Lazyjack Startet 23.September.2019 Link til dette innlegget Startet 23.September.2019 Motor VP D2-40, gått 2200 timer. Byttet impeller på saltvannspumpe i sommer men nå røk et av bladene plutselig i helgen etter bare 20-30 timers gange. Det har vært litt vanndamp fra eksosen en periode på full fart og jeg tenker enten tett varmeveksler eller tett eksosbend. Fisket tidligere ut et blad fra impelleren men det gjorde lite med dampen. Spørsmålet er altså om øket motstand på trykksiden av pumpa gir mye større belastning på impeller og kan føre til at blader ryker? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Burde vel ikke gjøre det. Trykkøking burde vel bare gjøre at impellern vannplaner mer. Så lenge det er nok gjennomstrømming til at kjølingen er tilstrekkelig. Restriksjon på sugesiden vil jeg tro skader. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Har gjort forsøk med KAD44 impeller. (Den er ikke lik som på din motor men prinsippet gjelder nok for de fleste impellere) For å hoppe rett til den delen som er relevant for din sak; Bladene legger seg bakover. Det er spennet i bladene som sikrer kontakt med huset og kamplate. Når jeg strupet på utløpssiden så kom det til et punkt hvor trykket sank til nesten null selv om turtallet var 785 omdr. Det som skjer når trykket synker er som Hulda skriver i første svar, vannet "har ikkeno sted å dra" så dermed blir det lift-off eller vannplaning... Har du vanndamp i eksosen så sjekk overflatetemperatur på alle deler i eksossystemet ditt. Som du selv nevner så er det nok lurt å sjekke eksosbendet litt ekstra. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Du har sjøvannsfilter før pumpen på kretsen? Hvis ikke kapper små skjell et impellerblad av gangen tvers over og forsvinner videre innover i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Har sjøvannsfilter ja. Ellers høres det jo logisk ut at det er restriksjon på sugesiden som er verst for pumpa. Når jeg tenker meg om så er det sannsynligvis det som skjedde for kjølevannet stoppet plutselig opp og jeg reagerte da eksoslyden endret seg. At ett blad røk burde jo ikke føre til total stopp i kjølevannsforsyningen. Jeg antar at det var et skjell som satte seg i inntaket (seilbåtdrev) og som stoppet vannet og så røk impellerbladet som følge av det. Det gikk jo over ett minutt før jeg fikk stoppet motoren og da dampet det kraftig fra eksosen. Jeg får spyle drevet innenfra og ut og håpe det holder til neste slippsetting til våren. Takk for gode innspill Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Lang rund metallbørste til å dra opp og ned i seildrevet! Det gror godt der. Jeg mener at man ikke får spylt tilstrekkelig på stedene inne i drevet som kan tette, bare i de ytre hullene langt nede som er godt synlige. Hva mener du? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 Undertrykk/restriksjonen på sugesiden er absolutt ikke bra for impelleren, på trykksiden gjør det ingenting (annet enn å redusere vannstrømmen litt). Har sett en del folk som strever med å stake opp vannkanalene i hekkaggregat og seildrev er neppe noe bedre. Blåskjell liker seg godt i slike kanaler... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Lazyjack Svart 24.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 Jeg rengjør drevet innvendig hvert år men i år er det ny (brukt) båt og jeg vet ikke hva forrige eier har gjort. På den forrige båten satte jeg også inn et reserve sjøvannsinntak, kommer nok til å gjøre det her også. Det beste verktøyet jeg har funnet er en utrettet metallhank fra et 10 liter malingspann som jeg drar opp og ned med utgangspungt i hullet på undersiden av drevet. Kombinert med spyling så kommer det ut mye knuste skjell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.