Karlsenkystfiske Startet 25.September.2019 Link til dette innlegget Startet 25.September.2019 Er det ert veiskille ved en viss kapasitet? At f.eks alle fra 150A (12V) og oppover må ha dobbel reimskive for å levere full ytelse? Noen som vet om det avstanden mellom de nedre festen er standard? Virker som det er sjelden at denne avstanden blir oppgitt i tegninger. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 25.September.2019 Link til dette innlegget Svart 25.September.2019 12 volt 100A. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Jeg ville sagt 70 Amp. Dvs du kan godt montere en 200 Amp dynamo med enkel reimskive, men om du skal hente ut mer enn 70 amp fra den, så må du ha dobbel reimskive, eller multireim (sånn med mange riller, og ikke kilereim). Min erfaring er fra bil-verden, med vinsj som trekker andre biler(og av og til min egen) ut av gjørma. Hadde kilereim før, og det var håpløst å få ting til å holde med 90 amp dynamo. Nå har jeg 120 amp dynamo og multireim, og har sjelden problemer. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Hulda Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Omslutningsvinkel og bredde på kileremmen spiller inn (friksjon). Hos meg er 70 A absolutt maks på enkel kilerem. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Det finnes ikke noe svar på dette, siden størrelsen på skiva har avgjørende betydning. Dobbel skivediameter gir mulighet for dobbelt moment, men den må selvsagt stå i forhold til den på motoren for å gi riktig turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 (redigert) God tommelfingerregel er vel 1000W Redigert 26.September.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Eg har 100A på enkel reim,virkar fint,men da må vera ein god reimstrammer. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Yanmar har enkel reim på sine 80a dynamoer. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
mons Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Vår volvo D4 300 har spesifikk begrensning på sideveis belastning på veivakselen som kan begrense uttak over reimdrift. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hulda Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Kjellg skrev for 21 timer siden: God tommelfingerregel er vel 1000W Tror man kan legge seg i det området der. GM'en til Hulda ligger litt under. 10 mm rem med begrenst omslutningsvinkel. Nå kan man naturligvis øke remdia på dynamoen. Da går den langsommere og gir mindre futt på lavt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Sjeldenutpå skrev for 3 timer siden: Yanmar har enkel reim på sine 80a dynamoer. Er dobbel på min 6LPA med 80A. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Et annet alternativ er å øke diameter både på veiva og på dynamoen. Da beholder man utvekslingsforholdet, men får mye bedre grep på reimskiva. Og 13mm reim (1/2") tåler mye mer enn en 10mm (3/8"). En pressrulle som øker den lengden reima er i inngrep på dynamoskiva vil også hjelpe betraktelig. Men det kan jo bli mye styr av å bygge om og optimalisere alle mulige slike detaljer, så da er det kanskje enklere å gå over til multireim (poly-V) først som sist. I forhold til V-reimer tåler den langt mindre radius på reimskivene, med den konsekvens at man kan gå ned på diameter på dynamoens reimskive og oppnå vesentlig bedre lading på tomgang. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ozo Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Alt har en historisk opprinnelse, så også størrelsen på reimskiver. I bilens ungdom, som nok er opprinnelsen til dagens 12V/24V-anlegg i båt, var det ikke behov for mer enn et par hundre watt. Dermed ble kraftoverføringen slik den ble. På dagens biler, og enda mer utpreget i båt, er strømbehovet vesentlig større. Om det bare var hensynet til mer strøm som skulle ivaretas, ville nok løsningen ha blitt større reimskiver, siden det er det enkleste. Men det var et annet behov som meldte seg tidligere, nemlig at det var flere enheter som skulle drives. Ei tradisjonell kilereim egner seg dårlig om den skal drive mer enn to enheter. Løsningen ble da flere reimer. Visse amerikanske biler fikk tre reimer, siden de skulle drive både vannpumpe, generator, air contition-kompressor, servopumpe og luftpumpe til eksosrensing. To av reimene gikk da via vannpumpa, fordi den var mest kritisk, mens generatoren fortsatt hadde ei. Dette tok imidlertid mye plass, så nå har den såkalte "multireima" blitt obligatorisk. I tillegg til at den kan ha adskillig mindre reimhjul, kan den, i motsetning til ei tradisjonell kilereim, bøyes utover. Dette gjør at det kan plasseres løpehjul på utsiden av reima mellom hver enhet. På denne måten velger man den ønskede omløpsvinkel, og dermed friksjon. Kort oppsummert, så finnes det (prinsippielt sett) ikke noen grense for hvor mye strømuttak man kan ha på ei enkelt kilereim eller multireim, bare skivene er store nok. Alternativt kan man velge dobbel reim, men det gir også dobbel belastning på lagrene. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 3.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 Høres ut som man burde gå over til multireimer all over egentlig? Noe spesielt man må tenke på når man skal handle inn reimskiver og reimer? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 Karlsenkystfiske skrev for 8 timer siden: Høres ut som man burde gå over til multireimer all over egentlig? Noe spesielt man må tenke på når man skal handle inn reimskiver og reimer? Eneste er vel at de fleste er er laget av aluminium, og da må man passe litt på. Selv brukte jeg noe pasta som heter Tef-gel som jeg la mellom ny skive og veiv/gammelt reimhjul som skal isolere de forskjellige metallene. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 Karlsenkystfiske skrev for 9 timer siden: Noe spesielt man må tenke på når man skal handle inn reimskiver og reimer? Uansett hvilken løsning man velger er det påkrevd at turtallet blir overholdt sånn noenlunde på samtlige enheter. Dvs. at forholdet mellom skivene må være riktig. Dernest bør de, som nevnt over, ikke være for små, da det øker belastningen på reima, og reduserer det maksimale momentet. De kan gjerne være så store som mulig, innenfor praktiske grenser. Men det er altså ingen grunn til å bruke verken multireim eller dobbel kilereim, om det kun er en generator (+ evt. én enhet til) som skal drives. Det enkleste er da å øke skivediameteren -såfremt det er plass. Da slipper man noen ytterligere ombygging. PS. Jeg har inntrykk av at mange ikke er innforstått med fysikken i dette, men det er altså snakk om vektarmprinsippet. Desto lenger arm man har, jo mer moment får man med samme kraft. En beskrivende analogi er at store seilbåter har store ratt, ellers ville det blitt for tungt å styre. Og jo lenger inn på ratteikene man holder (tilsvarer mindre reimskiver), jo tyngre blir det (altså mer belastning på reima). En annen måte å se det på er at, som kjent, er arbeid = kraft x vei. Med større skiver vil reima få en større hastighet. Pr. tid vil dermed veien bli lengre, og den kan dermed utføre mer arbeid med samme kraft. En løsning med flere reimer benyttes derfor av plasshensyn, og har ingen ting med noe maksimalt moment pr. reim å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 Men så må man være klar over at ved å øke diameteren på generatorens reimskive så må turtallet opp for samme lading. Eksempelvis jeg har en VP D6. Såvidt jeg har sett lader generatoren fullt ved 1300 omdreinger. da gjør båten 7 knop, perfekt for meg da får jeg maks lading allerede ved normal hastighet. Ved å øke diameteren fra 10 til 20 cm får jeg ikke maks lading selv ved 3500 omdreininger. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 Om en bytter til større diameter, bør vel alle reimhjulene økes med samme forhold for å opprettholde ladingen. Dvs at om en øker med 50%, bør de andre også gjøre omtrent det samme. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 tilplan skrev for 3 timer siden: Om en bytter til større diameter, bør vel alle reimhjulene økes med samme forhold for å opprettholde ladingen. Dvs at om en øker med 50%, bør de andre også gjøre omtrent det samme. Riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 9.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 ozo skrev On 4.10.2019 at 9.19: Uansett hvilken løsning man velger er det påkrevd at turtallet blir overholdt sånn noenlunde på samtlige enheter. Dvs. at forholdet mellom skivene må være riktig. Dernest bør de, som nevnt over, ikke være for små, da det øker belastningen på reima, og reduserer det maksimale momentet. De kan gjerne være så store som mulig, innenfor praktiske grenser. Men det er altså ingen grunn til å bruke verken multireim eller dobbel kilereim, om det kun er en generator (+ evt. én enhet til) som skal drives. Det enkleste er da å øke skivediameteren -såfremt det er plass. Da slipper man noen ytterligere ombygging. PS. Jeg har inntrykk av at mange ikke er innforstått med fysikken i dette, men det er altså snakk om vektarmprinsippet. Desto lenger arm man har, jo mer moment får man med samme kraft. En beskrivende analogi er at store seilbåter har store ratt, ellers ville det blitt for tungt å styre. Og jo lenger inn på ratteikene man holder (tilsvarer mindre reimskiver), jo tyngre blir det (altså mer belastning på reima). En annen måte å se det på er at, som kjent, er arbeid = kraft x vei. Med større skiver vil reima få en større hastighet. Pr. tid vil dermed veien bli lengre, og den kan dermed utføre mer arbeid med samme kraft. En løsning med flere reimer benyttes derfor av plasshensyn, og har ingen ting med noe maksimalt moment pr. reim å gjøre. Det du sier at istede for å ha flere reimer, kan man benytte lengre reimer dersom man har plass? Kan vi da formulere en læresetning som sier at "Lengre reimer overfører mer kraft enn korte reimer" ? Øker potensialet eksponentielt med lengden? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 Nei, det blir bare tullball. Dette går kun på friksjon og moment. Lengden på remmen skal kun tilfredsstille avstandene. Eksempelvis på Hulda vil større skiver på vannpumpe og veiv av plasshensyn ikke være relevant. Dynamoen står ute i pereferien, og denne remskiven kan fint doble diameteren. Da øker kraftoverføringsevnen til remmen. Nedsiden er at da må motorturtallet økes for at dynamoen skal avgi samme effekt som tidligere. Altså antall rpm tidligere mot nå. Eller, la oss for eksempelets skyld si at min dynamo yter maks på 10000 rpm. Da går motoren 1500 rpm. Med større remhjul på dynamoen, må motoren gå 3000 rpm for at dynamoen skal gå 10000 rpm og gi max. Det er slik fysikken funker i dette tilfellet. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 10.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2019 Karlsenkystfiske skrev for 8 timer siden: Kan vi da formulere en læresetning som sier at "Lengre reimer overfører mer kraft enn korte reimer" ? Nei. Om avstanden mellom akslingene øker, må reimlengden nødvendigvis også gjøre det, uten at dette vil påvirke verken moment eller annet. Men om man øker skivediameteren, som vil øke det maksimale momentet tilsvarende, må man nødvendigvis også ha lengre reimer. Og da er det, som jeg har påpekt tidligere, en forutsetning at alle involverte skiver økes med samme faktor, for å beholde turtallsforholdet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.