5nacks Startet 23.September.2019 Del på Facebook Startet 23.September.2019 Hei, Lurer på om bremserens kan brukes som forgasserrens? Har et par bokser med bremserens stående, og ser ikke poenget i å bruke penger på forgasserrens hvis bremserens gjør samme nytten. Noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Jeg har ikke brukt forgasserrens noen gang. Dog har jeg gjort kål på en del bokser bremserens. Råbra for avfetting, rensing og rusing. Bør brukes utendørs om man ønsker å være pr. kasse i nøtta etter bruk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Sjekket datablader på begge, og det er I alle fall totalt forskjellige stoffer! Men det kan kanskje virke likevel? Jeg pleier ikke å bruke annet enn trykkluft når jeg rengjør forgassere, pleier å fungere greit det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vantro Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Min erfaring; bremserens er knall til rengjøring og avfetting, men husk at det gasser mye mtp hms og evt brannfare. Har selv erfart at bremserens kan være slem mot noen typer gummi/plast. Så for egen del brukes bremserens i hovedsak kun til rengjøring av metalldeler, og til det funker det utmerket. Prøv deg frem, ingen grunn til at det ikke skulle fungere, men som sagt vær forsiktig med gummi/plastdeler. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Bremserens tar rotta på gummi iallefall. Brukte det for å rense belgene etter skifte av drivknuter på forrige bilen. Gikk ikke lenge før gummien sprakk og eg måtte ta jobben på nytt. Så spørs det om det er noen deler i forgasseren som har gummi-oringer..... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Det kommer vel an på gummitypen. Gummien i bremser tar ikke skade. Da hadde det lekket på bilene mine. Jeg har kun brukt bremserensen til Biltema. Om man skal rense forgasser, bør den vel plukkes fra hverandre. Nå er det årtier siden jeg hadde en forgasser i biter. Har ikke mer enn tre forgassermotorer nå. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Bremserens har som eneste oppgave å fjerne fett, og vil i liten grad løse opp andre typer urenheter. Dessuten vil den tørke ut opplagringen til gasspjeldet. Det er jo også andre bevegelige deler på en forgasser, så den bør ikke være "tørr". Man kan selvsagt smøre den opp etterpå, men totalt sett er det nok en lite hensiktsmessig form for rengjøring; om det da ikke er med tanke på at man skal lakkere den. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Ta'rei ei bolle. Der er i hvert fall ikke mye fett i bremsene på bilene jeg reparerer. Er det fett og olje på en vanlig bilbrems eller tørrclutch, så er det feil. Jeg bruker bremserens for å fjerne bremsestøv og urenheter, sand, salt, skitt. Møkka renner av i strie strømmer. Men at det tørker ut slik at sakene må smøres etterpå, er korrekt. Jeg bruker bare Biltema bremserens. Har vært borti et par andre som koster dobbelt så mye. Kan ikke merke noe forskjell på effekten. Jeg bruker heller bremserens enn trykkluft når jeg tar bremser på grunn av støvet. Sist gang jeg overhalte forgasser brukte jeg nok trykkluft. Og et eller annet å pirke dysene rene med. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 (redigert) Jeg kjøper nye bremseskiver. De er smurt inn med oljelignende guffe for å unngå rust under lagring og transport fra fabrikk. Det er også mulig å få søl av bremsevæske på skiver/klosser bed lufting av bremser (også et oljeprodukt) bremserens er laget for å fjerne dette belegget og slik kontaninering ta deg gjerne en bolle Hulda... CRC er kjent for mye kjemi til bil, også deres bremserens er anerkjent. De skriver; CRC BRAKLEEN: Egenskaper: Flere aktive komponenter, tar effektivt bort bremsevæske, fett og olje, minsker gnissing fra skivebremser, sikker på alle metallflater, legger ikke igjen flekker. Redigert 24.September.2019 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Hulda skrev 30 minutter siden: Er det fett og olje på en vanlig bilbrems eller tørrclutch, så er det feil. Det er jo nettopp der bremserensen kommer til nytte At den i tillegg fungerer som oljefri trykkluft, er selvsagt ingen ulempe. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 (redigert) alfaalfa skrev 37 minutter siden: ta deg gjerne en bolle Hulda... CRC er kjent for mye kjemi til bil, også deres bremserens er anerkjent. De skriver; Tar heller lunch uten boller, blir feit av slikt. Har brukt litervis at CRC sine produkter siden de kom på markedet på 60-tallet. Både smøring og avfetting. Vi kjøpte det på 5-liters dunker. Sinnsyke priser, men de har kanskje moderert seg litt. Men de var først ute. Og den gangen kom også sprayboksen, drivmiddel fra DuPont (R 12). Den gangen ble CRC på sprayboks markedsført som 'verktøy på boks'. Vi kjørte det på sprøyter med trykkluft. Noe mer du ønsker å lære meg? Jo, de første som markedsførte dette i Norge var Panvulk AS, på Røa. Like forbanna, bremserensen renser. Biltema. Redigert 24.September.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Litt off-topic, men kan opplyse om "vi" i bilberger-verden alltid benyttet bremserens fremfor startgass til det formålet. Langt mer skånsom ble vi fortalt av teknisk avd. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Men nå har jeg fått mat etter treningsøkta, blodsukkeret er antatt normalisert. Så skal jeg slutte med sarkasme og fornærmelser. Rampete oppførsel her gir mindre konsekvenser enn å øse det ut over Admiralen. Biltema er best. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 24.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2019 Takk for svar! Da prøver jeg med bremserens først. Plukker vekk pakninger og eventuelle o-ringer før jeg begynner. Noe veldig off topic: noen som vet hvorfor de har sluttet å selge de sorte nitril engangshanskene på biltema? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Det kommer en ny versjon sorte nitril med lange mansjetter. I følge en jeg snakket med. Har vært innom Sarp, Moss, Gol, Leira. Alle plasser rapporterer at kundene er forbanna. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Om dette er off- eller on-topic er jeg litt usikker på men jeg har hatt stor suksess med ultralydvasker med rent vann for å rense forgassere. Skrur mest mulig i beter, ut med dyser og slikt om en får det til uten å ødelegge, i "vaskemaskinen" et kvarter og blåser rent med trykkluft. Enkelte ganger står det tåkeskyer med oppløst dritt ut av åpningene... https://m.clasohlson.com/no/Ultralydvasker-850-ml/Pr386601000 Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hulda Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 SveinHa skrev 10 minutter siden: Om dette er off- eller on-topic er jeg litt usikker på men jeg har hatt stor suksess med ultralydvasker med rent vann for å rense forgassere. Den gangen jeg jobbet med tetninger til pumper og gasskompressorer brukte vi ultralydvaskere. Hadde en 'såpe', et basisk middel og vann. Varmet til 60 grader. Etter en times tid så det verste ut som om det var nye deler fra produksjonen. Finnes neppe noe som i praksis er bedre enn ultralydvasker. Den gangen jeg begynte, var vaskingen et 200 liter oljefat kappet på langs. Et rør fullt av hull nedi. Trykkluft og bobler i whitespirit. Det er ikke rart at jeg mangler noen IQ under topplokket :-) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 24.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2019 (redigert) Flott å høre at nitrilhanskene er på vei tilbake. I mellomtiden kjøper jeg noen oransje nitrilhansker hos det lokale bilverkstedet, merket granberg tror jeg. Har lest om ultralydvasking, og at det skal være helt supert til vask/rens av forgassere. Har av alle ting, en flaske med "ultrasonic detergent" stående i snikkerboden. Men, har ingen ultralydvasker. Har sett på noen hos aliexpress. @SveinHa hvilken størrelse og effekt har den vaskeren du bruker? Edit: så ikke linken din før nå. Redigert 24.September.2019 av scamπ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 24.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2019 (redigert) 5 minutes ago, Hulda said: Den gangen jeg begynte, var vaskingen et 200 liter oljefat kappet på langs. Et rør fullt av hull nedi. Trykkluft og bobler i whitespirit. Det er ikke rart at jeg mangler noen IQ under topplokket :-) Haha ? du virker nå ganske så oppegående, hvertfall etter svarene dine å dømme. Redigert 24.September.2019 av scamπ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 scamπ skrev 12 minutter siden: Haha ? du virker nå ganske så oppegående, hvertfall etter svarene dine å dømme. Sånn er det, garvet ramp. Noen ganger er jeg flau etter at jeg har trykket "enter'. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 (redigert) Da jeg jobbet i NRK, vasket jeg forgasseren til bilen i en ultralydvasker, - fylt med flytende freon! Så ren forgasser har jeg aldri noen gang sett. Redigert 24.September.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
dieselfan Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 (redigert) Skal du rense forgasser så ta ut nåleventil og pakninger/membraner før du rører trykkluft. Stak opp alle dyser med fiskesene. Så kan du vaske med bremserens eller hva-du-måtte-ha, skyll umiddelbart i bensin så fjerner du enhver tvil.... Nå kan du dra til med trykkluft og ny skylling. voila !! Når jeg så hva jeg betalte for 6pk bremserens på Biltema sist så er min mening: Mye for pengene Redigert 24.September.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Har en kinavasker på 10liter, kostet rundt $300 om eg husker riktig. Kjempe fornøyd Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 ...Mitt innlegg over var ikke ment å heve bremserens over en ultralydvasker bare så det er klokkeklart.... Ingenting jeg har sett kommer i nærheten av en ultralydvasker når det kommer til å rense en forgasser Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 En av veldig mange muligheter: https://www.expondo.no/ulsonix-ultralydrenser-10-liter-180-w-basic-eco-10050108 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.