Jump to content

Wallas 800, Vond å starte. Lunken plate .

EAB

Recommended Posts

Hei har ein wallas 800 me varmeviftelokk i båten . Denne har eg hatt første sesongen nå . Mistenker gjerne gammel parafin og gjerne feil parafin kan være brukt. Vond å starte. Lunken plate . Har satt inn 4liters dunk me fritidsparafin . Ikkje bedring av de. Er de andre rensende vesker å bruke for å rense brenselpumpe / veksats ?. Wallasen er lite brukt . Forstått de sånn. Att strøm og spenning er viktig her. Skal vera OK . Mvh EAB 

Wallas 800 trekker ganske mye strøm under gløding (ca 2,5 min); 10-12 A

Etter ytterligere 1,5 min (ca 4 min totalt) øker pumpehastigheten og viftehastigheten, samt at rød led i kontrollpanelet skal tennes.

Sjekk om pumpen suger det den skal:

Enkleste her er  å løfte slangen med filter ut av parafindunken slik at du lager en luftboble. Sett slangen på plass igjen og luftboblen skal flytte seg ca 2,5 cm pr pumpeslag. Gjør den ikke det, er det noe som hindrer, enten at det er rusk/voks i pumpen så den ikke suger, eller at veken er hard så parafin ikke trenger gjennom.

Pumpetakten (etter 4 min oppstart) skal være 10 slag i løpet av ca 21 sek. Har du ikke det, er det enten feil innstillinger på kretskortet eller defekt kort. 

Om du har et målebeger/reagensrør tilgjengelig, skal forbruket være 125-140 (min/max) ml/time (mål forbruket i 6 min og gange med 10)

Voks i pumpen kan renses med Isopropanol:

Koble fra røret mellom pumpe og brenner (det hjelper ikke å rense veke med Isopropanol, skiftes til ny vekesylinder).

Sett slange og filter i en flaske Isopronol (eks; kondensfjerner for bensinmotor), og bruk returslangen som retur direkte på pumpe.

Slå på apparat og pump gjennom i noen minutter.

Du kan også rense pumpen uten at den er koblet til apparatet. Koble pumpe fra kretskortet (svært viktig) og sett 12v i pulser direkte på pumpe.

Når jeg tester pumper lar jeg det aldri gå gjennom veke/brenner, alltid i retur til egen flaske, og med strøm i pulser direkte på pumpe.

Brennluftviftemotor skal ha en spenning på 10,5 etter ferdig gløde/oppstartperiode (ca 4 min)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...