Jump to content

Propell, er dette tæring?


Arvor 20 Fish

Recommended Posts

Jeg er klar over at Radice kaller materialet for 'Bronz'. De kunne vel like gjerne kalt materialet 'Spaghetti Carbonara'? De er ute etter et materiale som har tilstrekkelig styrke, er rimelig sjøvannsbestandig og fremfor alt er godt støpbart. For å dra en annen parallell, UK har fra gammelt av et materiale med benevnelsen 'Admirality Bronze', det er en avsinkingsherdet messing.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Mix skrev 49 minutter siden:

Akkurat. Da sier vi det slik. Du vet best.

Takker, sjekk ut hjemmesiden til Komodo, der er det litt å lære om materialer. Ikke helt perfekt, men til daglig bruk, helt utmerket. Skulle laget link til navnet hans, men det funker ikke.

 

Men bare for å kjøre litt til, før jeg drar opp på fjellet. Alle materialer korroderer, noen mer enn andre. Og strømbehovet varierer med materialet. Jeg har bare strømbehovtabell for bart stål, angitt av DnV i mA/kvadratmeter, en eller annen gjorde et nummer av det:

Middelverdi for:

Nordsjøen nordre:  120

Nordsjøen søndre: 100

Australia:                   90

Indonesia:                  80

Kun for å illustrere at strømbehovet for å beskytte metaller under vann (uten strømfeil om bord) er ganske høyt her vi bor. Vedkommende jeg refererte til, husker ikke navnet, anga drøyt 1 mA/kvadratmeter for armeringsjern. Av tabellen over ser man hvor feil det kan bli om man ikke tar relevante faktorer inn i betraktningen. Armeringsjern er stort sett støpt inn i betong som er basisk.

 

Så har vi noen plausible materialer:

Høyfast messing: CuZn35AlFeMn, Rm 570 til 670 kjempebra til propell, avsinker. Ikke bronse, dette er messing.

Bronse: CuAL10Fe5Ni5, Rm570 til 670 kjempebra til propell. Kan ikke avsinke, for dette er en bronse, inneholder ikke Zn (sink). Ikke helt hundre når det gjelder kavitasjon.

Michigan-propellen jeg har på hylla er solgt til meg som dette materialet. 

 

Korrosjonshastigheter i mikrometer/år, stillestående eller sakte strømmende sjøvann:

CuNiFe (kobber nikkel)               3 - 12

Admiralitetsbronse                    13 - 15 (som ikke er en bronse, men meget korrosjonsbestandig)

Bronsen, nevnt over                   25 - 50

AISI 316                                        ubetydelig

Karbonstål                                 100 - 160

Bare for å sette ting i perspektiv.

 

Jeg har ikke materialet til Radice, men det ligger i området 13 - 50. Poenget er at det avsinker om det ikke blir tilført elektroner. Dessuten er det svakt for spenningskorrosjon når sinkgehalten reduseres. Og her er propellen til TS et eksempel. Den sprekken kan pluslig løse ut med en hasighet på 300 m/sekund. Da plopper en propellvinge av i løpet at et mirkosekund.

 

Da Mix, er du vel fornøyd. Nå måtte jeg til og med bla i en bok :-) Faen. Informasjonen hentet fra Einar Bardal ISBN 82-519-0700-4. Der står det også noen linjer om elektrokjemisk entalpi. Skal man lese og forstå boken, kreves det mattekunskaper og noe kjemi/fysikk.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

 


 

 

Hulda skrev 1 time siden:

Takker, sjekk ut hjemmesiden til Komodo, der er det litt å lære om materialer.

Noen hjemmeside har ikke jeg, men jeg regner med at du sikter til denne tråden. Der har jeg bla. redegjort for noen misforståelser rundt begrepene messing og bronse, bla. dette med "Admirality Bronze":

 

Mix skrev On 23.9.2019 at 22.28:

At Eliche Radice skulle ha dårligere bronselegering enn Michigan er det reneste sprøyt.

Mulig du må spise i deg de ordene der. Jeg mener bestemt det er en Radice propell vi har på Viksunden, og som du kan lese i tråden jeg linket til over er den av messing. Men som @Hulda også skriver så er det mye av messing som blir solgt som bronse. Eneste måten å vite på er å sjekke den kjemiske sammensetningen av legeringen. 

 

Ellers, til trådstarter. Det er jo ingen tvil om at propellen din synger på siste verset, men som andre også har nevnt så kan det være smart å finne ut hvorfor den har blitt så stygg. Hvis jeg var i din situasjon ville jeg gjort et par tiltak før jeg byttet propell:

  • Kjøp ny propell og ha den klar ombord.
  • Skaff deg en avtrekker som er egnet for å demontere propellen, den kan sitte hardt. 
  • Slip vekk korrosjonsskadene som er i overgangen mellom boss og blad (blå pil). Her har du i prinsippet kjerver hvor en sprekk med påfølgende rask sprekkvekst kan starte. Slip til du er inne på ren, gul messing. Bruk en nesesliper eller annen slipemaskin som gir en pen og riktig radius i overgangen. Du vil måtte slipe vekk endel metall på denne måten, men så lenge du har en overflate som er så korrosjonsskadet så svekker det propellen mer enn det styrker. Når du er inne på rent metall og har gode radier og glatt overflate er også kjerver (bruddanvisninger) borte. 
  • Det samme for sprekken i bosset (rød pil). Slip vekk sprekken til den er helt vekk. Som over så må du også her fjerne litt (mye) metall, men nå er sprekken vekk, og propellen er faktisk sterkere.
  • Slip også vekk all misfarging på propellen som gjør den rød. Ikke fordi at det hjelper noe, men da har du kontroll på om angrepet vil fortsette. Får du ok kontroll på korrosjonen ved å montere en sink så er du i mål, da kan du med senkede skuldre montere den nye propellen og beholde den gamle i reserve. Fortsetter korrosjonsgalloppen må du gjøre ytterlige tiltak. Da er det godt å vite at den nye propellen er like fin der den ligger tørt og godt i et stuerom i båten :thumbsup:
  • Trekk av propellen og monter den på nytt. Dersom propellen er montert med varme og krymp kan det være uforholdsmessig store spenninger i materialet i bosset. Sprekken i bosset kan dels skyldet det.

2115652431_Korrodertpropell.jpg.5f74362d0e7dfd1d5ac7037aa7560aed.jpg

 

 

 

 

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

Nå måtte jeg til og med bla i en bok

 

Det er gledelig å se at du nå har gått tilbake på din opprinnelige, feilaktige påstand. Noe som, da jeg påpekte det, medførte følgende faglige uttalelse:

 

Du får lese deg opp, dette gidder jeg ikke.

 

 

Om du nå i tillegg får lest deg opp på betydningen av begrepet "digresjon", begynner vi kanskje å bli enige…

 

 

Link to post
Komodo skrev 19 minutter siden:

Mulig du må spise i deg de ordene der. Jeg mener bestemt det er en Radice propell vi har på Viksunden, og som du kan lese i tråden jeg linket til over er den av messing.

Finn først ut hvilken propell det er og deretter en analyse av en tilsvarende Michigan propell for å sammenligne så skal jeg tenke på hva jeg spiser.

 

 

 

 

Link to post

Problemet er hvorvidt man skal tro på leverandøren eller ikke. Da jeg kjøpte Michigan ble materialet betegnet som NiAlBronze. Fargen var også mer brugul enn Radice. 

 

Så nå får ozo og Mix kverulere videre. TS har mer enn nok info for å ta fornuftig valg med bakgrunn i Komdo og Hulda.

Link to post

Låner tråden litt, for her var det mye og lære. Ikke minst Komodos ABC leksjon om hvordan man skal gå frem. Har litt tæring jeg også, men ikke så mye som trådstarter. Har anode på enden av propellmutter som varte en sesong der jeg lå før, men ligger dette året mye lenger ute i havna enn tidligere. Derfor spent på hvordan propell ser ut etter denne sesongen. Har ingen landstrøm, bare 12 volt. Spørsmålet er om aksling og hylse skal til batteri minus eller ikke? Ser en annen her i tråden mener den skal det, men min har ikke dette. Hva er mest riktig?                                            Ellers brukte jeg saltsyre på propell i vår. Den ble stående med syre på ganske lenge før jeg fikk spylt av pga tlf fra jobben. Det gikk nok en halvtime før jeg spylte av, og da var den tørket med syra på. Er det uheldig ?

Link to post

Selve propellen kan vel Winrace reparere til deg for en rimelig penge.

 

Men som nevnt av flere så må du i hvert fall sjekke båten din for jordfeil.

Dersom du feks har vært på tur og fortøyd ved siden av en båt som har feil med det elektriske så vil den kunne skade propellen din i løpet av en del timer. Så med andre ord kan det være du aldri finner ut av det.:discuss::headbang:

 

Lykke til:thumbsup:

 

 

Link to post

Komodo m. Fl. 

 

Mange takk for utfyllende info. Dette var gode tips til fremgangsmåte, og jeg tenker at dette blir fremgangsmåten jeg gjennomfører. 

 

Igjen, takker alle for gode innspill. Sitter kun igjen med mitt eget valgkval...radice eller michigan:-)

Link to post
slappfisken skrev 24 minutter siden:

Selve propellen kan vel Winrace reparere til deg for en rimelig penge.

 

Men som nevnt av flere så må du i hvert fall sjekke båten din for jordfeil.

Dersom du feks har vært på tur og fortøyd ved siden av en båt som har feil med det elektriske så vil den kunne skade propellen din i løpet av en del timer. Så med andre ord kan det være du aldri finner ut av det.:discuss::headbang:

 

Lykke til:thumbsup:

 

 

Hei. 

 

Jeg har ikke landstrøm. 

 

12V anlegget er av enkel karakter. Hovedbrytere bryter 12V spenning til motor på både pluss og minus når båten ikke er i bruk. Riktignok spenning til en lensepumpe direkte. Skal sjekke om dette kan være en mulig synder. 

 

På tidligere båter har jeg også hatt skilltrafo for å unngå problemstillingen ved landstrømtilkobling. 

Link to post

Kan fortsette denne tråden litt til, da jeg har fått en noe overraskende tilbakemelding fra progress på hvilken propell de anbefaler på michigan. 

 

Jeg antar at det i dag er en 17x22. Jeg vet at det er Radice 4 blader. 

 

Fra progress er det anbefalt 3 blader 20x18 eller 18x20, 3 blader. 

 

Vel,selv syntes jeg dette blir radikal endring, men dette kan jeg ikke allverdens om. 

 

Noen som er gode på propellberegning her?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...