Herlars Startet 23.September.2019 Del på Facebook Startet 23.September.2019 (redigert) Hei Etter å ha skiftet slange fra filter til motor og etterfylt motorolje er det nå ingen lekkasje lenger. Har kjørt et par ture og alt ser normalt ut. Igår når jeg bakket inn i båsen kom det en merkelig kakkelyd. Høres nesten ut som ventilbank vi kunne høre på gamle biler Motoren er en Mercruiser 4,2 D-TRONIC. Er det noen som har ide hva dette kan skyldes? Redigert 23.September.2019 av Herlars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.September.2019 Del på Facebook Svart 23.September.2019 Ventiler tikker eller rakler. Hvis du gir gass, og så slakker brått ned, forklar hvordan lydbildet endrer seg. 4.2 D antar jeg har hydrauliske pushere som alle andre 'amrikanere'. Kjenner ikke basisblokka til denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Herlars Svart 23.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2019 Det banker bare fortere når jeg gir gass. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.September.2019 Del på Facebook Svart 23.September.2019 Det var ikke det jeg spurte om. Det jeg er interessert i er hvordan lydbildet både på opp- topp- og nedturtall. Og, ventiler rakler, på gamle motorer. Om det banker i vetilene, er det gjerne en eller to på samme sylinder. Og da går man fra en ufarlig raklesituasjon til mulig mekanisk havari. Rådet er vel å kontakte kompetent mekaniker som kan sjekke motoren der den er. Dette her blir mer som en predikant som driver fjerndiagnose og helbreding over internett. Sitér dette innlegget Link to post
Herlars Svart 23.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2019 Takk, jeg har allerede bedt om assistance fra kompetent hold.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Desember.2019 Del på Facebook Svart 3.Desember.2019 (redigert) Hulda skrev On 23.9.2019 at 12.34: Ventiler tikker eller rakler. Hvis du gir gass, og så slakker brått ned, forklar hvordan lydbildet endrer seg. 4.2 D antar jeg har hydrauliske pushere som alle andre 'amrikanere'. Kjenner ikke basisblokka til denne motoren. Basisblokka (dvs. egentlig hele motoren) er fra italienske VM Motori og stammer fra slutten av 70-tallet. Såkalt tunnelbore blokk. Ble jo kjent under BMW Marine sine 5 og 6-sylindrede dieselmotorer som brukte denne blokka/systemet på 80-tallet. Så kjøpte Mercury opp hele greia i 1989 og et par år senere kom 4,2 literen som var med oss inntil helt nylig i ymse utgaver fra 200-350 hk. Altså ca 25 år. Og ja de har hydrauliske ventilløftere. Og Mercury bruker fortsatt dieselmotorer fra VM Motori, nå på 2 liter samt 3,0 V6. Redigert 3.Desember.2019 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Svart 3.Desember.2019 Del på Facebook Svart 3.Desember.2019 Teerex skrev 19 minutter siden: Og ja de har hydrauliske ventilløftere. Og Mercury bruker fortsatt dieselmotorer fra VM Motori, nå på 2 liter samt 3,0 V6. Hva, en jævla sphagetti-motor? Jeg traff i hvertfall med pusherne :-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Desember.2019 Del på Facebook Svart 3.Desember.2019 (redigert) Hehe.. kanskje mest pasta Dieselmotorer fra VM Motori finner man forøvrig i en rekke bilmodeller de siste 40 årene. Ikke bare italienske men til og med i biler fra Toyota, Ford, Opel og Range Rover. Og fortsatt i modeller fra bl.a. Jeep, Dodge og Maserati. VM har med et par små avbrudd vært hoffleverandør av dieselmotorer til Chrysler/Jeep siden tidlig 90-tall. Men i det siste har det dukket opp Fiat-motorer i de mindre modellene, etter sammenslåingen. Redigert 3.Desember.2019 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
GeirFrode Svart 4.Desember.2019 Del på Facebook Svart 4.Desember.2019 Teerex skrev On 3.12.2019 at 8.31: Så kjøpte Mercury opp hele greia i 1989 og et par år senere kom 4,2 literen som var med oss inntil helt nylig i ymse utgaver fra 200-350 hk. Altså ca 25 år. Hva med Cummins Mercruiser 4,2 QSD . Er det samme blokk også? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Desember.2019 Del på Facebook Svart 5.Desember.2019 (redigert) GeirFrode skrev for 10 timer siden: Hva med Cummins Mercruiser 4,2 QSD . Er det samme blokk også? Ja i utgangspunktet samme blokk fra VM Motori med 94 x 100 mm boring/slaglengde. men naturligvis har det skjedd endringer og oppgraderinger underveis. Så de hvite motorene har ganske mange delenummer som er forskjellig fra de svarte. QSD-motorene blir/ble også solgt under VM Motori sitt eget merke, og heter da MR704 (2,8 liter 4-syl) og MR706. Redigert 5.Desember.2019 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Windy37GM Svart 6.Desember.2019 Del på Facebook Svart 6.Desember.2019 Har en kompis som hadde en slik motor. Der sprakk svinghjulskåpa og deler av den falt ned til svinghjulet med dettilhørende rakling. Høyere med mer turtall, men ikke synkront med motoren. Altså svært ujevn lyd Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
GeirFrode Svart 6.Desember.2019 Del på Facebook Svart 6.Desember.2019 Teerex skrev On 5.12.2019 at 2.36: Ja i utgangspunktet samme blokk fra VM Motori med 94 x 100 mm boring/slaglengde. men naturligvis har det skjedd endringer og oppgraderinger underveis. Så de hvite motorene har ganske mange delenummer som er forskjellig fra de svarte. QSD-motorene blir/ble også solgt under VM Motori sitt eget merke, og heter da MR704 (2,8 liter 4-syl) og MR706. Takk for info. Interessant. Windy37GM skrev for 6 timer siden: Har en kompis som hadde en slik motor. Der sprakk svinghjulskåpa og deler av den falt ned til svinghjulet med dettilhørende rakling. Høyere med mer turtall, men ikke synkront med motoren. Altså svært ujevn lyd Er det den hvite qsd motoren du tenker på? Det var da en merkelig feil? Har det vært sprekk/defekt fra den var ny, eller hva kan ha forårsaket noe sånt? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 7.Desember.2019 Del på Facebook Svart 7.Desember.2019 Den svarte utgaven. Hva som forårsaket feilen er ukjent. Men takk og pris ble det ikke noe særlig skader annet enn arbeidstimer. Dyrt nok uansett. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.