Jump to content

Hummersesongen 2019

Komodo

Recommended Posts

Komodo skrev for 4 timer siden:

Nei, det var ikke det gitt. Den ene teina jeg fant med intakt tråd fra i fjor var min. Vet med sikkerhet at jeg har brukt bomullstråd fra Carapax for hummerteiner. Den ble montert nøyaktig etter anvisning fra Fiskeridirektoratet, altså med enkel løkke gjennom strikken og mot teina. Ryker tråden på ett sted ramler kroken av. Men tråden var altså hel.

Hmm... Det var ikke bra. 1 år er jo alt for lang tid før tråden ryker. Har sett på mine teiner, som er mer eller mindre i bruk halve året, at tråden har røket eller tydelig er moden for utskifting. Kjøpte tråden på fra en nettbutikk, men husker ikke hvilken.

Jannmar skrev for 2 timer siden:

Hmm... Det var ikke bra. 1 år er jo alt for lang tid før tråden ryker. Har sett på mine teiner, som er mer eller mindre i bruk halve året, at tråden har røket eller tydelig er moden for utskifting. Kjøpte tråden på fra en nettbutikk, men husker ikke hvilken.

Må legge til at jeg ikke bruker løkke, men enkel tråd mellom strikk og krok. Passer på at det hele står i relativt bra spenn, slik at tråden lettere ryker når den skal. Husk at med løkke blir belastningen på råtnetråden mindre enn den blir med enkel tråd.

Jannmar skrev 33 minutter siden:

Husk at med løkke blir belastningen på råtnetråden mindre enn den blir med enkel tråd.

Men med løkke (dobbelt tråd) kan man spenne strikken mer, slik at belastningen på tråden blir tilsvarende større  og teina holdes godt lukket når den skal. Og den råtner nok like fort om den er enkel eller dobbel . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Komodo skrev for 21 timer siden:

8 hummer på syv trekk gir deg ca 1 hummer per trekk. Med ti teiner er det 0,1 hummer på teina. Det blir nok regnet for å være ganske dårlig. 1/2 hummer på teina blir regnet for å være bra.

De første to trekkene har jeg pleid å få hummer i alle teinene, og gjerne to i en eller flere teiner. Har også opplevd flere ganger å få fire hummer i ei teine. Men så blir det normalt dårligere etter den første uka. Ps; lurt å bruke fantasien og ekkoloddet og finne seg plasser der andre ikke fisker. 

Det stemmer nok, men som innflytter uten lokalkjennedom og fungerende ekkolodd er jeg fornøyd allikavel. Noe særlig mer en 10 hummerer i løpet av noen uker trenger jeg heller ikke å spise. Er for øvrig også glad i krabbe, selv om de fleste er lovlig tomme her i Onsøyskjærgården. Har montert de Resqunit-bøyene som var omtalt i en annen tråd og det virker som en god løsning, hvis man skulle miste en teine. 

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Men med løkke (dobbelt tråd) kan man spenne strikken mer, slik at belastningen på tråden blir tilsvarende større  og teina holdes godt lukket når den skal. Og den råtner nok like fort om den er enkel eller dobbel . . .

Høres fint ut i teorien det her, men med enkel tråd kan du spenne strikken så mye du bare orker, du klarer ikke å slite bomullstråden.

Og skal du få tilsvarende belastning med dobbel som med enkel tråd, ja da må du spenne strikken omtrent dobbelt så mye.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Kallethekid skrev On 16.10.2019 at 9.25:

Er for øvrig også glad i krabbe, selv om de fleste er lovlig tomme her i Onsøyskjærgården. 

Hiv de i en samleteine så feit de opp med fisk og blåskjell i noen uker, så skal du se de fyller seg opp

Det er litt jobb, men da får man i allefall kvalitetskrabber fremfor kvantitet 

Er uerfaren hummerfisker, og det er lite hummer å få der jeg har teinene mine.

Totalt 5 hummere har blitt med hjem fordelt på 9 teiner til nå.

Skulle gjerne hatt litt bedre uttelling, og lurer derfor på om jeg burde hatt et bedre ekkolodd.

Hva bruker dere til å finne "godplassene"?

Kartplotter, ekkoloddet og sonar, hvis ikke jeg kan se at jeg er rett over der jeg vil ha teina, så har jeg gjerne prøvd og dra den inn i fjellsprekkene. 

Rekorden min blei 3 siffra med hummer for noen år siden. Måtte jo tjene penger på noe 

Jeg bruker en kombiplotter, raymarine dragonfly. Veldig greit med både kart og ekkolodd/downvision. Sjøkart på f.eks gulesider er det og hjelp i. Har vært elendig her på nordvest karmøy i år så ikke sikkert det er så mye hummer igjen der du fisker heller? På denne tiden i forfjor hadde jeg fått rundt 30 totalt i år er tallet 9.... 6 av de har vært lovlige. 

Redigert av Vdub (see edit history)
victor skrev On 15.10.2019 at 14.41:

Jeg ser det ble nevnt at fersk makrell kan fiske bra.
Jeg bruker saltet makrell, bla fra i fjor. 

Jeg lurer på hvor ofte man bør bytte agn.

Jeg har jo hørt at jo jævligere jo bedre, så når det har vært i sjøen et par dager, lukter det jo ille syns jeg, og den begynner å gå i oppløsning.

Jeg ser du har fått litt lite tilbakemelding på denne posten, så jeg forsøker meg med min versjon. 

Jeg bruker stort sett salt makrell, men har også brukt salt sild med minst like stort hell. Salter alltid fisken ned når den er fersk. Det med å la den syrne først (som noen har beskrevet i tidligere års tråder) gjør ikke jeg. Jeg er også av den oppfatning at agnet ikke skal være råttent. Jeg får normalt best fangst de første par trekkene, og da er jo aldri agnet råttent. Jeg bytter agn dersom det lukter råttent når jeg får opp teina, hvis ikke putter jeg bare inn mer. Legger ikke alltid i mer agn, det kommer an på hvor mye agn som er igjen i agnposen, samt hvor lenge det blir til neste trekk. Dersom det har vært mye krabbe i teina er gjerne mer av agnet spist opp, noen ganger alt. 

victor skrev On 15.10.2019 at 14.41:

Makrellen ligger i laken. Bør jeg helle ut det for videre oppbevaring.

Nei. Når fisken ligger i saltlaken holder den seg best. Hvis du tar den opp av laken vil den harskne og råtne. Om agnbøtta lagres i skyggen kan den stå i flere år. Jeg har nettopp begynt å bruke av årets makrell. Fram til trekket nå på mandag har jeg kun brukt makrell fra i fjor. Den var like fin.

NilsPils skrev On 16.10.2019 at 6.04:

Helt enig.

Jeg står klar i snekkerboden. Må selvfølgelig snekre meg teine til neste sesong . . . :smiley:

Da håper jeg du legger ut bilder av prosessen her inne :flag_bp:

5000 skrev for 23 timer siden:

Skulle gjerne hatt litt bedre uttelling, og lurer derfor på om jeg burde hatt et bedre ekkolodd.

Ser du holder til på Averøya.  Utrolig flott plass :thumbsup:  Hvor har du båten din? Har dykket en del der, men hummerplasser er jeg ikke kjent med. 

Det du bør gjøre er å forsøke å finne steinrøyser eller steder der fjellet stuper bratt ned til et platå. Der er det gjerne sprekker i fjellet som hummeren gjemmer seg i, gjerne i overgangen mellom hard og bløt bunn. Et godt ekkolodd er et "must". Det som er utrolig nyttig for å se bunntypen er et ekkolodd som har downscan funksjon.

Her kan du se noen bilder av hvordan det ser ut på skjermen:

https://www.google.com/search?q=lowrance+hds+12+gen+2+downscan&rlz=1C1CHZL_noNO768NO769&sxsrf=ACYBGNR8nLWHwdXB50EM2HWFwdp5xYvZoQ:1571823301824&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwii4reMirLlAhWOlIsKHenRAbsQ_AUIESgB&biw=1229&bih=578

Eika skrev for 19 timer siden:

Rekorden min blei 3 siffra med hummer for noen år siden. Måtte jo tjene penger på noe 

Men da var du registrert som yrkesfisker eller?

Komodo skrev for 3 timer siden:

Jeg får normalt best fangst de første par trekkene, og da er jo aldri agnet råttent. Jeg bytter agn dersom det lukter råttent når jeg får opp teina, hvis ikke putter jeg bare inn mer. L

Den tanken liker jeg, skal vurdere å rense agnposene når jeg bytter agn. Spesielt en teine lukter litt ... hummerfiske.

Mye mer hummer i år enn tidligere, tror det har sammeheng med at tyvfiske er redusert. 12 hummer å beholde er ikke mye å skryte av, men med 4 teiner og trekk en gang i uka er det greit snitt (første trekket var med 6 teiner). Alt fisket grunnere enn 6 meter.

Komodo skrev 1 time siden:

Jeg vet ikke hvor i landet du fisker, men du sparer i alle fall mye penger på tau 

Fisket tidligere i Oslofjorden, prøvde de samme dybdene på nordvest landet, og fikk ingenting. Veldig bratt her, så velger å ha 30 meter tau slik at hvis teinene skir ned er det håp om å ta de opp igjen. Til forskjell fra øst og sør landet er det her totalt trygt å gå 20 meter eller mer fra land i mørket, alt av teiner ligger kloss i land. For 15 år siden var det mye bedre på østlandet enn her, men mengden teiner på østlandet er jo blitt skyhøyt, så fangsten er ikke det den var.

Sitat
  5000 skrev On 22.10.2019 at 12.46:

Ser du holder til på Averøya.  Utrolig flott plass :thumbsup:  Hvor har du båten din? Har dykket en del der, men hummerplasser er jeg ikke kjent med. 

Det du bør gjøre er å forsøke å finne steinrøyser eller steder der fjellet stuper bratt ned til et platå. Der er det gjerne sprekker i fjellet som hummeren gjemmer seg i, gjerne i overgangen mellom hard og bløt bunn. Et godt ekkolodd er et "must". Det som er utrolig nyttig for å se bunntypen er et ekkolodd som har downscan funksjon.

Her kan du se noen bilder av hvordan det ser ut på skjermen:

https://www.google.com/search?q=lowrance+hds+12+gen+2+downscan&rlz=1C1CHZL_noNO768NO769&sxsrf=ACYBGNR8nLWHwdXB50EM2HWFwdp5xYvZoQ:1571823301824&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwii4reMirLlAhWOlIsKHenRAbsQ_AUIESgB&biw=1229&bih=578

Takker!  Jeg får gjøre meg kjent med downscan-funksjonen før neste hummersesong.

Et litt trist syn i den ene hummerteina i går. Denne stakkaren har tydeligvis vært i kamp og tapt. Det var en stor rognhummer til i teina (33 cm) og ei krabbe. Hvem som har stått for ugjerningen er ikke godt å si, men mitt inntrykk er at de fleste gangene jeg har fått kvestet hummer så er det en eller flere hummere til i teina. De gangene det har vært kvestet hummer og kun krabber i tillegg så har det vært et stort antall krabber, ikke bare en eller to. 

1822176665_Hummer20_10_194.jpg.5c782cf431c4161edf4d498d02ac0442.jpg

Ellers så er det jo fremdeles noen som sverger til tre-væler. Fatter ikke at de ikke kan koste på seg ei synlig blåse nå i 2019 :crazy:

1930145633_Hummer20_10_191.jpg.15d6eed02cd2755a179007c34466a35d.jpg

Gullfisk skrev for 17 timer siden:

Legger ved et par eksempel bilder på redskap som er vanskelig å få øye på. 

Redskap med flytere som ligger under overflaten tar jeg alltid opp.

Sånne hummerteiner har jeg funnet også om sommeren. Oftest er det vel redskap som har gått for dypt og ikke blitt funnet av han som satte den.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Gullfisk skrev On 31.10.2019 at 19.37:

Vet ikke hvilke krav som gjelder, men det burde være krav til flyteevne og synlighet så slikt kan fjernes av oppsynet. 

Legger ved et par eksempel bilder på redskap som er vanskelig å få øye på. DSC_2274.JPG.290fca1715ee8e29eda70b92d33f13e1.JPGDSC_2275.JPG.310bf2e36a5d63f5b55a853f938e8c87.JPG

R6/v8 og duoprop stålpropeller er medisin mot sånt, hvis det er brukt tau tynnere enn 10-12mm 

Men mange av de teinene som ligger midt i leia, de drar jeg opp, slepper ut alt og setter de opp på nærmeste skjær, tar bilde av lokasjon og blåsene og sender de til havnefogden, så tar han kontakt med de som eier teinene, sier at de ikke kan ligge midt i leia på den måten og sier at de nå er hivd på land på nærmeste plass. 

Sitter i garasjen med en kald pils og koker noen hummere før svigermor stikker nesa innom litt senere. 

Har jo etterhvert kokt ganske mye hummer (kokte åtte på fredag også), men jeg synes allikevel det er en utfordring å koke hummer slik at den blir perfekt. De minste er egentlig lettest, de er alltid mørere i kjøttet. De store synes jeg er værre. Synes alltid det er en tendens til at kjøttet i halen er for mye kokt innen lever og rogn i hodet er ferdig. Andre som har erfaring og tanker om dette?

20191103_163652.jpg.4a70513858fb43322ba1fd1ab5e2d517.jpg

Redigert av Komodo (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...