Jump to content

Er bremserens like bra som forgasserrens?

5nacks

Recommended Posts

Min erfaring;

bremserens er knall til rengjøring og avfetting, men husk at det gasser mye mtp hms og evt brannfare.

Har selv erfart at bremserens kan være slem mot noen typer gummi/plast. Så for egen del brukes bremserens i hovedsak kun til rengjøring av metalldeler, og til det funker det utmerket.

Prøv deg frem, ingen grunn til at det ikke skulle fungere, men som sagt vær forsiktig med gummi/plastdeler.

Bremserens har som eneste oppgave å fjerne fett, og vil i liten grad løse opp andre typer urenheter. Dessuten vil den tørke ut opplagringen til gasspjeldet. Det er jo også andre bevegelige deler på en forgasser, så den bør ikke være "tørr".

Man kan selvsagt smøre den opp etterpå, men totalt sett er det nok en lite hensiktsmessig form for rengjøring; om det da ikke er med tanke på at man skal lakkere den.

Ta'rei ei bolle. Der er i hvert fall ikke mye fett i bremsene på bilene jeg reparerer. Er det fett og olje på en vanlig bilbrems eller tørrclutch, så er det feil. Jeg bruker bremserens for å fjerne bremsestøv og urenheter, sand, salt, skitt. Møkka renner av i strie strømmer. Men at det tørker ut slik at sakene må smøres etterpå, er korrekt. Jeg bruker bare Biltema bremserens. Har vært borti et par andre som koster dobbelt så mye. Kan ikke merke noe forskjell på effekten. Jeg bruker heller bremserens enn trykkluft når jeg tar bremser på grunn av støvet. Sist gang jeg overhalte forgasser brukte jeg nok trykkluft. Og et eller annet å pirke dysene rene med.

Jeg kjøper nye bremseskiver. De er smurt inn med oljelignende guffe for å unngå rust under lagring og transport fra fabrikk. Det er også mulig å få søl av bremsevæske på skiver/klosser bed lufting av bremser (også et oljeprodukt)

bremserens er laget for å fjerne dette belegget og slik kontaninering

ta deg gjerne en bolle Hulda...

CRC er kjent for mye kjemi til bil, også deres bremserens er anerkjent. De skriver; 

CRC BRAKLEEN:

Egenskaper: Flere aktive komponenter, tar effektivt bort bremsevæske, fett og olje, minsker gnissing fra skivebremser, sikker på alle metallflater, legger ikke igjen flekker.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
alfaalfa skrev 37 minutter siden:

ta deg gjerne en bolle Hulda...

CRC er kjent for mye kjemi til bil, også deres bremserens er anerkjent. De skriver; 

Tar heller lunch uten boller, blir feit av slikt.

Har brukt litervis at CRC sine produkter siden de kom på markedet på 60-tallet. Både smøring og avfetting.  Vi kjøpte det på 5-liters dunker. Sinnsyke priser, men de har kanskje moderert seg litt. Men de var først ute. Og den gangen kom også sprayboksen, drivmiddel fra DuPont (R 12). Den gangen ble CRC på sprayboks markedsført som 'verktøy på boks'. Vi kjørte det på sprøyter med trykkluft. Noe mer du ønsker å lære meg?

Jo, de første som markedsførte dette i Norge var Panvulk AS, på Røa.

Like forbanna, bremserensen renser. Biltema.

Redigert av Hulda (see edit history)

Om dette er off- eller on-topic er jeg litt usikker på men jeg har hatt stor suksess med ultralydvasker med rent vann for å rense forgassere. Skrur mest mulig i beter, ut med dyser og slikt om en får det til uten å ødelegge, i "vaskemaskinen" et kvarter og blåser rent med trykkluft. Enkelte ganger står det tåkeskyer med oppløst dritt ut av åpningene...

https://m.clasohlson.com/no/Ultralydvasker-850-ml/Pr386601000

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

SveinHa skrev 10 minutter siden:

Om dette er off- eller on-topic er jeg litt usikker på men jeg har hatt stor suksess med ultralydvasker med rent vann for å rense forgassere.

Den gangen jeg jobbet med tetninger til pumper og gasskompressorer brukte vi ultralydvaskere. Hadde en 'såpe', et basisk middel og vann. Varmet til 60 grader. Etter en times tid så det verste ut som om det var nye deler fra produksjonen. Finnes neppe noe som i praksis er bedre enn ultralydvasker.

Den gangen jeg begynte, var vaskingen et 200 liter oljefat kappet på langs. Et rør fullt av hull nedi. Trykkluft og bobler i whitespirit. Det er ikke rart at jeg mangler noen IQ under topplokket :-)

Flott å høre at nitrilhanskene er på vei tilbake. I mellomtiden kjøper jeg noen oransje nitrilhansker hos det lokale bilverkstedet, merket granberg tror jeg. 

Har lest om ultralydvasking, og at det skal være helt supert til vask/rens av forgassere. Har av alle ting, en flaske med "ultrasonic detergent" stående i snikkerboden. Men, har ingen ultralydvasker. Har sett på noen hos aliexpress. @SveinHa hvilken størrelse og effekt har den vaskeren du bruker? 

Edit: så ikke linken din før nå. 

Redigert av scamπ (see edit history)
5 minutes ago, Hulda said:

Den gangen jeg begynte, var vaskingen et 200 liter oljefat kappet på langs. Et rør fullt av hull nedi. Trykkluft og bobler i whitespirit. Det er ikke rart at jeg mangler noen IQ under topplokket :-)

Haha ? du virker nå ganske så oppegående, hvertfall etter svarene dine å dømme. 

Redigert av scamπ (see edit history)

Da jeg jobbet i NRK, vasket jeg forgasseren til bilen i en ultralydvasker, - fylt med flytende freon! Så ren forgasser har jeg aldri noen gang sett.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Skal du rense forgasser så ta ut nåleventil og pakninger/membraner før du rører trykkluft.

Stak opp alle dyser med fiskesene.

Så kan du vaske med bremserens eller hva-du-måtte-ha, skyll umiddelbart i bensin så fjerner du enhver tvil....

Nå kan du dra til med trykkluft og ny skylling.

voila !!

Når jeg så hva jeg betalte for 6pk bremserens på Biltema sist så er min mening: Mye for pengene

Redigert av dieselfan (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...