jagu Startet 24.September.2019 Link til dette innlegget Startet 24.September.2019 Var på en siste tur før båten skulle tas opp. (Den hadde ligget ubrukt i noen uker). Etter 30-40 minutters rolig kjøring sank turtallet plutselig raskt og motoren stoppet. Jeg gjorde gjentatte startforsøk. Den startet, men stoppet etter 2-3 sekunder. Bensintanken var kvart full. Det endte med at jeg måtte slepes hjem. Dagen etter startet motoren, og gikk uten problemer. Nå ligger den på land. Jeg har skiftet bensinfilteret (kunne ikke se så mye galt med filteret som ble byttet ut) og kjørt motoren varm med ferskvann. Den gikk normalt da også. Noen foreslo at det kunne være vann i bensinen, men et verksted jeg snakket med mente at motoren i så fall ikke ville ha startet igjen. Noen som har en ide om hva som var grunnen til at motoren stoppet? Dette er en 2004 eller 2005-modell, firetakter med elektronisk innsprøytning. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 Det som har vært en gjenganger på Yamaha er termostater son har eiret fast. De to eg har fikset har eiret fast i åpen stilling, men de kan sikkert eire fast lukket og. Da kan du ha fått overoppheting og temp.sensor har slått ut og kuttet motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 Har vært borte i lignende symptomer på en Yamaha 100 4-takt ved irring/dårlig kontakt på batteri. Pusset og sprayet med elektrospray så forsvant problemet. Sitér dette innlegget Link to post
jagu Svart 24.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 Takk for svar! Polene på batteriet er ok, og den startet jo hver gang jeg vred på nøkkelen. Så jeg lurer heller på om det har med drivstofftilførsel å gjøre, men skal sjekke ut termostater også. Er de lett tilgjengelige? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 Ville ha sjekket sekundærfilter på motoren. Pga av at bensinen nå tilsettes betydelig mye metanol, og siden metanol emulgerer vann så "smugler" denne fordømmade metanolen vann inn bak filteret ditt og skaper korrosjon og oppløsning av filterinnsatser ++++ negativer.... Du har symptomer på at dette er på gang på din motor... Start med å bytte HT filteret og se hva du finner der. Har du hatt motoren på regulær service? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 (redigert) Vet ikke om du har forgasseren eller innsprøyting? Hadde noe lignende på en 50hk forgassermotor med at den tidvis ikke gikk på alle sylindere. Vi sjekket absolutt alt før eieren tok og demonterte alle forgasserene og rengjorde dem i microbølge bad. Etter det har det ikke vært noe problem. Måtte kalibrere forgasserene etterpå. Bensin er blitt så «dårlig» i dag at det både eirer, korroderer og tettet til kanaler og dyser. Redigert 24.September.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jagu Svart 24.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 dieselfan skrev 19 minutter siden: Ville ha sjekket sekundærfilter på motoren. Pga av at bensinen nå tilsettes betydelig mye metanol, og siden metanol emulgerer vann så "smugler" denne fordømmade metanolen vann inn bak filteret ditt og skaper korrosjon og oppløsning av filterinnsatser ++++ negativer.... Du har symptomer på at dette er på gang på din motor... Start med å bytte HT filteret og se hva du finner der. Har du hatt motoren på regulær service? Har ikke hatt motoren på service siden jeg kjøpte den for fem år siden. Den har gått som ei klokke til nå. Hva er sekundærfilter/HT-filter? Jeg har bare funnet ett bensinfilter, og dessuten er det vel et filter i vannutskilleren. Er det det du sikter til? Sitér dette innlegget Link to post
jagu Svart 24.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 Kjellg skrev 8 minutter siden: Vet ikke om du har forgasseren eller innsprøyting? Motoren min har innsprøytning. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 (redigert) +Oppgi gjerne motorkode når du skal ha hjelp med motoren din... så blir det litt enklere å hjelpe deg. Vannutskiller og minifilter (11 nederst) regner jeg med du har kontroll på. HP filteret sitter i HP pumpeenheten: se 19 på deletegningen. (øverst) Ser stadig at disse filtrene løses i vann og 5 år uten tilsyn hadde jeg ikke gått for om den var min. På denne motoren vil jeg anbefale et høyt bensinfilter med stor kapasitet i tillegg for å ha bedre sikkerhet mot problemer med vann i bensinen. I en sak som dette tror jeg det er en fordel med erfaring med sjøvann og ikke nødvendigvis bygging av gaming pc'er.... Redigert 24.September.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jagu Svart 24.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 dieselfan skrev for 3 timer siden: +Oppgi gjerne motorkode når du skal ha hjelp med motoren din... så blir det litt enklere å hjelpe deg. Vannutskiller og minifilter (11 nederst) regner jeg med du har kontroll på. HP filteret sitter i HP pumpeenheten: se 19 på deletegningen. (øverst) Ser stadig at disse filtrene løses i vann og 5 år uten tilsyn hadde jeg ikke gått for om den var min. På denne motoren vil jeg anbefale et høyt bensinfilter med stor kapasitet i tillegg for å ha bedre sikkerhet mot problemer med vann i bensinen. I en sak som dette tror jeg det er en fordel med erfaring med sjøvann og ikke nødvendigvis bygging av gaming pc'er.... Tusen takk for fyldig og god beskrivelse, dieselfan! Skal se om jeg finner ut av dette. Hvis du med motorkode mener modell, så er det F50FET (2005-mod). Jeg er nok forøvrig mer fortrolig med sjøvann enn bygging av gaming-pc’er, så det burde jo være et godt utgangspunkt :) Sitér dette innlegget Link to post
FlyingDutchman Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 En annen ting som kan/bør sjekkes er bensinslanger og evt blære. Jeg hadde lignende oppførsel på en 60 hk og fikk ikke orden på den før jeg prøvde en annen tank med slange. Da var den som ny :) Bensinslangene "fliser" seg opp innvendig etter tid, og da såklart mot retningen bensinen flyter…. Verdt et forsøk ;) Sitér dette innlegget Link to post
jagu Svart 24.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 Godt tips, FlyingDutchman! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 Grunnen til at du får start hver gang etter at den har stoppet er en starttilskuddsdæsj som motoren da klarer å gå på noen sekunder. Prøv gjerne å pumpe konstant på bæra mens du starter motoren og se om den går lengre da... gjør den det så vet du at feilen ligger i bensinsystemet. Ved å pumpe konstant på blæra hjelper du å trykke bensin gjennom filteret. Du vil også delvis erstatte behovet for matepumpe, men ikke HT pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 Frykter at bensinpumpa di ikke ser så fin ut innvendig... håper jeg tar dugelig feil Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 Ikke for å være ufin, men det er akkurat slikt som skjer om man ikke server motorene. 5 år uten service er veldig lenge. Sitér dette innlegget Link to post
jagu Svart 24.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 Kjellg skrev 30 minutter siden: Ikke for å være ufin, men det er akkurat slikt som skjer om man ikke server motorene. 5 år uten service er veldig lenge. Hvis du mener service i form av verkstedbesøk, så legger jeg meg flat. Jeg har ikke hatt den på verksted for service, men jeg konserverer motoren hver høst (oljeskift, kjører motor i ferskvann, smører ..) og går over motoren på våren før utsetting. Men jeg noterer meg at verkstedservice bør være neste skritt. Sitér dette innlegget Link to post
jagu Svart 24.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 dieselfan skrev 1 time siden: Frykter at bensinpumpa di ikke ser så fin ut innvendig... håper jeg tar dugelig feil Det håper jeg også ?? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 jagu skrev 24 minutter siden: Hvis du mener service i form av verkstedbesøk, så legger jeg meg flat. Jeg har ikke hatt den på verksted for service, men jeg konserverer motoren hver høst (oljeskift, kjører motor i ferskvann, smører ..) og går over motoren på våren før utsetting. Men jeg noterer meg at verkstedservice bør være neste skritt. Er egentlig ikke verre en at du får tak i servicemanual eller får tak i utskrift med servicepunktene på og følger disse. Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 25.September.2019 Link til dette innlegget Svart 25.September.2019 Se innlegg nylig om 5 hk Merc som stopper, og der forhandler oppgir at man anbefaler akrylatbensin eller tilsetning i bensinen, på bakgrunn av at " Vi ser et mønster i bensin problem. Dette spesielt på blyfri 95" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.