Jump to content

Hummersesongen 2019

Komodo

Recommended Posts

I dag skriver vi 27/9, så nå nærmer virkelig årets hummersesong seg med stormskritt :fishing: :sailing: Og hvordan er det, er det mange her inne som skal fiske i år?

Husk forøvrig å registrere deg. Skjema finner du her:

https://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Skjema/Registrer-deg-til-aarets-hummarfiske

Så ser vi fram mot noen bilder fra det friske høstfisket framover :flag_bp:

Takk NilsPils.

Korkene er malt i friske farger, registrering er gjort og ny råtnetråd blir montert i helga. Skiftet oljer og filtere på sjarken og fikset på spylepumpa. Makrellen har vært vanskelig i år, men har vel rundt 60 kilo i tønna.

Ser at noen allerede har sikret seg gode hummerplasser ved å sette krabbeteiner nå de siste dagene. Litt uvant å se etter at det har blitt lov å sette krabbeteiner grunnere enn 25 meter også på disse kanter. 

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Litt Lotto om du får de til å stå riktig på bunnen. De fisker grisebra under ideelle forhold, men er det for mye strøm så de blir dratt flate, eller dersom de ikke står helt horisontalt så flytet i toppen strammer opp teina skikkelig så er de fiasko. Jeg skrotet min siste nå. For ukurant å jobbe med og svære trollkrabber kryper inn og setter seg fast.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Okey. Har aldri fisket hummer før. Får se hva jeg finner ut. Rekker det neppe i år. Men hvis jeg finner ut jeg skal prøve, kan jeg bruke makrell/hvitfiskbiter saltet ferske i tønne? Eller burde de ligge å råtne i sola en stund før man kaster de i salttønna? Har agn bøtta jeg bruker til krepsen. 

Det er jo større kalver på disse, så mulig større hummer kommer inn enn i enkelte hummerteiner?  Men hjelper lite om de står skinnflate som du sier :giggle: jeg fisker i en stor fjord så det blir sikkert litt drag langs med land.

Søgne Dykkerklubb har til nå i år fisket opp 700 redskaper som eierne ikke har fått opp.

Basert på våre erfaringer anbefaler jeg følgende;

Knytt en god knute og stikk enden inn i tauet igjen. Pålestikk er blant de fullstendig ubrukelige. Funker bra når de er stramme, men på et tau uten belastning som beveger seg mange tusen ganger i vannet blir de slakke og går opp.

Bruk flytetau på den nederste halvparten. Da unngår du at tauet surrer seg rundt stein og inni sprekker. Alternativt en liten dobbe halvveis oppe.

Sett tredobbene til pynt og merk bruket med bøye som flyter godt og vises godt. En gjennomvåt tredobbe som trekkes ned av strømmen kommer ikke opp igjen. 

Sørg for at bruket er så tungt at sjøen ikke flytter det selv om du har en god dobbe. Vi finner flest bruk i bunnen av skrenter.

Sett på en godt synlig dobbe og legg bruket utfor leia. I leia finner vi mye utstyr med avkjørt tau.

Merk selve utstyret med telefonnummer i tillegg til merkingen på dobba. Hvis du melder tapt utstyr inn på fiskeridirektoratets app begynner det å bli god mulighet for at en dykkerklubb finner det for deg.

https://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Meld-tapt-og-funne-reiskap

Under kan man se et endel av de 1100 redskapene Søgne Dykkerklubb har rapportert fjernet siden i fjor vår.

Skitt fiske!

image.png.6795de093422552fb376d5fc3a324265.png

Mons

Veldig bra arbeid som gjøres mons. 

Bruker en del pålestikk selv. Da med innstikk. Har jeg løkke i ene enden brukes dobbelt flaggstikk,med innstikk. Ellers kom gjerne med tips. 

Av nysgjerrighet, hva skjer med alt bruket? Er det mulig å få kjøpt tapt fiskeredskap, eller blir det som er merket levert til eier og resten kassert? Er jo sikkert mye brukbart, bruk? :smiley: 

Ca 70 % er i en slik stand at det står og fisker aktivt, men jeg tipper at 10-15% er slik at man velger å ta vare på det.

Hvis vi finner kontaktinfo er det vanlig å ringe eier uansett tilstand slik at han (eller hun) får beskjed om at det er kommet opp.

Da følger det gjerne med et tilbud om å få redskapen tilbake samtidig som vi opplyser vippsnummer...

Resten selges gjerne til bekjente og fiskere i nærheten for en hundrelapp eller to.

Hvis vi har med noen til å plukke det opp av sjøen får de alt de vil ha. I Risør sist helg tipper jeg det ble 30-35 redskaper på de som hjalp oss, mens de øvrige 113 var søppel. Blir mye bra tauverk også hvis man vil ta vare på det.

Mons

Det der er vel ei krepseteine? Den ville jeg droppet.

Ellers mange gode råd fra @mons i innegg over :thumbsup:  Jeg har av og til vært litt plaget med at tauet vikler seg fast rundt steiner på bunn, til tross for at jeg har flytetau nederst. Så i år spleiser jeg inn en taustump på en halv meter med en liten flytekork. Denne blir 14-15 meter over teina. Bruker ca 40 meter totalt. Jeg stripser også fast en kjettingbit som er ca 15 cm lang fem meter under overflata. Da blir tauet stående ganske rett ned under bøya. 

Code0 skrev On 27.9.2019 at 19.23:

Hvordan klarer bestanden seg, får dere like mange hummer hvert år?

Har fisket hummer mer eller mindre aktivt de siste 8 årene. Har inntrykk av at bestanden klarer seg fint, men ser kanskje litt færre store hummer etterhvert, de fleste ligger på minstemål +/- etpar centimeter.

Har ført "statistikk" hvert år, uten at man skal legge så mye tolkning inn i den. Alt endrer seg fra år til år; antall teiner, agntype, vær/jobbkalender, steder, etc. Magefølelsen er at jeg får mer nå enn for noen år siden.   

image.png.e6c9d95276f4f4e690fb7070c646563d.png

Den store endringen i Oslofjorden er krabber. For 3 år siden var det ekstremt sjeldent å se krabber i teinene, de siste 2 årene er det fullt av krabber. Det kan ha betydning for bestanden på litt sikt.

Siden båten står på land blir det nok et rolig år for min del. Har en liten jolle som blir liggende ute i vinter, den planer knapt meg meg oppi og blir sketchy i mer enn ca 3m/s vind.. Har ikke teinehaler i den, og ikke noe jeg kan trekke mot.

Siden jeg har lovet bort hummersuppe i midten av desember og har makrell i fryseren må jeg gi det et forsøk likevel.  

NilsPils skrev for 1 time siden:

Kan ikke det bli litt vel farlig nær overflaten . . . ?

Jeg setter ofte på 12- 15 m.

Jo, det er et poeng. Av den grunn har jeg gjort klar tre teiner med litt kortere tau, og satt fleet på 10-11m over teina. Men jeg fisker sjeldent grunnere enn 17-18m, så da er det ikke noe problem.

Men gamlingene her ute driter i akkurat det der. De har tre "væler" som det heter her ute. 12, 25, og enden. Hvis de setter teina på 25 meter vil "kvartvæla" være helt under, men "halvvæla" vil ligge akkurat i vannskorpa, og tauet vil stå i en bue bort til "toppvæla". Dette er etter min mening det samme som å be om at noen skal få dette rukelet i propellen! Har sagt det til et par av dem, men de bare ler og fnyser av det. "Det er sånn vi alltid har gjort det" sier de. Mitt svar er da at de fort kan bli medskyldige i at en uskyldig familie får dritten i propellen, med den konsekvensen at de driver inn brenningene og alle dør, voksne som barn. Dette er de fullt klar over, så da blir det vel å regne som overlagt drap?

Komodo skrev for 8 timer siden:

Det der er vel ei krepseteine? Den ville jeg droppet.

Ellers mange gode råd fra @mons i innegg over :thumbsup:  Jeg har av og til vært litt plaget med at tauet vikler seg fast rundt steiner på bunn, til tross for at jeg har flytetau nederst. Så i år spleiser jeg inn en taustump på en halv meter med en liten flytekork. Denne blir 14-15 meter over teina. Bruker ca 40 meter totalt. Jeg stripser også fast en kjettingbit som er ca 15 cm lang fem meter under overflata. Da blir tauet stående ganske rett ned under bøya. 

Det å ha en liten flytekork på en taustump på ett fast punkt er forbaska irriterende når det skal gjennom teinehaleren, om en har tauet rett gjennom den og lager en liten stopper av en flytetau så slipper en mye irritasjon og risiko for knuste fingre i haleren ? Da vil korken legge seg helt nede ved teina når en trekker opp og flyte opp og strekke ut tauen når det står i sjøen. 

IMG_6970.JPG

Redigert av Vdub (see edit history)
Vdub skrev 26 minutter siden:

Det å ha en liten flytekork på en taustump på ett fast punkt er forbaska irriterende når det skal gjennom teinehaleren, ...

Jeg har ikke hatt noe problem med det egentlig, men det var jo en veldig smart løsning du har laget deg der :thumbsup:  Men det fordrer jo at du har enten synketau eller flytetau hele veien da, hvis ikke går spleisen gjennom fleet. Med synketau hele veien er jeg litt skeptisk på om det er nok oppdrift i den korken. Kanskje det er like greit å ha flytetau hele veien, og heller ha et lodd 10 - 15 meter under blåsa? 

Jeg har gjort det slik

20190927_204541.jpg.2cc47839803295e80dd18155bc1dd5ae.jpg

Kanskje fiske litt hummer, kanskje ikke. Ikke no poeng med og stresse nå i starten av oktober isåfall, alle skal få. Har jo nok tid i november og desember også :smiley:

Men rusene etter torsken er klare og skal ut så fort som mulig er.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Komodo skrev for 12 timer siden:

Jeg har ikke hatt noe problem med det egentlig, men det var jo en veldig smart løsning du har laget deg der :thumbsup:  Men det fordrer jo at du har enten synketau eller flytetau hele veien da, hvis ikke går spleisen gjennom fleet. Med synketau hele veien er jeg litt skeptisk på om det er nok oppdrift i den korken. Kanskje det er like greit å ha flytetau hele veien, og heller ha et lodd 10 - 15 meter under blåsa? 

Jeg har gjort det slik

20190927_204541.jpg.2cc47839803295e80dd18155bc1dd5ae.jpg

Jeg har flytetau nederst og synk resten, og fleen går opp til spleisen mellom flyt og synk. Det tidligere bildet var av en taustump med synk jeg hadde liggende siden jeg ikke gidda å kveile ut tauen på teina, men har gjort det nå på dette bildet ? Om en vil bruke synk hele veien kan en da bare ha f.eks 2 fle på tauen avhengig av hvor tung tauen er, men flyt hele veien er en uting.

IMG_6971.JPG

Redigert av Vdub (see edit history)

Jeg har fisket jevnt med krabbeteiner og trollgarn siden forrige hummersesong på mange ulike steder. Har ikke fått en eneste hummer i hverken garn eller teiner siden sesongen var ferdig i fjor, men den siste måneden har jeg fått hele fem hummer fordelt på teiner og garn på akkurat samme stedene jeg nå har fisket i et år. Noen som har noen forklaring på dette? Er det hummeren som går grunnere nå pga. vanntemp? Redskap har stått mellom 5-20 meter.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...