Skipsreder P Startet 23.September.2019 Link til dette innlegget Startet 23.September.2019 Jeg har en merkelig og til tider kjedelig situasjon med min Motor. Når jeg kjører båt/motor i ca1 til 2 timer begynner glødelampa på panelet å lyse og voltometere på panelet faller til null ( turtelleren virker fortsatt) Da får jeg ikke skrudd av motoren, jeg må skru av manuelt til slutt. Det rare er da er at jeg heller ikke får startet den igjen før det har gått 1-2 timer. Når jeg prøver å stoppe virker det rett og slett som jeg ikke har tilgang til strøm, når jeg vrir om nøkkelen, det skjer ingenting. Ikke noe klikk/lyd på fuel solenoiden. Det samme når jeg prøver å start opp rett etter manuel stopp, ingen lyd eller klikk i startmotoren. Før jeg drar ut testet jeg fuel solenioden og den klikker/virker når jeg drar nøkkelen til stopp posisjon uten at motoren går. Jeg vet at det er masse strøm på alle batteriene. 99% sikker på at startmotoren og stoppmotoren/fuel solenoid virker. Disse virker jo akkurat som de skal etter 2 timers pause. Jeg har gått over alle koblinger, sikringer og kontakter og smurt/pusset/byttet. Jeg har gått over instrumentpanlet på baksiden og sjekket at alt sitter på plass og sprayet med crc. Trodde en stund at det hadde noe med at motoren blir varm men etter å ha kjørt med åpen kasse og sjekket tempen kan jeg ikke skjønne at dette er årsaken. De alternativene det koker ned til hos meg er: -Skillerele er brent eller koblet feil. -Nøkkelhuset er gått i stykker ( virker også rart da alt funker 100% en stund) -Det er en jordingsfeil et eller annet sted. -Solcellepanelet er koblet inn feil. Til info: Motorene er en Vetus M4 42hk Diesel 2010 model. Båten er en Nidelv 24 1982 model. jeg bruker et BEP vsr skillerele mellom mine 2 forbruks batterier og startbatteriet som alle er på 100ah. Jeg har et 100 watts solcellepanel som lader gjennom regulator og rett på forbruksbanken. Er det noen som har opplevd noe lignende eller har peiling på hva som skylles dette problemt ? Kona begynner å bli litt lei de laaaange fiske pausene. Legger ved bildet av rele. Mvh Lars Gulbrandsen Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 jeg kan ikke skjønne at skillerele eller solcellepanel skulle ha noe med dette å gjøre. Dårlig kontakt et eller annet sted er mer sannsynlig. Tenningslås f.eks kan være synderen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Skipsreder P Svart 23.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Grunnen til at jeg mistenker dette er at det virker som rele kobler ut startbatteriet når det når en viss spenning. Det kan være dette er koblet feil, mulig jeg har koblet det feil slik at forbruk står som primary batteri. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Jeg skjønner ikke hvordan dette kan være koplet feil. Releet styrer jo kun lading, ikke hvor du forbruker strøm fra. Alt som har med start å gjøre skal være koplet direkte til startbatteriet, releet kan ikke bryte noe her. Forbruk som primary er faktisk en fordel når du har dobbelt så stor forbruksbank som start. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
paxo Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Mål med et multimeter om du har strøm på starter. Noe tåler tydeligvis ikke varme. De som kan mye om dette, vil sannsynligvis også ha nytte av å vite hvordan det begynte. Om den f.eks. har vært slik siden du kjøpte båten. "glødelampa på panelet å lyse" kan tyde på at en kobling er svært dårlig. (og blir værre når alt blir varmt) Da vil du kunne måle spenning på starter, men ikke få nok ampere til at den reagerer. Skru av tykke kabler, sjekk og skru på igjen, Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Høres ut som vakkel i nøkkelbryter til start. Prøv å spraye bryteren. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
hegra Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Nøkkelen kan være feilkilden, ja. Men finn feilen fort , for dette kan være alvorlig. Hvis glødingen virkelig blir aktivert slik lampen tilsier kan det være svært uheldig. Spesielt om glødepluggene sitter i sylindere, ikke så alvorlig om pluggene sitter i innsuget. Siden voltmeter faller når lampen lyser er det mye som tyder på at pluggene er aktivert så obs, obs. Sitér dette innlegget Link to post
Skipsreder P Svart 23.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Gløding er nok ikke aktivert, den lyser svakere enn år jeg vrir helt til riktig gløde posisjon. Jeg bestiller ny nøkkellås og ser om det hjelper. Takk for svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
Skipsreder P Svart 23.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Takk for svar. Skal prøve å få målt, er litt vanskelig å fremprovosere feilen da jeg må kjøre motor i over en time. Det begynte noen få ganger i fjor og oftere i år men når er det hver gang. Hvis det er en kobling så må den jo være på motoren ? blir jo ikke varmt i nøkkellåsen ? Jeg prøver uansett å bestille ny nøkkellås og da denne ikke var så dyr. Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Har du sjekket hovedstrømsbryter? Den kan ha dårlig kontakt, og få varmgang over tid og dermed miste kontakten. Eg ville begynt der.. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Skipsreder P Svart 23.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 God ide. Takk for tipset Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 Nøkkelbryter er lett å eliminere. God gammeldags tjuvkobling på baksiden vi gi en indikasjon. Sjekk dessuten at du har jordforbindelse (batteriminus) til styrepult. Kan høres ut som den er dårlig. Sitér dette innlegget Oso Link to post
ozo Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 Jeg tror nok du er inne på noe når du nevner skillereléet. Ettersom fenomenet opptrer såpass konsekvent, virker det som om dette er koblet slik at du mister spenningen på panelet i stedet for at ladingen på et gitt batteri avslutter. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 ozo skrev 1 minutt siden: Jeg tror nok du er inne på noe når du nevner skillereléet. Ettersom fenomenet opptrer såpass konsekvent, virker det som om dette er koblet slik at du mister spenningen på panelet i stedet for at ladingen på et gitt batteri avslutter. I så fall må det være veeldig feilkoplet. Dessuten ulogisk, releet skal ikke kople ut noe som helst når motoren går. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ozo Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 index skrev 2 minutter siden: I så fall må det være veeldig feilkoplet. Nå er det vel vanskelig å si hvor grensen mellom "litt feilkoblet" og "veldig feilkoblet" går, men om man snur rundt på et skillerelé kan man nok få de merkeligste effekter. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 Jo jo. Men det skal ikke kople ut noe som helst uten at spenningen faller under 12,8 volt. Og da må det I tillegg være en feil som gjør at dynamoen slutter å lade samtidig som skillereleet gjør noe helt annet enn det er tiltenkt å gjøre. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ozo Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 index skrev 5 minutter siden: skillereleet gjør noe helt annet enn det er tiltenkt å gjøre Nå tar du utgangspunkt i at det er koblet riktig. Om man derimot kobler generatoren til én av batteriutgangene, det ene batteriet til generatortilkoblingen, og i tillegg eksperimenterer litt med hvor spenningsføleren ligger, er vi nok enige om at resultatet kan bli temmelig uforutsigbart. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 Jeg forstår uansett ikke hvordan dette kan gå til. Releet på bildet er ikke av dual sense type, da er det ingen spenningsføler å kople til. Kun pluss fra primærbank inn og pluss til sekundærbank ut. Pluss den lille sorte til minus for å drive releet. Svært enkle greier dette. Jeg har mer tro på tenningslåsen for min del. Eller en skikkelig vakkelfeil et sted. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
paxo Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 Bittelitten utdyping av innlegget mitt. Tenkte at hvis jording er dårlig på motor og gødelampe lyser litt, så jorder den seg via glødelampe, evn. glødeplugger. Det er avhengig av detaljer jeg ikke kjenner til på motoren din. Derfor rådet om å skru av alle tykke ledninger på motor, sjekke og skru på igjen. er ikke mange. Sitér dette innlegget Link to post
Skipsreder P Svart 24.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 Jeg kommer nok til å begynne med hovedbryter og tenningslåsen. Relé skal ikke føle seg helt trygt det heller. Det som er litt vanskelig med denne feilen er at det er litt strevsomt og fremprovosere feilen hver gang. Takk for gode tips Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 Det er mange mulige feilkilder her. Derfor tror jeg det enkleste, selv om det tar litt tid, er å framprovosere feilen, og så måle spenninger på hhv. + og ÷ på panelet, gods på motoren, og alle tilkoblinger på reléet (alle relatert til ÷ på batteriet). Da bør det dukke opp en spenningsdifferanse som ikke skal være der. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 paxo skrev for 4 timer siden: Tenkte at hvis jording er dårlig på motor og gødelampe lyser litt, så jorder den seg via glødelampe, evn. glødeplugger. Den hørtes ikke dum ut. Skru av minuskabel på batteri, slå på tenning og se om glødelampen da lyser. Hvis ja så er det jo bare og sjekke minuskabel til motorblokka. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 hegra skrev for 3 timer siden: Skru av minuskabel på batteri, slå på tenning og se om glødelampen da lyser. Hvis ja så er det jo bare og sjekke minuskabel til motorblokka. Skriver før jeg tenker. Det er selvfølgelig ingenting som lyser når minuskabel på batteri kobles fra, så det er nok ikke rette måten og feilsøke på. Beklager Sitér dette innlegget Link to post
Skipsreder P Svart 9.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2020 (redigert) Godt nytt båtår. Jeg jobber fortsatt med dette problemet og ser utifra BEP sine koblingskjemar det skal være en bryter mellom de to hovedbryterne hvis du ønsker en nødløsning. Slik er det ikke hos meg. De er koblet rett på hverandre hele tiden ? Dette må da være feil ? Er de ikke pararelkoblet hele tiden da ? Redigert 9.April.2020 av Skipsreder P (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.