lurvetass Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Flytetau og små "væler" er noe ordentlig dritt for alle andre brukere av sjøen så bra dere tar det seriøst med hvordan redskapen settes. Hadde skikkelig flaks for noen år siden på vei ut Vesterelva fra Fredrikstad. Da var det redskap med flytetau hele veien som antagelig noen hadde kjørt av fra før som jeg kjørte over. Det ble liggende under bunnen av båten mot drevet, men siden det var løst og fløt lå det bare rundt drevet og gikk ikke i propellene. Bare å stoppe, tilte drevet opp og plukke vekk dritten og kjøre videre. Samlet det sammen og kastet det på land. Hilsen Lurvetass Link to post
Skate Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Da var båten lastet og klar?det blir spennende imorgen? Link to post
index Svart 1.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2019 Kjenner jeg gruer meg litt. Mørke morgener, dårlig vær og tau og blåser spredt vilkårlig rundt på de merkeligste plasser. Har klart å unngå dem til nå, men før eller siden skjer det vel... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
goggen000 Svart 1.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2019 Håper at det er slutt med bruk av trevæler. Populært kalt propell dødaren? 1 Link to post
Fairline35 Svart 1.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2019 Da er årets sesong i gang? Link to post
Nilsen11 Svart 1.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2019 Var ute en tur med båten nå og sjekka de to teinene som ligger i le for vinden. To hummer på 29cm og 34cm. Likevel kjipt å konstatere at det ikke hjelper å være først ute med plassering av teinene. Flere steder jeg har lagt ut ligger det nå sikkert tre flere teiner innenfor en meter i fra ... Link to post
Bruflaat Svart 1.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2019 Fantastisk å se hele 9 båter fra forskjellige etater ute på kontroll fra Langesund i dag ihvertfall! Flott samarbeid med politi, kystvakta, naturoppsyn og fiskeridirektoratet! Så de fikk med seg en haug med teiner og, tipper det er endel som vil savne i morgen! Link to post
pacuare Svart 1.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2019 Veldig bra med kontroller, skulle vært mye mer av det. Spesielt i går. Men når jeg var å så her lokalt tror jeg alle teinene jeg så var satt ut i dag. Dybde på teiner er forresten veldig forskjellig på forskjellige deler av Norge. Ett sted måtte jeg ta en dykkertur for å se hvor høyt hummeren sto. Forsto da at de lokale fisket på 5 meter og fikk hummer mens mitt første forsøk på 20 meter ga ingenting. Blir spennende å se hvor mye jeg finner i år, ikke veldig optimist, Men fin høstaktivitet. Første trekk blir nok fredag. Link to post
Supermix Svart 2.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 https://www.hi.no/hi/nyheter/2019/oktober/hummerteina-direkte Hummer i teina til Havforskningsinstitutet nå. :) Link to post
Komodo Svart 3.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 Dårlig start på sesongen så langt. Fikk syv i går, og fire i dag. Det er langt under hva som er normalt på de to første trekkene. Så da er det store spørsmålet: Er hummeren i ferd med å bli oppfisket, eller er det noe i det gamlingene sier om at hummeren ligger i ro på nordavind? Men hummer har vi fått, så i kveld blir det hummer, krabbeklør, og stekt lyr-filet ? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ags88 Svart 3.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 Vær og vind osv spiller nok en rolle ja Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
Bruflaat Svart 3.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 Komodo skrev for 3 timer siden: Dårlig start på sesongen så langt. Fikk syv i går, og fire i dag. Det er langt under hva som er normalt på de to første trekkene. Så da er det store spørsmålet: Er hummeren i ferd med å bli oppfisket, eller er det noe i det gamlingene sier om at hummeren ligger i ro på nordavind? Men hummer har vi fått, så i kveld blir det hummer, krabbeklør, og stekt lyr-filet ? Hvis 7 og 4 er langt under normalen er det vell ikke rart hvis det minker litt år etter år! Hvor mange har du pleid å tatt i løpet av en sesong tidligere? Link to post
hanto1 Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 11 hummer på 2 trekk er dobbelt så mye som « normalen» på sørlandet. Har selv 5 lovlige på 2 trekk og det er helt ok fangst her. Link to post
Gullfisk Svart 4.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 Flere gode hummerplasser ledige her. Virker som de setter der det er satt fra før, og teppebombing rundt alle staker. Mye halvflytende blåser med dårlig farge. Skulle vært påbudt med selvlysende kulefender. Link to post
Komodo Svart 4.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2019 Bruflaat skrev for 21 timer siden: Hvor mange har du pleid å tatt i løpet av en sesong tidligere? Det er den første uka som har pleid å være aller best, og da særlig de to første trekkene. Men jeg kjenner igjen situasjonen fra tre år tilbake. Da hadde vi også frisk vind fra nord og øst, og de aller fleste meldte om elendige fangster. Forøvrig fisker jeg kun til eget bruk, og har ikke så dårlig samvittighet for det. Vet om flere pensjonister som fisker det de klarer og selger. Hvis det kommer innstramninger i reglene for fiske så respekterer jeg de. Dagens fangst. Vi får se om det kommer noe sønnavind og roter litt i vannet her etterhvert Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
moray Svart 12.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2019 rawroffe skrev On 29.9.2019 at 13.28: Har fisket hummer mer eller mindre aktivt de siste 8 årene. Har inntrykk av at bestanden klarer seg fint, men ser kanskje litt færre store hummer etterhvert, de fleste ligger på minstemål +/- etpar centimeter. Har ført "statistikk" hvert år, uten at man skal legge så mye tolkning inn i den. Alt endrer seg fra år til år; antall teiner, agntype, vær/jobbkalender, steder, etc. Magefølelsen er at jeg får mer nå enn for noen år siden. Den store endringen i Oslofjorden er krabber. For 3 år siden var det ekstremt sjeldent å se krabber i teinene, de siste 2 årene er det fullt av krabber. Det kan ha betydning for bestanden på litt sikt. Siden båten står på land blir det nok et rolig år for min del. Har en liten jolle som blir liggende ute i vinter, den planer knapt meg meg oppi og blir sketchy i mer enn ca 3m/s vind.. Har ikke teinehaler i den, og ikke noe jeg kan trekke mot. Siden jeg har lovet bort hummersuppe i midten av desember og har makrell i fryseren må jeg gi det et forsøk likevel. Hvor langt inn i Oslofjorden går taskekrabba egentlig? Filtvedt? Link to post
Oliver Svart 13.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2019 (redigert) Vdub, kan du utdype hvorfor det er en uting med flyt hele veien opp forutsatt Komodo sin løsning med lodd? Redigert 13.Oktober.2019 av Oliver (see edit history) Link to post
Vdub Svart 13.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2019 (redigert) Oliver skrev for 2 timer siden: Vdub, kan du utdype hvorfor det er en uting med flyt hele veien opp forutsatt Komodo sin løsning med lodd? Det kan jo fungere, men hva er poenget med å gjøre ting tungvindt? Skal det brukes teinehaler er alt slikt i veien når en trekker. Gjør det riktig og bruk flyt nederst og synk øverst så slipper det å flyte tau i vannskorpa. Redigert 13.Oktober.2019 av Vdub (see edit history) Link to post
Komodo Svart 13.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2019 (redigert) Vdub skrev for 2 timer siden: Det kan jo fungere, men hva er poenget med å gjøre ting tungvindt? Skal det brukes teinehaler er alt slikt i veien når en trekker. En liten korreksjon: Kjettingen jeg har stripset på tauet går rett gjennom både trinser og teinehaler. Jeg ser ikke problemet med flytetau så lenge man bruker et skikkelig lodd. En av mine bekjente her ute bruker et lodd på 3-4 kg på tauet til krepseteinene. Dregg, blylodd e.l. Det er Ingen tvil om at tauet står rett ned. Jeg ser ikke problemet med flytetau hele veien så sant man har et skikkelig lodd. Rent bortsett fra det; i morgen ettermiddag melder de lite vind her ute. Satser på å få til et trekk da Hvordan er det med dere andre, blir det noe hummer? Litt stille i denne tråden i år... Skulle nesten tro vi hadde blitt rammet av "hummerskam" Redigert 13.Oktober.2019 av Komodo (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Svart 13.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2019 (redigert) Syns hummerfisket har vært så dårligt at jeg ikke gidder fiske mer i år. Da får jeg heller tjene penger på andre måter. Kjenner flere som har 50-100teiner og vannet og de klager de også, en av de har tatt opp alle og fortsetter med reka istedefor. Kanskje på tide med en 10års totalfredning, da kunne vi jo fått ett eventyrligt hummerfiske i ettertid hvis man regulerer hummeren rett da. Vi kan jo lære av søta bror, svenskene har jo ett knallbra hummerfiske nå etter 10års fredning. Vi kunne sleppt fredning, hvis folk hadde tatt 1-10stk og gitt seg da. Men det er jo folk som ikke liker hummer, som fisker kun pga spenninga og får 50stk i året og er så lei etter 20stk at resten blir kattemat. Med sånne folk, så er det ikke rart bestanden går nedover :/ totalfredning er løsninga hvis man vil at barn/barnebarn skal kunne fiske hummer om 20-50år frem i tid, det sier også faren til ei venninne som har vært med på prøvefiske i fredningssonene. Han fisker ikke hummer privat mer, kun på jobb for havforskingsinstitutet Redigert 13.Oktober.2019 av Guest (see edit history) Link to post
Kallethekid Svart 14.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2019 Jeg er forholdsvis fersk som hummerfisker og er ikke vant med de store fangstene. Har fått totalt 8 hummere på 7 trekk (10 teiner) er ganske fornøyd med det og tror jeg tar opp teinene til helgen. Link to post
Guest Svart 15.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2019 Bare en liten advarsel, med alt det regnet som kommer ned så er det nok endel av dere som burde flytte samleteinene og få de ned på dypere vann Kjipt når man kommer etter noen dager og finner all hummeren dau :/ det skjedde meg på 5m dyp for noen år siden Link to post
Komodo Svart 15.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2019 Kallethekid skrev for 13 timer siden: Har fått totalt 8 hummere på 7 trekk (10 teiner) 8 hummer på syv trekk gir deg ca 1 hummer per trekk. Med ti teiner er det 0,1 hummer på teina. Det blir nok regnet for å være ganske dårlig. 1/2 hummer på teina blir regnet for å være bra. De første to trekkene har jeg pleid å få hummer i alle teinene, og gjerne to i en eller flere teiner. Har også opplevd flere ganger å få fire hummer i ei teine. Men så blir det normalt dårligere etter den første uka. Ps; lurt å bruke fantasien og ekkoloddet og finne seg plasser der andre ikke fisker. (Men så klart, det går jo bare en liten stund før noen andre har pepret det området med teiner også...). Eika skrev On 14.10.2019 at 1.54: Kanskje på tide med en 10års totalfredning, da kunne vi jo fått ett eventyrligt hummerfiske i ettertid hvis man regulerer hummeren rett da. Vi kan jo lære av søta bror, svenskene har jo ett knallbra hummerfiske nå etter 10års fredning. Enig i at 10 års totalfredning antagelig hadde vært veldig bra for bestanden. Tror imidlertid det er urealistisk å få det til. Fritidsfiskerne må jo bare bøye seg for det som kommer, men yrkesfiskerne kommer aldri til å gå med på det. Tror de har en alt for kraftig stemme i den debatten. Det som derimot hadde vært realistisk er å etablere flere og større arealer for fredning av hummer. Slike området burde det være ganske tett langs hele kysten. Det burde også være kurant å håndheve. Forøvrig, har svenskene hatt en slik fredning? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 15.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2019 Kan forresten legge til at jeg fikk en blå hummer på 37 cm i går. Den gikk selvsagt over ripa igjen. Har også kastet ut flere rognhummere på over 32 cm, samt rognhummere på under 25 cm tidligere. Ellers har jeg fått få hummer under 25. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Svart 15.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2019 (redigert) Svenskene har vist det, etter ryktene jeg hører Det er ganske mange yrkesfiskere som mener det er på tide med en fredning, det er ikke så mye å tjene på hummer mer, de som gjør det svært bra, kan fiske for 150-200 000kr på 2mnd, gjennomsnittet ligger langt halvparten av det. Ser fiskemottakene betaler 199-299kr kg. Må jo ha minimum 500-1000kg for og få nok til drivstoff og vedlikeholdsutgifter, erstatte tapt redskap, lønn skatt og moms. Sjøkreps som man kan fiske hele året og få mye mer av, betaler 170kr kg her jeg leverte før jeg solgte fiskebåten og satsa på ett annet levebrød Rognhummeren skal utgi uansett om den eller over eller under målene da, så det skulle bare mangle at du gjorde Redigert 15.Oktober.2019 av Guest (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn