Jump to content

Varmeveksler må ut for restaurering - kan den være frakoblet hele vinteren?


hammer-

Recommended Posts

Heisann alle båtsmarte folk.

 

Jeg må restaurere varmeveksleren på en gammel Ford 2720 og skal ta den ut når båten skal på land for vinteren i morgen (koble fra alt av rør/slanger og frakte den bort).

 

Gjør det noe om den står av vinteren gjennom slik at jeg kan koble på til våren? Og holder det at jeg tetter rørene til motoren med pose+strikk eller noe slikt? 

Link to post
Share on other sites

Om du ikke allerede har tenkt på det: Det vil være lurt å konservere sjøvannsystemet med frostveske før demontering. Så unngår du at noe annet i sjøvannsystemet fryser i stykker i løpet av vinteren. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ja, Brigg. Det var en i opptaksplassen som mente jeg burde kjøre frostvæske gjennom hele systemet før jeg tar ut duppedingsen. Jeg er litt usikker på hvor lang tid det tar å restaurere varmeveksleren, men jeg vurderer å ta den ut og så kjøre frostvæske gjennom hele greia etter at jeg har boltet den på igjen og festet alle slangeklemmer (må jo uansett fylle på en gang)

Link to post
Share on other sites

Erfaringsmessig kan ting ta tid. I alle fall gjør det det for meg. Jeg ville frostsikret med en gang, så slipper du å tenke på det senere. Og båten skal vel uansett stå på land frem til våren antar jeg.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...