Guest Balder.. Startet 24.September.2019 Link til dette innlegget Startet 24.September.2019 (redigert) Etter å ha hatt noen daycruisere 19-21" har jeg sett att det alltid er en stor og tung bensintank bakerst i båten, ofte 200kg+ med full tank, resultatet blir en fryktelig baktung og seig båt som er tung å få opp i plan. Da jeg sjelden er på veldig lange turer har jeg på mine båter tatt ut orginal tanken å satt inn en noe mindre plast tank plassert midt i båten, resultatet er alltid en mye ! bedre balansert båt som planer tidligere, ligger bedre i vannet å blir mye mer lettkjørt. Så....hvorfor MÅ de alltid plassere bensintanken bakerst i skroget noen spesiel grunn ? Redigert 24.September.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 Bensintanken er som regel plassert så nære tyngdepunktet få mulig. Litt avhengig av hvilken type båt du ser på et vel tyngdepunktet mer eller mindre viktig. I en prestandabåt er all vekt i båten som ikke er i nærheten av senter uønsket. Spesielt vekt i baugen prøver mann å unngå. Balansen i båten kan endres forbausende enkelt, prøv å flytte en mann fra akter til baug så merker du stor forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 (redigert) Hvis man har nok motor så skvetter det opp uansett. Vekta bak har sine fordeler på løftet i skroget. Folk kjører allerede nok på nesa, det hadde ikke hjulpet med 100-200kg lengere frem. Det er en grunn til at produsentene har begynt med selvjusterende trim på motorene sine. Men det beste er jo selvfølgelig å trimme manuelt til båten ligger helt på ræva å danser fra bølgetopp til bølgetopp. Det er vel 800x mer motstand i vann enn det er i lufta, så det handler mye om og få mest mulig skrog opp av vannet, da er vekta bak ofte vidunderkurfor både fart og bensinforbruk. Skikkelige prestandabåter har ballasttank i baugen. Redigert 24.September.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 25.September.2019 Link til dette innlegget Svart 25.September.2019 Grunnen til at alle båtprodusenter plasserer mest mulig vekt i hekken er for at båteier før eller siden vil ønske seg overflatedrev. Når man først har bygget om til dette er det nemlig veldig mye styr for å trimme baugen opp, i forhold til hvor latterlig enkelt det er å trimme ned. Sitér dette innlegget Link to post
anders1234 Svart 25.September.2019 Link til dette innlegget Svart 25.September.2019 Som Eika skriver. Så mye som mulig av skroget må ut av vannet. Man kjører jo ikke båten over tid "opp i plan" når man skal på tur :-) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Balder.. skrev On 24.9.2019 at 19.13: Etter å ha hatt noen daycruisere 19-21" har jeg sett att det alltid er en stor og tung bensintank bakerst i båten, ofte 200kg+ med full tank, resultatet blir en fryktelig baktung og seig båt som er tung å få opp i plan. Så....hvorfor MÅ de alltid plassere bensintanken bakerst i skroget noen spesiel grunn ? Har opp gjennom årene samlet på skrogtegninger og har som deg studert forskjellige båter basert på hvorledes konstruktøren har valgt å løse innredning og plassering av tunge komponenter. En 20 fot båt er ca 6.4m lang, midtpunktet er ca 3.2m fra bakerste punkt. ca 3m fra bunnens lengde. Når jeg ser på de 20 første tegningene av 20fotere så er det ingen av disse som har tanken plassert tankens bakre punkt nærmere bunnens bakerste punkt enn 1.2m... siden en 200 liter tank ofte er 1.2m lang. I snitt ser det ut til å være vanlig at vektsenteret i båten uten folk, ligger ca 1.8meter inn fra bunnens bakerste punkt. Det er slik jeg ser det basert på disse 20 tilfeldig utvalgte har senter av tanken svært nær vektsenter i båten.... Når jeg kikker bakerst i disse båtene så ser jeg stort sett motorrom og ikke tank.... Kan du dele en båt som har tanken helt bak ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 dieselfan skrev 41 minutter siden: En 20 fot båt er ca 6.4m lang, ... Kremt... 20 fot x 30,5 cm/fot = 310 cm I tillegg kommer all juksing på oppgitte mål. Min Draco 20 DC fra ca 1980 målte jeg til 580 cm fra fenderlist til fenderlist. Det skulle bli bra nøyaktig 19 fot. Rent bortsett fra det. De fleste 20 fotere med innenbords har vel tanken foran motoren, altså ca midt i båten? I alle fall var det slik på min Draco 20 før jeg rev ut alt... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Nå har du vært stille lenge, godt at følger med... har du vært på langtur? 6.4 meter var ikke godt forklart... det er ca snittlengde på 20 tilfeldige skrog som er kjent som "20 fot" drev og påhenger stikker ut, en har baugspyd, de fleste er som du påpeker skrogmessig kortere enn navnet skulle tilsi.... Poenget mitt druknet kanskje... jeg finner ingen som har tanken helt bak. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 dieselfan skrev 14 minutter siden: Nå har du vært stille lenge, godt at følger med... har du vært på langtur? Neida, men har hatt det litt travelt. Det blir alltid tid til å oppdatere seg litt på BP, men ikke alltid tid til å skrive Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Balder.. Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Dieselfan...De båtene jeg har hatt av nevnt båtmodell er Galia 560 Cruiser, Rana 560 Cruiser, Galia 670MC GTO og Antares 6, alle disse har tank bak i båt. På 2 av disse båtene flyttet jeg frem bensintank å opplevde båtene som mye bedre, det må kanske prøves før man tenker over hvor mye det utgjør. Jeg skjønner jo att de som konstruerer båtene ikke er dumme...tvert imot... men mulig de er designet med tanke på full båt å mye vekt langt frem i båt, vi er sjelden mer enn 2 lette personer i båten. Skal gjøre ett par forandringer på sistnevnte båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.