Jump to content

Guttungen på 14 skal ha snekke - Er Marex 21 noe?

fernanda

Recommended Posts

Hei

Guttungen går I sin fars fotspor og vil ha hyttesnekke I plast, noe som støttes herfra.

Vi ser det som endel tryggere og mye hyggeligere å kjøre rundt I en snekke, enn I en RIB med stor motor.

Far I huset har falt for Marex 21 Flexi pga. utseende og I tillegg vet jeg dette er en relativt populær båt, så det kan muligens være enklere å få betalt for den ved et salg om noen år også?

Er det noen av dere som har erfaringer eller tips?

På Finn.no ligger det  3-4 slike, hvor et par av dem er altfor dyre for oss, mens det ligger en I Stord og en på Svorkmo(nær Trondheim) som er mer I riktig retning og ser greie ut.

Vi ønsker ikke å kjøpe et vrak, men kan gjerne være noe å gjøre med de om prisen er rett. Det ligger endel læring I det for guttungen også...

Noen forslag til hvordan vi kan få båten hjem til Tønsberg, eller ihvertfall I den retningen, på en rimelig og fornuftig måte?

Om dere har meninger om denne eller andre lignende båter I prisklassen 15-30 000,- er det supert om dere deler dem med oss. Jeg har ikke mye erfaring med disse...

Takk for svar

1426800408_Marex21.png.441e582cf3e6c89d8cc50bbb1fd81d92.png

Bilde lånt fra nettet for oppmerksomhet,

Fernanda 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Når det gjelder båttyper, så har jeg ikke konkrete tips, annet enn  at du absolutt er på riktig spor?

Heldig er du som har en 14-åring med den innstillingen til båtliv.

Om purken skal henge seg opp i at poden tøffer rundt i 6 knop med en båt som er litt for lang, og "for stor motor", bør de få seg en annen jobb. Dette er 10 ganger tryggere for alle, og det er vel i bunn og grunn hensikten med lovverket?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Har eid en 21 Flexi for mange år siden. Veldig bra og god båt, men ja er en snekke. Vi hadde den noen år, og koste oss veldig med den. Til å være "bare" 21 fot er det bra plass ombord, og Marex er kvalitet.

2 voksne - junior i sportsvogn, og Schafer på tur - gikk det også

Lett å manvrere når en har lært det, snill i forbruk, og kan gi utrolig masse moro i mage år.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Har ikke så mye innspill på fabrikat/modell da jeg bare har hatt ei Polar 22 og nå ei åpen tresnekke. Når det gjelder transport har jeg hentet begge på vanlig boggi båthenger for 22-24’ båt, med selvjusterende vogge. Dette går helt fint, men pass på at voggen er selvjusterende siden snekkeskroget er så rundt under. Da følger armene skroget etterhvert som du vinsjer eller setter ut. Ta med verktøy slik at du kan justere vinsjtårnet bakover, da snekker har tyngdepunktet på midten i motsetning til planende båter som har det lenger bak. Så slipper du å få 250kg trykk på kula. At den stikker litt lenger ut bak er ikke noe problem. 

Mouche, rulling i sjø er felles for alle snekker er min erfaring ?

Takk for alle svar. 

Guttungen har rast fra seg allerede, i en 11 fots rib med 15hk og sier seg ferdig med det. Er klar over at det er for mye i forhold til loven, men han er født og oppvokst på fjorden og har fått innebygd gode holdninger med morsmelken, så vi har tatt den sjansen.

Når det gjelder en  motor i snekke på 20hk, bekymrer det meg lite. I en snekke er de relativt trygge uansett. 

Vi liker Marexen godt, rulling blir han vel  vant med? Mener du den ruller mer enn andre tilsvarende snekker, Mouche?

Mulig vi reiser over fjellet for å se på en og henger for å få den hjem kan være et godt tips. Det er ikke tunge saken som dere sier...

Takk for svar, 

Spennende tider for guttungen, men også for far...

Fernanda

Båthilsen fra Fernanda.

fernanda skrev for 10 timer siden:

Mener du den ruller mer enn andre tilsvarende snekker, Mouche?

Poenget mitt var vel egentlig at den ruller så mye at det var direkte ubehagelig , men for all del; mye båt for pengene, god plass både inne og ute størrelsen tatt i betraktning, passer dog best innaskjærs. Gikk en gang utaskjærs fra Homborsund til Lillesand i litt vind/sjø, og det var ingen fornøyelse!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Marex 21 er en båt med fine linjer, og den på Stord ser veldig fin ut. Men cabin på en så liten båt gjør fort at den oppleves litt trang både inne og ute. Det ligger ett par Fram 690 som vel gir litt bedre plass og fortsatt har fine linjer.

Skal båten brukes til dagsturer får en plass til flere i en Polar 20 eller lignede, men skal 2-3 stk overnatte gir en cabinsnekke klart bedre komfort.

Lykke til for juniors båtvalg?

Båten vil nok for det meste bli benyttet innaskjærs I Nøtterøy og Tjøme skjergården og er nok derfor ikke sånn veldig bekymret for rullingen, men ser helt klart poenget ditt, Mouche.

Når det gjelder størrelsen har det vært en tanke for meg også, Bergen, og en Fram 690 var min drømmebåt når jeg var ung, men liker designet bedre på Marexen og det at den er interresant I utlandet bla. Tyskland, gjør at en kanskje litt lettere kan få igjen det meste av pengene etter noen år?

Har lekt litt med tanken, Fortego, å sette inn en større maskin, men I førsteomgang tenker jeg det er greit at den gjør 7-8 knop.

Takk for svar, er veldig listen på å reise opp til STord for å se på den og kankskje også ha med en henger oppover, men det er lang tur med henger for noe jeg ikke har sett først...

Det ligger en Fram 690 I Horten, kanskje vi skal se den før vi reiser til Stord?

Takk for svarene deres, godt å høre at det ikke var de helt store advarslene og skrekkhistoriene til denne båten

Fernanda

Båthilsen fra Fernanda.

Etter hva jeg vet, så er Fram 690 også en Alf Jensen konstruksjon med tilnærmet like linjer under vann som Marex 21. Det vil si at Fram 690 har samme fartspotensiale som marex 21, og det finnes flere utgaver av dette skroget som gjør langt over 20 knop.  Det finnes trolig ingen som har konstruert bedre halvplanere enn Alf Jensen, spesielt når det gjelder snekker, så hadde jeg hatt tid, så skulle jeg gjerne tatt for meg en av disse, helst en Joda 8100, og sett hvor mye fart det er mulig å tyne ut av disse skrogene med litt optimalisering.

Marex 21 Flexi er en knallbåt. Går fint i vannet. Grunnen til at den ruller en del er vel fordi den er litt smal og har ikke så stor kjøl. Men, den er også å få i Flexi II. Den er enda raskere i skroget, og samtidig så er uteplassen bakenfor vindskjermen trukket helt ut til fenderlisten. Dvs at de har ofret dollbordet her. Det gir betraktelig bedre uteplass bak. Synd at disse båtene stort sett har alt for liten motor. Burde sittet en motor på 50-60 hk i de.

Jeg prøvekjørte en Fram 690 i sin tid. Også en fin båt. Den har som nevnt større plass i kabinen men uteplassen blir deretter. Selv ville jeg gått for Marex 21.

Ja, la tilfeldigvis merke til at den litt utpå -80 tallet "mistet" dolbordene bak og derved fikk bredere plass ute under kalesjen.

Det er jo å foretrekke, selv om vi kanskje ikke kan la det gå på bekostning av andre ting, som f.eks. motor og tilstand forøvrig.

Vi leter aktivt på nett etter denne, og selvfølgelig også andre, men denne henger nå høyest.

Takk for alle svar, det ser ut til at den til tross for rulling ikke er så allerværst allikevel, den skal nok brukes mest innaskjærs vil jeg tro...

Når det gjelder Fram 690, var dette min drømmebåt når jeg var på guttungens alder, kanksje allermest pga. farten, men fin båt er det.

Det ligger en tilsalgs I Horten, kun 30minutter herfra så det er mulig vi forsøker å få en visning på den I helgen?

Spennende tider for både far og sønn...

Fernanda

Båthilsen fra Fernanda.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...