goggen000 Startet 21.September.2019 Link til dette innlegget Startet 21.September.2019 Motoren har kun kjørt ca 30 timer i år. Yanmar LHA184hk. Nødvendig med olje skift? ? Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Ja Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Jeg ville sagt nei, men anbefalingen er ja. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Såfremt motoren ikke er ny eller nyoverhalt og har blitt innkjørt så er det ikke nødvendig å bytte etter 30 timer. Mener nå jeg. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
jma001 Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 30 timer er nå en ting. Et annet moment er hvor lang tid olja har stått og/eller vil bli stående motoren. Olja bør skiftes etter hvert år - mener nå jeg. Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Helt OK spørsmål. Men jeg tviler på at du vil få et entydig svar. Antall studier som har dokumentert kost/nytte effekten av årlig oljeskift på en Yanmar kjørt 30t i Norge er neppe stort. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Oljen skal skiftes når den ikke lengere har de nødvendige egenskapene for å smøre og beskytte motoren. Hvem vet når det intreffer? Ikke etter 30 timer håper jeg. Om motoren ikke er ny/nyoverhalt, kan du helt sikkert hoppe over skiftet iår. Om nattesøvnen lider mer av å la være enn lommeboka lider av å gjøre det, vet du best selv? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mix Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 De få gangene jeg har hatt så lite gangtimer på en sesong har jeg ikke skiftet olje/filter før sesongen etter. Det får da være grenser for sløsing. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Smøroljefilteret kan du bruke en gang til. 30 timer er nok til å få kondens i olja, kommer an på bruken, jeg hadde skiftet oljen årlig som det står i manualen. Og så kan du trykt si til en kjøper hvis du skal selge " oljen er skiftet årlig". Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Johannes Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 14 minutes ago, Roger jo said: 30 timer er nok til å få kondens i olja, kommer an på bruken, Hvorfor/hvordan blir det kondens i olja? Tenker du at det blir fritt vann i bunnpanna eller kondens som emulgeres inn i olja? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Denne diskusjonen kommer opp stadig her utpå høsten. Vi har de båteierne som ikke har lyst å skifte med en eller annen begrunnelse. Så har vi de som ikke får ut den siste liter eller halvliteren fra bunnpannen og setter himmel og jord i bevegelse for å få den siste skvetten ut før de mister nattesøvnen. Instruksjonsboken sier som oftest et antall timer eller hvert år alt ettersom hva som kommer først. Den er laget av de som en gang konstruerte motoren og hva de mener er innenfor. Synes mekanikeren til båtbørsen svarte greit på denne, men det betyr man må lese litt : https://www.batborsen.no/index.php?page=vis_spalte&SpalteID=871&fra=140 Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Gudrun skrev 32 minutter siden: Den er laget av de som en gang konstruerte motoren og hva de mener er innenfor. Jeg er egentlig ikke helt enig med deg. Min mening er at produsenten setter en sikkerhetsmargin på minst 200% for å "få ræva" si fri om noe eventuelt skulle skje. Jeg har teknisk ansvar på ei turistferje som stort sett kun har driftstid i rundt 4 måneder på sommeren og sporadisk og skjelden drift og oppstart resten av året, egentlig ganske likt en vanlig lystbåt. Hovedmotoren, som er en 1100kW MAN Alpha har ikke hatt oljeskift siden 2016, kun etterfylt olje etter forbruk. Det blir jevnlig sendt inn oljeprøver for analyse og det er ingenting på analysene som viser at oljen blir dårligere i løpet av vinterhalvåret når båten ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Støtter den tilnærmingen bellen. Hvis oljen har smøreevne og akseptable nivåer av forurensning så er den OK tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Roger jo skrev for 2 timer siden: Smøroljefilteret kan du bruke en gang til. Kommer ikke på tale, skifter jeg olje skiftes også filter. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 bellen skrev 11 minutter siden: det er ingenting på analysene som viser at oljen blir dårligere i løpet av vinterhalvåret når båten ikke er i bruk Dette indikerer vel det som også var nevnt i artikkelen, nemlig at oljen man bruker i dag er vesentlig bedre enn den som var vanlig på den tiden mange "sannheter" om temaet har sitt utspring. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 ozo skrev 5 minutter siden: Dette indikerer vel det som også var nevnt i artikkelen, nemlig at oljen man bruker i dag er vesentlig bedre enn den som var vanlig på den tiden mange "sannheter" om temaet har sitt utspring. Nettopp. Den første bilen jeg eide skulle i henhold til instruksjonsboka ha oljeskift hver 2.500 km. Til tross for dette bytter jeg olje hver 30.000 km på bilen jeg har i dag. Å bytte olje på en bil etter 2.500 km i dag er vel ganske meningsløst? Mix skrev 13 minutter siden: Kommer ikke på tale, skifter jeg olje skiftes også filter. Støttes! Og om man for sjelefredens skyld absolutt skal gjøre noe etter 30 driftstimer, bytt heller oljefilteret enn oljen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
goggen000 Svart 22.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Tusen takk for alle tilbakemeldinger------ jeg skifter olje neste år Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 (redigert) Johannes skrev for 14 timer siden: Hvorfor/hvordan blir det kondens i olja? Tenker du at det blir fritt vann i bunnpanna eller kondens som emulgeres inn i olja? Det er bare å små kjøre uten å få skikkelig varm motor, så greier du det. Redigert 22.September.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Jepp, og kjører du motoren skikkelig varm, damper vannet vekk. Hulda har vel 40 timer på motoren i løpet av ett år. Oljen har fremdeles gulskjær i seg. Så den oljen blir nok i bunnpannen et halvår til. Skifteintervall på 120 timer. Forrige skift 17.07.2018. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 22.September.2019 Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 Selv moderne biler får oljeskift langt tidligere enn 30.000km hvis de kun driver småkjøring og temperaturen aldri er på optimal ((les motorveihastighet over litt tid). Så ideelt før man vinterlagrer en motor som har gått lite (og man ikke ønsker å skifte olje på) kjører man den ordentlig god og varm før den stenges ned. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.