Jump to content

Vetus M4 42hk stopper ikke

Skipsreder P

Recommended Posts

Jeg har en merkelig og til tider kjedelig situasjon med min Motor.

Når jeg kjører båt/motor i ca1 til 2 timer begynner glødelampa på panelet å lyse og voltometere på panelet faller til null ( turtelleren virker fortsatt)

Da får jeg ikke skrudd av motoren, jeg må skru av manuelt til slutt. Det rare er da er at jeg heller ikke får startet den igjen før det har gått 1-2 timer.

Når jeg prøver å stoppe virker det rett og slett som jeg ikke har tilgang til strøm, når jeg vrir om nøkkelen, det skjer ingenting. Ikke noe klikk/lyd på fuel solenoiden.
Det samme når jeg prøver å start opp rett etter manuel stopp, ingen lyd eller klikk i startmotoren.
Før jeg drar ut testet jeg fuel solenioden og den klikker/virker når jeg drar nøkkelen til stopp posisjon uten at motoren går.

Jeg vet at det er masse strøm på alle batteriene.

99% sikker på at startmotoren og stoppmotoren/fuel solenoid virker. Disse virker jo akkurat som de skal etter 2 timers pause.
Jeg har gått over alle koblinger, sikringer og kontakter og smurt/pusset/byttet.

Jeg har gått over instrumentpanlet på baksiden og sjekket at alt sitter på plass og sprayet med crc.

Trodde en stund at det hadde noe med at motoren blir varm men etter å ha kjørt med åpen kasse og sjekket tempen kan jeg ikke skjønne at dette er årsaken.

De alternativene det koker ned til hos meg er:

-Skillerele er brent eller koblet feil.

-Nøkkelhuset er gått i stykker ( virker også rart da alt funker 100% en stund)

-Det er en jordingsfeil et eller annet sted.

-Solcellepanelet er koblet inn feil.

Til info:

Motorene er en Vetus M4 42hk Diesel 2010 model. Båten er en Nidelv 24 1982 model.
jeg bruker et BEP vsr skillerele mellom mine 2 forbruks batterier og startbatteriet som alle er på 100ah.
Jeg har et 100 watts solcellepanel som lader gjennom regulator og rett på forbruksbanken.

Er det noen som har opplevd noe lignende eller har peiling på hva som skylles dette problemt ?
Kona begynner å bli litt lei de laaaange fiske pausene.
Legger ved bildet av rele.

Mvh Lars Gulbrandsen

IMG_2646.jpg

Jeg skjønner ikke hvordan dette kan være koplet feil. Releet styrer jo kun lading, ikke hvor du forbruker strøm fra. Alt som har med start å gjøre skal være koplet direkte til startbatteriet, releet kan ikke bryte noe her.

Forbruk som primary er faktisk en fordel når du har dobbelt så stor forbruksbank som start.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Mål med et multimeter om du har strøm på starter.

Noe tåler tydeligvis ikke varme.

De som kan mye om dette, vil sannsynligvis også ha nytte av å vite

hvordan det begynte. Om den f.eks. har vært slik siden du kjøpte

båten.

"glødelampa på panelet å lyse" kan tyde på at en kobling er svært dårlig.

(og blir værre når alt blir varmt)

Da vil du kunne måle spenning på starter, men ikke få nok ampere

til at den reagerer.

Skru av tykke kabler, sjekk og skru på igjen,

Nøkkelen kan være feilkilden, ja. Men finn feilen fort , for dette kan være alvorlig. Hvis glødingen virkelig blir aktivert slik lampen tilsier kan det være svært uheldig. Spesielt om glødepluggene sitter i sylindere, ikke så alvorlig om pluggene sitter i innsuget. Siden voltmeter faller når lampen lyser er det mye som tyder på at pluggene er aktivert så obs, obs.

Takk for svar.
Skal prøve å få målt, er litt vanskelig å fremprovosere feilen da jeg må kjøre motor i over en time.
Det begynte noen få ganger i fjor og oftere i år men når er det hver gang.
Hvis det er en kobling så må den jo være på motoren ?  blir jo ikke varmt i nøkkellåsen ?
Jeg prøver uansett å bestille ny nøkkellås og da denne ikke var så dyr.

Har du sjekket hovedstrømsbryter?

Den kan ha dårlig kontakt, og få varmgang over tid og dermed miste kontakten. 

Eg ville begynt der..

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

ozo skrev 1 minutt siden:

Jeg tror nok du er inne på noe når du nevner skillereléet. Ettersom fenomenet opptrer såpass konsekvent, virker det som om dette er koblet slik at du mister spenningen på panelet i stedet for at ladingen på et gitt batteri avslutter.

I så fall  må det være veeldig feilkoplet.

Dessuten ulogisk, releet skal ikke kople ut noe som helst når motoren går.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 5 minutter siden:

skillereleet gjør noe helt annet enn det er tiltenkt å gjøre

Nå tar du utgangspunkt i at det er koblet riktig. Om man derimot kobler generatoren til én av batteriutgangene, det ene batteriet til generatortilkoblingen, og i tillegg eksperimenterer litt med hvor spenningsføleren ligger, er vi nok enige om at resultatet kan bli temmelig uforutsigbart.

Jeg forstår uansett ikke hvordan dette kan gå til. Releet på bildet er ikke av dual sense type, da er det ingen spenningsføler å kople til. Kun pluss fra primærbank inn og pluss til sekundærbank ut. Pluss den lille sorte til minus for å drive releet. Svært enkle greier dette.

Jeg har mer tro på tenningslåsen for min del. Eller en skikkelig vakkelfeil et sted.

• 6 måneder senere...

Godt nytt båtår. Jeg jobber fortsatt med dette problemet og ser utifra BEP sine koblingskjemar det skal være en bryter mellom de to hovedbryterne hvis du ønsker en nødløsning. Slik er det ikke hos meg. De er koblet rett på hverandre hele tiden ? Dette må da være feil ? Er de ikke pararelkoblet hele tiden da ? 

0155DF63-6BC8-4E2B-88CF-3DEC9D74B8B6.jpeg

Redigert av Skipsreder P (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...