Henningen Startet 26.September.2019 Link til dette innlegget Startet 26.September.2019 Skulle prøve meg på oljeskift for første gang på min D3. Gitt rett vest for å si det slik. Først kjøpte jeg denne: https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/oljeskiftpumpe-2000019997 Varmet opp motoren og lot oljen renne litt tilbake, men i svarte, røret på pumpet passet jo f*** ikke ned i peilehullet . Kjørte ut på Biltema og kjøpte en ny slange: Denne: https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/slanger/pvc-slanger/slange-2000017744 5mm innvendig må da være greit, men neida, gikk rett i dass det også. Kapitulerte og reiste hjem, så i instruksjonsboken at hullet var 6mm Kjøpte enda en pumpe som hadde rør på 6mm Denne: https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/garasje-og-verksted/oppsug-av-spillolje/oljeskiftpumpe-650207/ Det er ikke til å tro, den kom seg ikke ned i hullet den heller. Hva pokker kan man bruke i dette trange hållet??? Sitér dette innlegget Utvikler av pumpepriser.no Link to post
Lazyjack Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 (redigert) Feilpost. Redigert 26.September.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Orahavn Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Kjenner ikke til D3, men på D4 er det en slik slange klar fra Volvo i bakkant på motor. (SB side) Den kan du suge rett opp fra uten søl. Jeg bruker vakuum suger (Biltema etc) som på bildet og funker som bare det. Oljen bør være varm. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 (redigert) Vakuumsuger er topp. Noen pump og den suger opp resten selv.Kan tømmes i tomkanne, eller fraktes til mottak i sugeren. Kjøper du ekstra sett med slanger, kan du skjøte flere etter hverandre og plassere sugeren lettere (skjøter med en liten slangebit i passe størrelse). Den kan også brukes til vann fra motorrom etter vask etc. De slangene du kjøpte egner seg ikke til å suge med særlig kraft da de er for bløte. Og enda bløtere blir de når de blir varmet opp. Da vil de sannsynligvis klappe sammen. Redigert 26.September.2019 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 (redigert) Jeg skiftet selv på D4 for første gang i år. Vurderte Biltema pumpe, men kjøpte på LaSa (Volvo penta forhandler i Oslo), ca 300kr dyrere, men da kunne jeg spørre å grave litt. Også antok jeg at de ikke solgte pumper med slanger som ille passet i VP. Det svarte røret på BB side som Orahavn nevner over fikk jeg ikke til å fungere, fikk ikke slangen fra pumpa langt nok ned. Brukte da hullet til peilepinnen, og det fungerte utmerket... Redigert 26.September.2019 av R.O (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Orahavn Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 (redigert) R.O skrev 57 minutter siden: Jeg skiftet selv på D4 for første gang i år. Vurderte Biltema pumpe, men kjøpte på LaSa (Volvo penta forhandler i Oslo), ca 300kr dyrere, men da kunne jeg spørre å grave litt. Også antok jeg at de ikke solgte pumper med slanger som ille passet i VP. Det svarte røret på BB side som Orahavn nevner over fikk jeg ikke til å fungere, fikk ikke slangen fra pumpa langt nok ned. Brukte da hullet til peilepinnen, og det fungerte utmerket... Det var snodig, vi har samme motor. Men det går som du skriver også. Du sier babord, men den slangen jeg refererer til sitter på Styrbord side. Men viktig å ikke få luft, derfor strammer jeg med en slangeklemme. Du kan se det på bildet. Da trenger man ikke stikke slangen fra pumpa så langt inn. Redigert 26.September.2019 av Orahavn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Sitter nok på forskjellige plasser. Er jo bare en slange som er trukket opp i arbeidshøyde fra bunn av motoren. På min D6 sitter den ved veivhusfilteret. Ser av bildet at den sitter ved oljefilterne på din D4. Uansett, jeg har en liten bit av en hageslange som overgang mellom tykkeste slange på vakumpumpen og tapperør. Slangeklemme på begge sider av overgangen, og funker som bare det. Suger ut 18 liter olje på noen få minutter. Oljen er god og varm. Gjennom peilerøret fikk jeg ut ca. 16 liter, så tydeligvis er slangen på laveste punkt. Med 2 liter i filtrene, så stemmer det greit med 18 liter, da motoren skal ha 20. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Orahavn Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Amfea skrev 14 minutter siden: Sitter nok på forskjellige plasser. Er jo bare en slange som er trukket opp i arbeidshøyde fra bunn av motoren. På min D6 sitter den ved veivhusfilteret. Ser av bildet at den sitter ved oljefilterne på din D4. Uansett, jeg har en liten bit av en hageslange som overgang mellom tykkeste slange på vakumpumpen og tapperør. Slangeklemme på begge sider av overgangen, og funker som bare det. Suger ut 18 liter olje på noen få minutter. Oljen er god og varm. Gjennom peilerøret fikk jeg ut ca. 16 liter, så tydeligvis er slangen på laveste punkt. Med 2 liter i filtrene, så stemmer det greit med 18 liter, da motoren skal ha 20. For å være litt petimeter...Ikke på forskjellige plasser. På alle D4 og D6 sitter den slangen fra bunnpanna som er beregnet til tømming, under veivhusfilteret på SB side av motor. Jeg velger den løsningen. R.O har valgt å suge opp av peilepinne røret og det er ved olje/by pass filtrene. Det er hans løsning du ser på bildet ved oljefilterne ikke min. Ellers er også din løsning helt riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Ja, ser jo nå at du hadde et annet bilde Satt på samme plassen på min forrige D4 også. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
R.O Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Jeg skrev feil. Slangen min sitter selvfølgelig også på Styrbord side, og ved siden av veivhusfilteret. Jeg forsøkte å dytte pumpe slangen ned i dette røret, men mulig man bare skal koble seg på? da må man tette rund som det skrives. Prøver det neste gang, men fikk uansett opp 12 liter via røret til peilepinnen, så funker det også... Sitér dette innlegget Link to post
BjTerje Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Har brukt en vakuum pumpe som tar 6 liter fra Biltema i flere år , fungerer helt topp den. Brukte den på en AQAD31A , der og var det eget rør for å pumpe ut olje . Har nå en AD41P-A , er det noen som vet om det er eget rør for å pumpe ut olje på den? Har ikke funnet noe men har muligens oversett det? Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 (redigert) Henningen skrev for 23 timer siden: Det er ikke til å tro, den kom seg ikke ned i hullet den heller. Hva pokker kan man bruke i dette trange hållet??? Hei. Eg har brukt denne på min D3 og det fungerer problemfritt. Det er 3 forskjellige slanger som følger med. Den tynneste passer i peilepinne hull. Viktig å ha 50-60 gr varm motor. Husk og å tømme litt av kanne når du har sugd opp 3/4 full kanne slik at du ikke fyller helt til topp. Da blir det litt trøbbel med sugeside på kannen. https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/sugepumpe-2000017049 Redigert 27.September.2019 av tnlu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Henningen Svart 29.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2019 Takker for alle svar, velg riktig og skikkelig kvalitet er vel lærdommen å ta her :-) Fant denne som hadde Ø5.8mm og det gikk som en drøm :-) https://www.bestmarin.no/produkter/motortilbehoer/oljeskiftpumper/oljesuger-6-5-liter-p1005405 Sitér dette innlegget Utvikler av pumpepriser.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.