Jump to content

Høyere marsjfart, marex 25


Kotnes

Recommended Posts

Har en marex 25 fots halvplaner som marsjer ca 13 knop og topper på ca 18 knop. Sitter en volvo tamd 30 på 105 hk der. Ønsker meg en marsjhastighet på minimum 18 knop. Hvor mye mer hk trenger jeg for å oppnå dette. Vil fortsatt ha 4 sylindret motor for å ikke fylle motorrummet helt opp. Det hender man må skru litt nedi der. Noen som har noen ideer om hk og eventuelt type motor. Skal ikke kjøpe ny. Prøve på bruktmarkedet først iallfall.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme båt som deg tidligere. Jeg undersøkte da mulighetene for å få økt farten på båten. Fikk tilbakemelding fra Sverre Rune Bilstad, som hadde montert steglister på båten, med godt resultat.

Gjengir her litt av Mailen jeg fikk fra han:

 

 

Hei!

 

Montering av steglister kan absolutt anbefales. Det var ganske mye arbeid (gjorde alt untatt plastlegging selv), men resultatet var over all forventning. Om du vil få samme resultat med din motor er vanskelig å si, men jeg går ut fra at du gjør omtrent samme fart som meg. Da har du sannsynligvis også de samme problemene med sjenerende baugsjø når farten kommer opp i 10 - 12 knop? Dette problemet forsvant helt etter at steglistene kom på. På båten min er det også montert en fast trimplaps som følger skrogformen bak i hele båtens bredde (tror den er orginal fra Marex).

 

I annonsen på FINN (sammen med bildene av båten) har jeg lagt ved en artikkel som for noen år tilbake stod i Båtmagasinet. Jeg kan bekrefte alt som står der! Jeg legger ved noen bilder som jeg tok under "prosessen.

 

Hilsen

 

Sverre Rune Bilstad

 

Hvis du er interessert kan jeg send deg tegninger.

Link to post
Share on other sites

Stemmer det virkelig med 18 knop på topp da Kotnes ? Ville trodd 15-16 knuter jeg.?Skilsø 750 som er "konkurrerende" båt gjør 19 knop på topp. Eller rettere sagt 18,94 knop på topp målt med GPS. Marsjer hva som helst under det. Selv syntes jeg skroget går best i 13 knop marsjfart. Motoren er en VP TAMD 31L med 124 hk.

Er Marexen lettdrevet slik det kan virke etter farten du oppgir med TAMD 30 motoren så kan du antagelig oppnå betydelig høyere fart med TAMD 31 motoren. 31 motoren vil passe rett på motorfestene til 30 motoren. Men 31 motoren bygger ca 2-3 cm mere i bredden og jeg vil anslå at den

bygger minst 3,5 cm mere i høyden også. På Slagskibet er det så liten klaring at isolasjonen på dørkluka berører ekspansjons tanken og vi hadde problemer med å få en fornuftig plassering av hovedstrømskabelen i motor rommet. Gearkassa du har er ca 10 cm lengre enn HS45A gearet så du må budsjettere med både ny aksel og propell.

Link to post
Share on other sites

Stemmer det virkelig med 18 knop på topp da Kotnes ? Ville trodd 15-16 knuter jeg.?Skilsø 750 som er "konkurrerende" båt gjør 19 knop på topp. Eller rettere sagt 18,94 knop på topp målt med GPS. Marsjer hva som helst under det. Selv syntes jeg skroget går best i 13 knop marsjfart. Motoren er en VP TAMD 31L med 124 hk.

Jasså Thor, du er våken. Målt med GPS den til den farten men da med nesten tomme tanker og ikke noe særlig ombord bortsett fra meg og et par bokser øl. Koser seg også best rundt 13 knop med tamd 30 motoren men som sagt kunne jeg tenke meg å øke marsjfarta til minimum 18. Med de målene du oppgir har jeg greit med plass til 31 motor.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...