Shorter-S Startet 24.September.2019 Link til dette innlegget Startet 24.September.2019 Hei, jeg har en noe spesiell utfordring. Jeg har en Viknes 770 med pakkboks/propellanlegg fra Bosvik. Jeg har båten på en båtløfter, slik at hver gang den brukes (sjøsettes) så kommer det luft inn i hylserøret mot pakkboksen. Slik det er nå så er simmer ringene så slitt at det lekker hele tiden, så luft er ikke noe problem. Cutlesslager er også dårlig så jeg skal skifte både det og simmer ringene i pakkboksen. Men med nye og tette simmer ringer så vil luft i hylserøret (antatt) bli et problem. Jeg kan ikke løsne på slangeklemmer og lufte hver gang jeg skal bruke båten så jeg ser på å lage til en eller annen form for selvlufting. Jeg lurer litt på å bore ett hull i pakkboksen og sette inn en slangenippel og sette på en slange som går godt over vannlinjen. Eventuelt skifte pakkboksen med en som har lufteskrue og erstatte lufteskruen med slangenippel. Noen som har prøvd seg på noe tilsvarende? eller som ser bedre løsninger eller utfordringer med løsning jeg lurer på? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 Ta det på en litt annen måte. Sett inn en nippel som du er inne på. Ta vann fra sjøvannskjølingen etter varmevekslerene (T-stykke) og led vannet (ca. 10 mm dia slange) til nippelen. Da får både tetningen og cutless kjøling/smøring noen sekunder etter at du har startet motoren. Bruker du lufteprinsippet, risikerer du at det blir dratt ned luft når båten beveger seg. Altså omvendt effekt av det du prøver å tilstrebe. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 24.September.2019 Link til dette innlegget Svart 24.September.2019 Shorter-S skrev 35 minutter siden: Eventuelt skifte pakkboksen med en som har lufteskrue og erstatte lufteskruen med slangenippel. Jeg ville skiftet pakkboksen til en som er beregnet for vannkjøling fra motorens kjølevann. F.eks Tides Marine fra Sleipner. De koster ikke all verden. Monter reservepakning med holder samtidig. https://sleipner.no/produkt/18653/tides-marine-pakkbokser-for-singel-motorinstallasj/ Sitér dette innlegget Link to post
Shorter-S Svart 25.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2019 Takk for gode svar. Begge er vel inne på det samme. Siden det finnes ferdige produkter som løser dette, så blir det nok en pakkboks med vannkjøling som nevnt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Sitter også å ser på disse pakkboksene. Jeg har en 40mm aksling. Hvilken størrelse på pakkboks er det jeg skal velge? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 (redigert) Du må se både på akslingen og hylserøret. Så kan du velge. Har tittet på Sleipner. Hulda er utstyrt med 40 mm aksling og 60 mm hylserør. Til borti 7000 spenn hadde jeg funnet på noe annet. Som Volvokondom med nippel for sjøvann. Kondomet jeg har nå har ikke sluppet inn et drypp vann på 19 år. Redigert 26.September.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 (redigert) Hulda skrev 1 time siden: Du må se både på akslingen og hylserøret. Så kan du velge. Har tittet på Sleipner. Hulda er utstyrt med 40 mm aksling og 60 mm hylserør. Til borti 7000 spenn hadde jeg funnet på noe annet. Som Volvokondom med nippel for sjøvann. Kondomet jeg har nå har ikke sluppet inn et drypp vann på 19 år. Må vel lese meg opp på de forskjellige løsninger og volvokondom. Har også bosvik og har noen sprekker i gummien, så jeg antar det har vært varmgang der. Bestilte deler tidligere i uka så jeg har dem vel i morgen. Men det er altså mulig å borre seg et hull i pakkboksen og sette på vannkjøling... Har båten oppe nå og skal ha den oppe hele vinteren, for første gang på 13 år så tid har jeg nok av :) Men skal jammen meg sende dem en Mail og høre hvordan de løser luftproblematikken. Gummien og hylsa jeg har er steike hakke umulig å lufte på en fornuftig måte. Redigert Ser hylserøret til 40mm aksling er merket 59x4mm så det er kanskje 59mm utvendig da. Redigert 26.September.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Hulda skrev for 5 timer siden: Som Volvokondom med nippel for sjøvann. Volvokondom med nippel er kun beregnet for frigjøring av luft ikke for trykksatt sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Men det er altså en fullgod teknisk løsning å sette inn en nippel og hente kjølevannet fra motor? For ordens skyld så har jeg simmeringer i min pakkboks. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Kjellg skrev for 7 timer siden: Men det er altså en fullgod teknisk løsning å sette inn en nippel og hente kjølevannet fra motor? For ordens skyld så har jeg simmeringer i min pakkboks. Kjenner ikke pakkboksen din spesielt. På noen hurtiggående akselbåter kan problemet være at undertrykk under fart drar pakkboksen tørr. Hadde en båt på land i Son der dette hadde skjedd med Volvokondom. Måtte sette inn vannsmøring og bytte cutless. Mulig Mix har rett. Det var Volvoforhandler som opplyste at de hadde fått kondom beregnet for tilførsel av vann. Jeg sjekket det ikke nærmere fordi jeg ikke trengte å bytte allikevel forrige gang jeg var på land i 2017. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Har vært borti Volvokondom med nippel, og ifølge bruksanvisning var nippelen beregnet for slange til godt over vannlinje for lufting, vil man teste den med trykksatt kjøling fra motoren er det sikkert fritt fram for dette. Det samme gjelder Bosvik pakkboksen, det er jo bare å sette inn nippel og teste det ut hvis man gidder, kanskje kontakte Bosvik først om de har noen mening om saken. Jeg hadde heller satt inn en pakkboks beregnet for formålet ihvertfall om det var snakk om en halv/helplaner. https://webbaad.dk/orbitrade-gummipakboks-evo-til-40mm-propel-aksel Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Fikk raskt tilbakemelding fra Bosvik. De sier at eneste måte lufting skal og kan gjøres, er å løsne klemmer og stikke skrujern inn og vente til det kommer vann. Litt trangt hos meg, så jeg skal sjekke og tenke når jeg har fått ut aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Kjellg skrev 20 minutter siden: Fikk raskt tilbakemelding fra Bosvik. De sier at eneste måte lufting skal og kan gjøres, er å løsne klemmer og stikke skrujern inn og vente til det kommer vann. Litt trangt hos meg, så jeg skal sjekke og tenke når jeg har fått ut aksling. Det er den Mix viser til over (samme design) som Volvo presentere som Volvokondom for vanntilførsel. Kjenner'n igjen :-) Innvulkaniserte messingnipler. Personlig synes jeg disse mekaniske tetningene blir for dyre, selv om kvaliteten er meget god. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Kvalitet henger ofte sammen med pris. I min egen båt har jeg Sleipner Highline Pro med innebygd cutlasslager beregnet for dette formålet. Sleipner sluttet å produsere denne etter noen års erfaring med Tides Marine pakkboksene, nettopp pga. pris. Veldig bra pakkboks, men Tides Marine har jo vist seg å holde mål. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 (redigert) For å ikke stjele tråden helt, så er det med lufting av pakkboks noe dritt. Trangt er det også i min båt. Selv så skal jeg denne ene gangen overhale min, men funker det dårlig så blir det nok en fra Tides, eller den volvokondomen med nippel på. Men kan man kjøre kjølevannet i den volvosaken? Står at det er for frigjøring av luft.. Redigert 27.September.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Du bør se på den Mix linket til. Vet ikke om Volvo har maken. Tides er jo rådyr. Det er ikke annet enn en nokså ordinær mek tetning. Sikkert andre enn Tides på makedet. Jeg har ikke peiling på mek tetninger. Kun jobbet hos produsenter som John Crane i 15 år. Null kvalifikasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Noe man kan vurdere. Om akslingen er lurvete, merk at en mekanisk tetning ikke er så avhengig av akslingens overflatefinish i og med at den roterende delen er stasjonær mot akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 (redigert) Hva med å montere en nippel med en slange på, i enden (en plass som er lett å komme til) setter du ei lita kulekran. Den åpner du når båten har kommet på vannet, og lufta siver ut. Enkelt å montere, billig å kjøpe, enkelt å bruke. Redigert 28.September.2019 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Kjellg Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 (redigert) Fikk min pakkboks overhalt nå i vinter og det var på tide. Sjøsatte for et par uker siden og grudde meg til jobben med å lufte siden det er litt trangt. Men det var en pisse enkel jobb og det var en skikkelig luftplugg der inne. Nå har jeg vann helt opp og ingen problem med kjøling av pakkboksen. Plages litt med helsa så jeg fikk et firma å gjøre det, de skylte meg en tjeneste :) Men de sa at di aldri bruker å lufte og hadde heller aldri vært borti at noen gjorde det. Sjekket litt i høst med varmekamera og pakkboks ble ganske var,. Gikk meg en tur etter lufting og pakkboksen er ikke å kjenne igjen ang varme. Helt kald. Redigert 16.Mai.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.