Jump to content

Yanmar LHA184hk, nødvendig med oljeskift?

goggen000

Recommended Posts

Oljen skal skiftes når den ikke lengere har de nødvendige egenskapene for å smøre og beskytte motoren.

Hvem vet når det intreffer?

Ikke etter 30 timer håper jeg.

Om motoren ikke er ny/nyoverhalt, kan du helt sikkert hoppe over skiftet iår.

Om nattesøvnen lider mer av å la være enn lommeboka lider av å gjøre det, vet du best selv?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Denne diskusjonen kommer opp stadig her utpå høsten.

Vi har de båteierne som ikke har lyst å skifte med en eller annen begrunnelse. Så har vi de som ikke får ut den siste liter eller halvliteren fra bunnpannen og setter himmel og jord i bevegelse for å få den siste skvetten ut før de mister nattesøvnen.

Instruksjonsboken sier som oftest et antall timer eller hvert år alt ettersom hva som kommer først.

Den er laget av de som en gang konstruerte motoren og hva de mener er innenfor.

Synes mekanikeren til båtbørsen svarte greit på denne, men det betyr man må lese litt :giggle::

https://www.batborsen.no/index.php?page=vis_spalte&SpalteID=871&fra=140

Gudrun skrev 32 minutter siden:

Den er laget av de som en gang konstruerte motoren og hva de mener er innenfor.

Jeg er egentlig ikke helt enig med deg. Min mening er at produsenten setter en sikkerhetsmargin på minst 200% for å "få ræva" si fri om noe eventuelt skulle skje.

Jeg har teknisk ansvar på ei turistferje som stort sett kun har driftstid i rundt 4 måneder på sommeren og sporadisk og skjelden drift og oppstart resten av året, egentlig ganske likt en vanlig lystbåt. Hovedmotoren, som er en 1100kW MAN Alpha har ikke hatt oljeskift siden 2016, kun etterfylt olje etter forbruk. Det blir jevnlig sendt inn oljeprøver for analyse og det er ingenting på analysene som viser at oljen blir dårligere i løpet av vinterhalvåret når båten ikke er i bruk.

ozo skrev 5 minutter siden:

Dette indikerer vel det som også var nevnt i artikkelen, nemlig at oljen man bruker i dag er vesentlig bedre enn den som var vanlig på den tiden mange "sannheter" om temaet har sitt utspring.

Nettopp. Den første bilen jeg eide skulle i henhold til instruksjonsboka ha oljeskift hver 2.500 km. Til tross for dette bytter jeg olje hver 30.000 km på bilen jeg har i dag. Å bytte olje på en bil etter 2.500 km i dag er vel ganske meningsløst?

Mix skrev 13 minutter siden:

Kommer ikke på tale, skifter jeg olje skiftes også filter.

Støttes!  Og om man for sjelefredens skyld absolutt skal gjøre noe etter 30 driftstimer, bytt heller oljefilteret enn oljen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...