best å bere la det være med røken, ELLER montere en Eksosstøy demper som leder eksosen ned i sjøen. da blir i hvertfall ikke røyken så synlig på tomgang og ved lav fart. Hadde en sånn montert på en Wikingboat 28 på midten av 80 tallet, med SabbFord motor 150 Hk.

Link to post
Share on other sites

...ELLER montere en Eksosstøy demper som leder eksosen ned i sjøen. da blir i hvertfall ikke røyken så synlig på tomgang og ved lav fart....

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, oljerøyk forsvinner nok ikke bare den ledes ned i vannet...... Tror nok en slik eksosstøvel har en svært så marginal effekt på oljerøyk men vanndamp derimot har den stor effekt på (men det har du neppe ved lav last).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...