Jump to content

Hvordan få ut oljen på Volvo Penta D3?

Henningen

Recommended Posts

Skulle prøve meg på oljeskift for første gang på min D3.
Gitt rett vest for å si det slik.
Først kjøpte jeg denne:
https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/oljeskiftpumpe-2000019997
Varmet opp motoren og lot oljen renne litt tilbake, men i svarte, røret på pumpet passet jo f*** ikke ned i peilehullet .
Kjørte ut på Biltema og kjøpte en ny slange:
Denne:
https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/slanger/pvc-slanger/slange-2000017744
5mm innvendig må da være greit, men neida, gikk rett i dass det også.

Kapitulerte og reiste hjem, så i instruksjonsboken at hullet var 6mm
Det er ikke til å tro, den kom seg ikke ned i hullet den heller.
Hva pokker kan man bruke i dette trange hållet???

Utvikler av pumpepriser.no

Vakuumsuger er topp. Noen pump og den suger opp resten

selv.Kan tømmes i tomkanne, eller fraktes til mottak i sugeren.

Kjøper du ekstra sett med slanger, kan du skjøte flere etter

hverandre og plassere sugeren lettere (skjøter med en liten

slangebit i passe størrelse).

Den kan også brukes til vann fra motorrom etter vask etc.

De slangene du kjøpte egner seg ikke til å suge med særlig

kraft da de er for bløte. Og enda bløtere blir de når de blir

varmet opp. Da vil de sannsynligvis klappe sammen.

Redigert av paxo (see edit history)

Jeg skiftet selv på D4 for første gang i år. Vurderte Biltema pumpe, men kjøpte på LaSa (Volvo penta forhandler i Oslo), ca 300kr dyrere, men da kunne jeg spørre å grave litt. Også antok jeg at de ikke solgte pumper med slanger som ille passet i VP.  Det svarte røret på BB side som Orahavn nevner over fikk jeg ikke til å fungere, fikk ikke slangen fra pumpa langt nok ned. Brukte da hullet til peilepinnen, og det fungerte utmerket...

E5B04595-EEF2-4CDB-A72C-7F3FE33D438B.png.9294d4f037635707839bfc54ea7a32a7.png

Redigert av R.O (see edit history)
R.O skrev 57 minutter siden:

Jeg skiftet selv på D4 for første gang i år. Vurderte Biltema pumpe, men kjøpte på LaSa (Volvo penta forhandler i Oslo), ca 300kr dyrere, men da kunne jeg spørre å grave litt. Også antok jeg at de ikke solgte pumper med slanger som ille passet i VP.  Det svarte røret på BB side som Orahavn nevner over fikk jeg ikke til å fungere, fikk ikke slangen fra pumpa langt nok ned. Brukte da hullet til peilepinnen, og det fungerte utmerket...

E5B04595-EEF2-4CDB-A72C-7F3FE33D438B.png.9294d4f037635707839bfc54ea7a32a7.png

Det var snodig, vi har samme motor. Men det går som du skriver også. Du sier babord, men den slangen jeg refererer til sitter på Styrbord side. Men viktig å ikke få luft, derfor strammer jeg med en slangeklemme. Du kan se det på bildet. Da trenger man ikke stikke slangen fra pumpa så langt inn.

Redigert av Orahavn (see edit history)

Sitter nok på forskjellige plasser. Er jo bare en slange som er trukket opp i arbeidshøyde fra bunn av motoren. På min D6 sitter den ved veivhusfilteret. Ser av bildet at den sitter ved oljefilterne på din D4. Uansett, jeg har en liten bit av en hageslange som overgang mellom tykkeste slange på vakumpumpen og tapperør. Slangeklemme på begge sider av overgangen, og funker som bare det. Suger ut 18 liter olje på noen få minutter. Oljen er god og varm. Gjennom peilerøret fikk jeg ut ca. 16 liter, så tydeligvis er slangen på laveste punkt. Med 2 liter i filtrene, så stemmer det greit med 18 liter, da motoren skal ha 20.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Amfea skrev 14 minutter siden:

Sitter nok på forskjellige plasser. Er jo bare en slange som er trukket opp i arbeidshøyde fra bunn av motoren. På min D6 sitter den ved veivhusfilteret. Ser av bildet at den sitter ved oljefilterne på din D4. Uansett, jeg har en liten bit av en hageslange som overgang mellom tykkeste slange på vakumpumpen og tapperør. Slangeklemme på begge sider av overgangen, og funker som bare det. Suger ut 18 liter olje på noen få minutter. Oljen er god og varm. Gjennom peilerøret fikk jeg ut ca. 16 liter, så tydeligvis er slangen på laveste punkt. Med 2 liter i filtrene, så stemmer det greit med 18 liter, da motoren skal ha 20.

For å være litt petimeter...Ikke på forskjellige plasser. På alle D4 og D6 sitter den slangen fra bunnpanna som er beregnet til tømming, under veivhusfilteret på SB side av motor. Jeg velger den løsningen. R.O har valgt å suge opp av peilepinne røret og det er ved olje/by pass filtrene. Det er hans løsning du ser på bildet ved oljefilterne ikke min. Ellers er også din løsning helt riktig. 

Henningen skrev for 23 timer siden:

Det er ikke til å tro, den kom seg ikke ned i hullet den heller.
Hva pokker kan man bruke i dette trange hållet???

Hei. Eg har brukt denne på min D3 og det fungerer problemfritt. Det er 3 forskjellige slanger som følger med. Den tynneste passer i peilepinne hull. Viktig å ha 50-60 gr varm motor. Husk og å tømme litt av kanne når du har sugd opp 3/4 full kanne slik at du ikke fyller helt til topp. Da blir det litt trøbbel med sugeside på kannen.

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/sugepumpe-2000017049

Redigert av tnlu (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...