Jump to content

Kan impeller ryke pga. for mye motstand i kjølekretsen?


Lazyjack

Recommended Posts

Motor VP D2-40, gått 2200 timer.

Byttet impeller på saltvannspumpe i sommer men nå røk et av bladene plutselig i helgen etter bare 20-30 timers gange. Det har vært litt vanndamp fra eksosen en periode på full fart og jeg tenker enten tett varmeveksler eller tett eksosbend. Fisket tidligere ut et blad fra impelleren men det gjorde lite med dampen. Spørsmålet er altså om øket motstand på trykksiden av pumpa gir mye større belastning på impeller og kan føre til at blader ryker? 

Link to post

Har gjort forsøk med KAD44 impeller.

(Den er ikke lik som på din motor men prinsippet gjelder nok for de fleste impellere)

 

For å hoppe rett til den delen som er relevant for din sak;

Bladene legger seg bakover.

Det er spennet i bladene som sikrer kontakt med huset og kamplate.

Når jeg strupet på utløpssiden så kom det til et punkt hvor trykket sank til nesten null selv om turtallet var 785 omdr.

Det som skjer når trykket synker er som Hulda skriver i første svar, vannet "har ikkeno sted å dra" så dermed blir det lift-off eller vannplaning...

 

Har du vanndamp i eksosen så sjekk overflatetemperatur på alle deler i eksossystemet ditt.

Som du selv nevner så er det nok lurt å sjekke eksosbendet litt ekstra.

Link to post

Har sjøvannsfilter ja.

Ellers høres det jo logisk ut at det er restriksjon på sugesiden som er verst for pumpa. Når jeg tenker meg om så er det sannsynligvis det som skjedde for kjølevannet stoppet plutselig opp og jeg reagerte da eksoslyden endret seg. At ett blad røk burde jo ikke føre til total stopp i kjølevannsforsyningen. Jeg antar at det var et skjell som satte seg i inntaket (seilbåtdrev) og som stoppet vannet og så røk impellerbladet som følge av det. Det gikk jo over ett minutt før jeg fikk stoppet motoren og da dampet det kraftig fra eksosen.

Jeg får spyle drevet innenfra og ut og håpe det holder til neste slippsetting til våren.

Takk for gode innspill :thumbsup:

Link to post

Undertrykk/restriksjonen på sugesiden er absolutt ikke bra for impelleren, på trykksiden gjør det ingenting (annet enn å redusere vannstrømmen litt).

 

Har sett en del folk som strever med å stake opp vannkanalene i hekkaggregat og seildrev er neppe noe bedre. Blåskjell liker seg godt i slike kanaler...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Jeg rengjør drevet innvendig hvert år men i år er det ny (brukt) båt og jeg vet ikke hva forrige eier har gjort. På den forrige båten satte jeg også inn et reserve sjøvannsinntak, kommer nok til å gjøre det her også. Det beste verktøyet jeg har funnet er en utrettet metallhank fra et 10 liter malingspann som jeg drar opp og ned med utgangspungt i hullet på undersiden av drevet. Kombinert med spyling så kommer det ut mye knuste skjell.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...