Jump to content

Når må man ha dobbel reimskive på dynamo?


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Jeg ville sagt 70 Amp. Dvs du kan godt montere en 200 Amp dynamo med enkel reimskive, men om du skal hente ut mer enn 70 amp fra den, så må du ha dobbel reimskive, eller multireim (sånn med mange riller, og ikke kilereim).

 

Min erfaring er fra bil-verden, med vinsj som trekker andre biler(og av og til min egen) ut av gjørma. Hadde kilereim før, og det var håpløst å få ting til å holde med 90 amp dynamo. Nå har jeg 120 amp dynamo og multireim, og har sjelden problemer.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Et annet alternativ er å øke diameter både på veiva og på dynamoen. Da beholder man utvekslingsforholdet, men får mye bedre grep på reimskiva. Og 13mm reim (1/2") tåler mye mer enn en 10mm (3/8"). En pressrulle som øker den lengden reima er i inngrep på dynamoskiva vil også hjelpe betraktelig. Men det kan jo bli mye styr av å bygge om og optimalisere alle mulige slike detaljer, så da er det kanskje enklere å gå over til multireim (poly-V) først som sist. I forhold til V-reimer tåler den langt mindre radius på reimskivene, med den konsekvens at man kan gå ned på diameter på dynamoens reimskive og oppnå vesentlig bedre lading på tomgang. 

Link to post

Alt har en historisk opprinnelse, så også størrelsen på reimskiver. I bilens ungdom, som nok er opprinnelsen til dagens 12V/24V-anlegg i båt, var det ikke behov for mer enn et par hundre watt. Dermed ble kraftoverføringen slik den ble. På dagens biler, og enda mer utpreget i båt, er strømbehovet vesentlig større. Om det bare var hensynet til mer strøm som skulle ivaretas, ville nok løsningen ha blitt større reimskiver, siden det er det enkleste. Men det var et annet behov som meldte seg tidligere, nemlig at det var flere enheter som skulle drives. Ei tradisjonell kilereim egner seg dårlig om den skal drive mer enn to enheter. Løsningen ble da flere reimer. Visse amerikanske biler fikk tre reimer, siden de skulle drive både vannpumpe, generator, air contition-kompressor, servopumpe og luftpumpe til eksosrensing. To av reimene gikk da via vannpumpa, fordi den var mest kritisk, mens generatoren fortsatt hadde ei. Dette tok imidlertid mye plass, så nå har den såkalte "multireima" blitt obligatorisk. I tillegg til at den kan ha adskillig mindre reimhjul, kan den, i motsetning til ei tradisjonell kilereim, bøyes utover. Dette gjør at det kan plasseres løpehjul på utsiden av reima mellom hver enhet. På denne måten velger man den ønskede omløpsvinkel, og dermed friksjon.

Kort oppsummert, så finnes det (prinsippielt sett) ikke noen grense for hvor mye strømuttak man kan ha på ei enkelt kilereim eller multireim, bare skivene er store nok. Alternativt kan man velge dobbel reim, men det gir også dobbel belastning på lagrene.

Link to post
Karlsenkystfiske skrev for 8 timer siden:

Høres ut som man burde gå over til multireimer all over egentlig? Noe spesielt man må tenke på når man skal handle inn reimskiver og reimer?


Eneste er vel at de fleste er er laget av aluminium, og da må man passe litt på. Selv brukte jeg noe pasta som heter Tef-gel som jeg la mellom ny skive og veiv/gammelt reimhjul som skal isolere de forskjellige metallene. 

Link to post
Karlsenkystfiske skrev for 9 timer siden:

Noe spesielt man må tenke på når man skal handle inn reimskiver og reimer?

Uansett hvilken løsning man velger er det påkrevd at turtallet blir overholdt sånn noenlunde på samtlige enheter. Dvs. at forholdet mellom skivene må være riktig. Dernest bør de, som nevnt over, ikke være for små, da det øker belastningen på reima, og reduserer det maksimale momentet. De kan gjerne være så store som mulig, innenfor praktiske grenser.

Men det er altså ingen grunn til å bruke verken multireim eller dobbel kilereim, om det kun er en generator (+ evt. én enhet til) som skal drives. Det enkleste er da å øke skivediameteren -såfremt det er plass. Da slipper man noen ytterligere ombygging.

 

PS. Jeg har inntrykk av at mange ikke er innforstått med fysikken i dette, men det er altså snakk om vektarmprinsippet. Desto lenger arm man har, jo mer moment får man med samme kraft. En beskrivende analogi er at store seilbåter har store ratt, ellers ville det blitt for tungt å styre. Og jo lenger inn på ratteikene man holder (tilsvarer mindre reimskiver), jo tyngre blir det (altså mer belastning på reima).

En annen måte å se det på er at, som kjent, er arbeid = kraft x vei. Med større skiver vil reima få en større hastighet. Pr. tid vil dermed veien bli lengre, og den kan dermed utføre mer arbeid med samme kraft.

En løsning med flere reimer benyttes derfor av plasshensyn, og har ingen ting med noe maksimalt moment pr. reim å gjøre.

Link to post

Men så må man være klar over at ved å øke diameteren på generatorens reimskive så må turtallet opp for samme lading.

Eksempelvis jeg har en VP D6. Såvidt jeg har sett lader generatoren fullt ved 1300 omdreinger. da gjør båten 7 knop, perfekt for meg da får jeg maks lading allerede ved normal hastighet. Ved å øke diameteren fra 10 til 20 cm får jeg ikke maks lading selv ved 3500 omdreininger.

Link to post
ozo skrev On 4.10.2019 at 9.19:

Uansett hvilken løsning man velger er det påkrevd at turtallet blir overholdt sånn noenlunde på samtlige enheter. Dvs. at forholdet mellom skivene må være riktig. Dernest bør de, som nevnt over, ikke være for små, da det øker belastningen på reima, og reduserer det maksimale momentet. De kan gjerne være så store som mulig, innenfor praktiske grenser.

Men det er altså ingen grunn til å bruke verken multireim eller dobbel kilereim, om det kun er en generator (+ evt. én enhet til) som skal drives. Det enkleste er da å øke skivediameteren -såfremt det er plass. Da slipper man noen ytterligere ombygging.

 

PS. Jeg har inntrykk av at mange ikke er innforstått med fysikken i dette, men det er altså snakk om vektarmprinsippet. Desto lenger arm man har, jo mer moment får man med samme kraft. En beskrivende analogi er at store seilbåter har store ratt, ellers ville det blitt for tungt å styre. Og jo lenger inn på ratteikene man holder (tilsvarer mindre reimskiver), jo tyngre blir det (altså mer belastning på reima).

En annen måte å se det på er at, som kjent, er arbeid = kraft x vei. Med større skiver vil reima få en større hastighet. Pr. tid vil dermed veien bli lengre, og den kan dermed utføre mer arbeid med samme kraft.

En løsning med flere reimer benyttes derfor av plasshensyn, og har ingen ting med noe maksimalt moment pr. reim å gjøre.

 

Det du sier at istede for å ha flere reimer, kan man benytte lengre reimer dersom man har plass? Kan vi da formulere en læresetning som sier at "Lengre reimer overfører mer kraft enn korte reimer" ? Øker potensialet eksponentielt med lengden? 

Link to post

Nei, det blir bare tullball. Dette går kun på friksjon og moment. Lengden på remmen skal kun tilfredsstille avstandene. Eksempelvis på Hulda vil større skiver på vannpumpe og veiv av plasshensyn ikke være relevant. Dynamoen står ute i pereferien, og denne remskiven kan fint doble diameteren. Da øker kraftoverføringsevnen til remmen. Nedsiden er at da må motorturtallet økes for at dynamoen skal avgi samme effekt som tidligere. Altså antall rpm tidligere mot nå. Eller, la oss for eksempelets skyld si at min dynamo yter maks på 10000 rpm. Da går motoren 1500 rpm. Med større remhjul på dynamoen, må motoren gå 3000 rpm for at dynamoen skal gå 10000 rpm og gi max. Det er slik fysikken funker i dette tilfellet. 

Link to post
Karlsenkystfiske skrev for 8 timer siden:

Kan vi da formulere en læresetning som sier at "Lengre reimer overfører mer kraft enn korte reimer" ?

Nei. Om avstanden mellom akslingene øker, må reimlengden nødvendigvis også gjøre det, uten at dette vil påvirke verken moment eller annet.

Men om man øker skivediameteren, som vil øke det maksimale momentet tilsvarende, må man nødvendigvis også ha lengre reimer.

Og da er det, som jeg har påpekt tidligere, en forutsetning at alle involverte skiver økes med samme faktor, for å beholde turtallsforholdet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...