Jump to content

Hummersesongen 2019

Komodo

Recommended Posts

Til Komodo: Er det så mange yrkesfiskere igjen som lever av hummerfiske i dag?

Snakket med noen i helgen som hadde dratt alt bruk på land da det var omtrent teppebombet på alle hummerplassene.

Var med "Søndagsgjengen" på spasertur og karene talte rundt 60 blåser bare på en kort strekning.

Snakket og med en som hadde vært så syndig å ha foreslått et begrenset fredningsområde. Han hadde fått "så hatten passet" av flere fritidsfiskere.

Er det ikke et eller annet med en grein og sag???  :giggle:

Redigert av Gudrun (see edit history)

Virker på meg som at hummerfiske for yrkesfiskere er for å holde på gøyale tradisjoner. Det kan ikke være veldig lønnsomt. På "den leiken ville han sjå" sa han ene det var pga spenningen ihvertfall, hehe! 

Jeg skal hjem fra jobb imorgen og vurderer å kjøpe to stk 

https://www.jula.no/catalog/fritid/fiske/bur-og-garn/ruser-og-teiner/hummer-krabbeteine-000962/

Er det bare å sy inn bomullstråd på begge krokene her så er teina klar? Bør den vattnes noen dager før den tas i bruk? 

Har saltet sild og makrell i en tønne jeg bruker til kreps. Bør det surnes før det saltes eller kan fersksaltet brukes? Har fersk makrell i fryseren også jeg kan ta opp for surning om det er det beste. Haster ikke her, ikke har jeg fisket hummer før og er helt ny i området jeg skal fiske på også. 

@Timmeeh

Jeg syns fersk makrell fisker best, grunnen til at folk flest salter agnet er at krabbene visstnok ikke liker salta agn. Hummeren foretrekker ferskt agn fremfor råttent/salta etter mine erfaringer 

Og det at krabbene ikke liker salta/råttent agn har de ikke fått med seg her i allefall. Krabbene burde lese mer på forum som baatplassen og fiskersiden 

Hummeren skal vist heller ikke gå inn i teiner der det allerede er krabber, men det har ikke hummeren her fått med seg. 

Jeg har fått en UMULIG kombinasjon i teinene mine 2 ganger. Hummer, krabbe OG sjøkreps. Så det er tydeligt at de ikke leser så mye der nede 

Haha åja! Da var det vel kamp om tilværelsen :p jeg vet ikke om trønderkrabbene liker salta agn men det får jeg finne ut. Prøve med ferskt først så gå over til noe annet om det er mye krabbe.

Jeg vet ihvertfall at krabbene liker å vikle seg inn i garnet mitt, men det har ikke hummeren gjort enda. 

Å frede kan nok gjøre godt for bestanden, men all mistet redskap som ligger ute år etter år må jo være et minst like stort problem som fisket. Skikkelig støtte til de dykkerklubbene som får dette opp og gjerne også leie av firma til å bidra ville gjort godt. Ulempen er vel at det koster en del. Er billigere å frede. Fiskeridirektoratet har nylig gjort en innsats opp mot Svalbard der det ble en del fangst. De har også gjort dette flere ganger langs norskekysten, så det er en vilje i systemet, men behovet er så alt for stort. https://www.nrk.no/troms/sel-og-hval-drukner-i-_spokelsesgarn__-_-en-svaert-uheldig-og-uetisk-dod-1.14726686

Midlertidige områder vil ikke fungere, alltid noen som ikke leser aviser osv den dagen det står i avisene. 

Fredningsområder må være på samme plass år etter år, for at det ikke skal bli noe forvirring rundt det. 

Lag 150 nye fredningsområder rundt i landet, på de beste plassene. Fjern loven som sier at man som fritidsfisker kan fiske grunnere enn 25m utenom hummer sesongen (svært mange badegjester som fisker "krabbe" på hummerplassene om sommeren nå som det blei lov), så kanskje det hadde vært håp om at barn og barnebarn kan fiske hummer. 

Evt 10år totalfredning, i de 10årene kan man finne ut mye mer om parringsplasser osv som burde fredes, når fisket åpner igjen. 

Jeg ser det ble nevnt at fersk makrell kan fiske bra.
Jeg bruker saltet makrell, bla fra i fjor. 

Jeg lurer på hvor ofte man bør bytte agn.

Jeg har jo hørt at jo jævligere jo bedre, så når det har vært i sjøen et par dager, lukter det jo ille syns jeg, og den begynner å gå i oppløsning.

Men da er teinen oftest tom. (Ofte ellers også :sad:) men jeg har jo tenkt at nå er agnet bra.

Så langt har jeg fått 16 totalt, 9 lovlige på 6 skotteteiner på ca 15-20 meter og 8 trekk

Jeg får bare 0-6 krabber totalt pr trekk, har da tenkt at agnet er riktig med tanke på krabben ikke vil ha.
Men så virker det jo som om hummeren heller ikke vil ha.
Bør jeg bytte agn oftere?

Noen tips? Burde jeg ikke fått større fangst. Bruker ekkolodd og setter i skrenter og ujevn bunn.
Burde jeg ikke fått litt større fangst :confused:

Makrellen ligger i laken. Bør jeg helle ut det for videre oppbevaring.

NilsPils skrev for 1 time siden:

Jeg mener det holder med med bomullstråd på kroken til "hvilerommet", slik som den allerede har . . . . (?)

Ja. Om teina har 1 hvilerom holder det med bomullstråd til kroken til luka til dette ene hvilerommet.

Har teina 2 hvilerom må kroken til begge lukene ha bomullstråd.

Husk at krokene også må være festet til teina med en nylontråd, slik at krokene (plast) ikke faller av og blir liggende igjen på sjøbunnen når bomullstråden ryker. Denne nylontråden må være så lang at luka åpner seg tilstrekkelig til at innholdet i teina kommer seg ut. Husker ikke i farten hvor stor åpningen må være, men alt dette står klart beskrevet på Fiskeridirektoratet sine nettsider

Jannmar skrev for 2 timer siden:

Ja. Om teina har 1 hvilerom holder det med bomullstråd til kroken til luka til dette ene hvilerommet.

Har teina 2 hvilerom må kroken til begge lukene ha bomullstråd.

Husk at krokene også må være festet til teina med en nylontråd, slik at krokene (plast) ikke faller av og blir liggende igjen på sjøbunnen når bomullstråden ryker. Denne nylontråden må være så lang at luka åpner seg tilstrekkelig til at innholdet i teina kommer seg ut. Husker ikke i farten hvor stor åpningen må være, men alt dette står klart beskrevet på Fiskeridirektoratet sine nettsider

Ja riktig. Skal se på det, virker veldig lettvindt å kjøpe teiner med hele luker mtp råtnetråden. Vurderer havteiner men da må jeg sy inn både rømningsvei og flukthull... 

mons skrev 25 minutter siden:

Mange av teinene åpner seg ikke selv om man hekter av kroken eller kutter strikken på lokket. Hummeren tar ikke spenntak for å åpne luka. Dårlig løsning men jeg vet ikke hva som funker.

Tror ikke vi har funnet noen med åpen luke pga råtnetråd.

Hm nei ikke vet jeg. Men den må jo klare å åle seg ut en åpning som er sydd igjen, vil tro luka gir etter hvis hummeren beveger seg mot den? Har dere funnet tomme teiner med råtnetråd på krok, eller har dere funnet med hummer/krabbe i som ikke kom seg ut? Regner med det er forsket på siden det er lovlig? 

Komodo skrev 11 minutter siden:

Det har jeg gjort. Har funnet to i år med åpen luke. Men jeg har også funnet igjen ei teine som har stått nesten et helt år uten at råtnetråden har røket.

Feil type tråd?

Feilmontert tråd?

Med riktig tråd og riktig montering ryker tråden etter et år. 

Jannmar skrev for 4 timer siden:

Feil type tråd?

Feilmontert tråd?

Med riktig tråd og riktig montering ryker tråden etter et år. 

Nei, det var ikke det gitt. Den ene teina jeg fant med intakt tråd fra i fjor var min. Vet med sikkerhet at jeg har brukt bomullstråd fra Carapax for hummerteiner. Den ble montert nøyaktig etter anvisning fra Fiskeridirektoratet, altså med enkel løkke gjennom strikken og mot teina. Ryker tråden på ett sted ramler kroken av. Men tråden var altså hel. En annen teine jeg fant derimot hadde tykkere tråd (kjøpt et annet sted?), og tråden var viklet mange ganger fram og tilbake. Den hadde heller ikke røket, og den skulle nok vært ganske råtten før den røk. 

Råtnetråden ryker selvsagt til slutt, men jeg tror løsningen er som @NilsPils skriver, altså at det må være et visst spenn i luka som gjør at den ramler ned når tråden råtner av. 

Men den løsningen jeg har mest tro på er å forby de moderne teinene i stålramme kledd med notlin. Notlina er jo i plast, og råtner ikke på hundre år. Stålramma er også dyppet i plast, noe som også forsøpler. De gamle treteinene med stålspiker og sementlodd var mye mer miljøvenlige, og de fisket heller ikke i all evighet. Med en råtnetråd på en av sideveggene ville ei slik teine være gunstig både i forhold til forurensning og spøkelsesfiske. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...