Jump to content

Friske opp øien 530

Timmeeh

Recommended Posts

Trenger å flekke litt innvendig på min øien 530. Den er slitt. Tenkte å grunne med antipest 2 strøk på sår og slitasjemerker, så var det toppstrøket jeg lurte litt på. Det er jo perfekt det som er der idag, Matt ikke glatt (epoksy?) maling. Hva kan jeg bruke til toppstrøk? Vurderte en stund bedliner på dekket men det blir kanskje ekkelt å holde rent. Tips? 

Så er jeg ikke helt fornøyd med selvlensingen. Men der er det vel bare å gå opp på dimensjon på gjennomføringen. Synes det renner svært sakte ut hvis jeg fyller mye vann i båten, feks når jeg tømmer sløyekar og når jeg spyler i havna. Muligens sette i to stykker?? En som backup litt høyere opp? 

Komodo skrev for 9 timer siden:

Hvorfor antipest? Hvorfor ikke bare rulle over med topcoat (gelcoat + voks)?

Når det gjelder selvlensingen så kan du nok med fordel gå opp til 1 1/2". Jeg angrer litt på at jeg ikke valgte en dimensjon større. 

Er et par steder hvor det er slitt ned til glassfiberen. Bare for å få tettet dette. Kanskje gelcoat gjør samme nytten. får du gelcoat man kan rulle på? Det har jeg aldri vært borti. Blir det glatt og fælt? 

Har vurdert å legge gummimatter i hele båten. Har polarcircelbåter på jobb med 12mm ringgummi matter i og det er helt ideelt. Men det koster ganske mye, og jeg opplevde at garna hekta seg i hjørnene på mattene så det ble bare styr. 

1 1/2" ja. Høres fornuftig ut. Får Borre offcenter hvis dne blir for stor! Tror det bare er 3/4" idag :confused:

Gelcoat kan du rulle rett på glassfiberlaminatet, ikke noe problem. Det er jo slik båter blir bygget. 

https://www.seasea.no/plast-glassfiber/gelcoat/gelcoat-20kg/gelcoat-norpol-gs 

Du må blande inn litt av denne før du rører inn herder:

https://www.seasea.no/plast-glassfiber/gelcoat/gelcoat-0-10kg/waxløsning 

Eventuelt så kan du kjøpe topcoat. Samme produktet, men her er voksen rørt inn fra fabrikk. 

Du kan også rulle over med tokomponent polyurethan maling fra f.eks. BT, men den blir veldig glatt! 

• 4 uker senere...

Har helt lik båt fra 2013

Jeg brukte epoksy primer og rullet over der det var skade (hempel et eller anna).

Du ser firkanten på bilde. Enkelt og greit. 

Båtene er malt innvendig med epoksy maling av noe slag. Gelcoat er kun brukt ved konsoll og bensintankluka. Ellers er det bare å male på med en epoksygrunning..

Forresten, sprekker din litt opp i dørken? Alså bare i malingen...

IMG_20190329_150917.jpg

• 5 måneder senere...
Nerdy skrev On 21.10.2019 at 20.41:

Jeg brukte epoksy primer og rullet over der det var skade (hempel et eller anna).

Båtene er malt innvendig med epoksy maling av noe slag. Gelcoat er kun brukt ved konsoll og bensintankluka. Ellers er det bare å male på med en epoksygrunning..

IMG_20190329_150917.jpg

Hei, glemte helt denne jeg. Kontaktet øien og de fortalte den var malt med topcoat 80004, og siddis plast har dette. Tenkte bare å kjøpe et kg der og flekke over slitasjemerkene. Min har vært utleiebåt så den er ganske slitt sånn jevnt over. Men den har vært flittig brukt i vinter så tenkte å ta det når jeg tar den opp for service. 

Har ikke merket den har sprukket noe sted nei? Min er fra 06 ifølge serienr. 

• 1 måned senere...
Nerdy skrev On 21.10.2019 at 20.41:

IMG_20190329_150917.jpg

Har endelig tatt opp bruket og fått tid å stelle med båten. Kjøpte topcoat, og dette var fine greier. Jeg var uheldig med herdingen da, det var varmt den dagen jeg malte og jeg blanda hele spannet (1kg) siden jeg skulle rulle ganske mye inni. Plutselig ble det veldig lite flytende og medgjørlig... Så må. Nok en runde til. Men det dekte litt dårlig med et strøk da den var ganske tynn i starten. Så det går fint. 

Plastet over litt slitasje her. 

Men ja etter nøye saumfaring var det enkelte plasser topcoaten hadde sprukket opp. Mattet godt ned her og malte over. Båten ble som ny. 

Ble også 38mm slange til selvlensing. 1 1/4" ventil. Rant godt avgårde nå!! Blir bra i vinter dette. 

Snapchat-1678586873.jpg

DSC_0457.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...