Jump to content

En liten "stygg" historie om båt-mekaniker (uten navn)

ne.andersson

Recommended Posts

Hei, her følger en kort historie om noe som jeg akkurat opplevde og lurer på hvordan dere ville håndtert. Og hold ut med meg, det er mye tekst.

Jeg legger ikke ut noen navn på personer eller bedrifter og vil i utgangspunkt bare høre hva dere tenker at jeg burde gjøre nå.

Så til fortellingen:
Jeg har en VP D1-30F som kun gått 29 timer.

Jeg leverte i forrige uke (søndag) båten min på service til et VP godkjent verksted i Oslo fjorden. Jag avtalte at de skulle ta servicen når det passet de (da jeg likevel var på jobb i nord Norge hele denne uken). Jeg bad de kontrollere installasjonen av motoren og akslingen i tillegg til 1-gangsservice.

Jeg fikk så to telefoner fra de på onsdagen som jeg ikke fikk tatt da jeg var på jobb og holdt foredrag.

Ringte tilbake når jeg hadde landet i går på Gardermoen og fikk snakket med en kar som sa servicen var klar og jeg skulle komme så snart som mulig for å hente båten.

Sagt og gjort så ble jeg i dag kjørt av samboeren min til verkstedet for å hente båten.

Når jeg kom inn for å gjøre opp for meg ble personen bak kassen noe forvirret og ville bare kontrollere med mekanikeren at jobben faktisk var klar, han ringte og fikk bekreftet at alt var klart (Hvorfor han ble usikker vet jeg ikke). Det sto også i "rapporten" at monteringen og akslingen var i henhold til VP sine normer. Så denne var sjekket.

Veldig bra tenkte jeg men først ville jeg bare sjekke at alt var ført inn i min servicebok (gøy med ny motor hvor dette faktisk finns :giggle:). Det sto ingen ting der til tross for at jeg skrev i min bestilling hvor den lå i båten, mine mistanker begynte å spire...

Jeg betalte for meg (litt over 5K) og gikk ut i båten, mistankene mine tatt i betraktning så valgte jeg å åpne motorkassen min for å kontrollere at noe som helst jobb var gjort og at jeg ikke bare hadde betalt for stempelet i boka.

Oljefiltert var ikke skifta, til tross for at jeg akkurat spesifikt hadde betalt for oljefilter på fakturaen. Kjølevesken var ikke skiftet eller fylt på. (Jeg vet ikke hva en førstegangsservice inneholder men vil nå gjette på at dette er inkludert)

Meget frustrert (men tror jeg klarte å holde maska relativt godt da han jeg snakker med bak kasse ikke vet noe om saken fra før og jeg tar ikke ut frustrasjonen der) gikk jeg inn i kassa igjen og visste frem bilde på gammel datostempel på mitt oljefilter og forklarte resten. Mannen bak kassa som sa han var ansvarlig for verkstedet ble klart sint over sin kollega som over telefon klart har løyet til han og sa at han personlig skal ta servicen på motoren min på mandag og si fra når den er klar. Han bad meg også sende han bildet på datostempelen på filtret som tydelig visste at det ikke var skiftet.

Så sitter jeg nå her på bussen hjem og skriver da, tankene begynner å løpe litt. Hva om jeg ikke kunne noe som helst om motorer og ikke visste hvordan man sjekker om jobben er gjort.

En noe mindre kunnskapsrik person på området ville kjørt rundt med en båtmotor uten service men riktig stempel i boka med god tro om at alt var greit, hva skjer når motoren skjærer sammen og et verksted begynner å gjøre due-dill på servicer og deler, hvem står da som ansvarlig når oljefilteret ikke er skiftet og skyld skal fordeles?

Hvordan kan jeg nå stole på at de faktisk sjekket alt en førstegangs service burde gjøre samt installasjon og aksling som jeg bad spesifikt om...

Hva ville dere gjort i min situasjon? :confused:

Redigert av ne.andersson (see edit history)

Helt uakseptabelt selv om motoren BARE har gått 30 timer så kan de ikke ta seg den friheten og ikke gjøre det som skal gjøre det som det står de skal gjøre på servise .....om det er en uerlig kollega eller generell politikk i butikken blir vel vanskelig å bevise ...men ....
Godt du fulgte med og hadde tatt bilder så du hadde "bevis" i tilfelle de lurte deg
Oppfordrer ALLE som leverer til service e.l å følge med ta bilder av det som skal byttes å virkelig sjekke at det er gjort så en får bukt med sånn ukultur i bransjen .

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Dette handler om tillit!

Du kjenner på skepsis med god grunn.

Er det ikke i orden til avtalt tid (med en form for kompensasjon) når du kommer neste gang. (Da har de fått mulighet for å rette opp),- Krev pengene tilbake umiddelbart og ta båten til et annet verksted.

De har fått en sjanse og gjort seg bort. Og de får sjanse til å rette opp. Klarer de ikke det så dropp de med tydelig tilbakemelding!

Lykke til?

LALUNA II skrev 49 minutter siden:

Helt uakseptabelt selv om motoren BARE har gått 30 timer så kan de ikke ta seg den friheten og ikke gjøre det som skal gjøre det som det står de skal gjøre på servise .....om det er en uerlig kollega eller generell politikk i butikken blir vel vanskelig å bevise ...men ....
Godt du fulgte med og hadde tatt bilder så du hadde "bevis" i tilfelle de lurte deg
Oppfordrer ALLE som leverer til service e.l å følge med ta bilder av det som skal byttes å virkelig sjekke at det er gjort så en får bukt med sånn ukultur i bransjen .

Det med antall timer er på ingen måte en godkjent grunn for å ikke gjøre ting, spesielt med tanke på at motoren er av 2015 modell, ble tatt i bruk i 20 timer i en annen båt demontert og vært på et VP forhandler sitt lager mellom 2016-2018 og så ble den montert i min båt høsten 2018, den har altså hatt sitt oljefilter over anbefalt tid.

Ja bilder er noe jeg kommer til å ta på alle deler fra og med nå.

Vantro skrev 30 minutter siden:

Dette handler om tillit!

Du kjenner på skepsis med god grunn.

Er det ikke i orden til avtalt tid (med en form for kompensasjon) når du kommer neste gang. (Da har de fått mulighet for å rette opp),- Krev pengene tilbake umiddelbart og ta båten til et annet verksted.

De har fått en sjanse og gjort seg bort. Og de får sjanse til å rette opp. Klarer de ikke det så dropp de med tydelig tilbakemelding!

Lykke til?

Jeg er enig i det du skriver men det er vanskelig å vite hvordan man skal håndtere situasjonen.

Jeg har bestemt meg for å forholde meg rolig frem til mandag og så får vi se hva som skjer etter at jeg igjen kommet i kontakt med firmaet. :smiley:

Takk.

Du kan rapportere dette inn til VP sentralt, det er en mulig vei å gå.

Antakelig legger de seg helt flate, hevder det har vært en "misforståelse" og beklager på det aller sterkeste.

Et profesjonellt verksted kan ikke tørre å operere på den måten med overlegg, det er mange meget oppegående kunder som har svært god kontroll på eget utstyr. Er jo bare å dra peilepinnen opp så ser man jo om olja har vært byttet samt at man kontrollerer om mekaniker har fylt til korrekt nivå.

Hvis det er en kjede tar man det med kundebehandling sentralt.

Det at det ble ringt for å sjekke kan tyde på noe - og det burde du nesten få vite om årsaken til (hadde de mistanke, og hvis det - hvordan gjør de egentlig sjekker internt generelt).

Grunnen til å ta det med kjede sentralt er at kan hende du ikke er den eneste, men du var den som fant det ut og dokumenterte det.

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Du kan rapportere dette inn til VP sentralt, det er en mulig vei å gå.

Antakelig legger de seg helt flate, hevder det har vært en "misforståelse" og beklager på det aller sterkeste.

Et profesjonellt verksted kan ikke tørre å operere på den måten med overlegg, det er mange meget oppegående kunder som har svært god kontroll på eget utstyr. Er jo bare å dra peilepinnen opp så ser man jo om olja har vært byttet samt at man kontrollerer om mekaniker har fylt til korrekt nivå.

Ja det lar seg jo gjøre men jeg føler at alle kan gjøre en feil/et mistak men så har vi det faktumet at han ringte sin kollega som utførte servicen og han løy/sa at servicen var tatt. Noe som jeg føler er graverende. Med mindre personen i kassa visste om det så syns jeg synd på personen som sitter der og prøver å gjøre sitt beste på en lørdag...

Midtpinne skrev 42 minutter siden:

Du har dokumentert svindel.

Ja jeg har i utgangspunkt det, jeg har en betalt faktura som spesifiserer en jobb som ikke er utført og de har prøvd å sende meg avgårde som det var, men som sagt ovenfor alle kan gjøre en feil. De er det som gjør det så vanskelig å behandle. Om jeg visse at de har prøvd å lure meg så hadde jeg ringt politiet og VP sitt HK, men jeg vet jo ikke det til 100% og nå ser det jo ut til at verkstedssjefen prøver å rydde opp.

Ventus skrev 23 minutter siden:

Hvis det er en kjede tar man det med kundebehandling sentralt.

Det at det ble ringt for å sjekke kan tyde på noe - og det burde du nesten få vite om årsaken til (hadde de mistanke, og hvis det - hvordan gjør de egentlig sjekker internt generelt).

Grunnen til å ta det med kjede sentralt er at kan hende du ikke er den eneste, men du var den som fant det ut og dokumenterte det.

Det er ikke en kjede men en stor bedrift med masse forskjellige tjenester. Om jeg hadde presentert navnet på bedriften (noe jeg ikke gjør) så ville veldig mange med båt i Oslofjorden visst hvem jeg snakket om. Ja veldig rart at han måtte ringe og at de ringte meg i uken også.

hanto1 skrev 13 minutter siden:

Mange leverer båten/ motoren på service uten å vite hva som blir gjort, eller skulle ha vært gjort.

Mye « fagarbeidere» fra øst som « fikser» alt fra maling til romferger..

Vær nøye med valg av verksted og få med detaljert faktura!

Enig med deg, jeg kommer til å være enda mer nøye nå i fremtiden og som jeg skal hente båten på nytt på mandag - men detaljert faktura hjelper lite når jeg sen ser at det som står på faktura ikke er skiftet.

Jeg vurderer faktisk å sende daglig leder i bedriften det er snakk om en link til denne tråden sånn at han får se hva vi "ikke faglærte" tenker om saker som dette.

Jeg må si det er generøst av deg å ikke legge ut navnet på firmaet. :thumbsup:

Jeg tror egentlig du har blitt offer for en slabbedask på verkstedet. Problemet for verkstedet er at slabbedasken er den sterkeste påvirkeren av ryktet til verkstedet. Verkstedet kan ha alt annet i orden og det kan hende de er en kjempebedrift og at du har vært uheldig.

Men det kan også hende at de er slik, at de er slabbedasker hele gjengen og tenker at de kommer unna med det. På sikt gjør de selvsagt ikke det, men det er det ikke sikkert de ser, tenker på, eller bryr seg om. Akkurat nå vet du ikke det.

Vi får håpe de rydder opp på en slik måte at du får tilbake tilliten til dem eller i alle fall blir fornøyd med jobben til slutt.

Midtpinne skrev 10 minutter siden:

Jeg må si det er generøst av deg å ikke legge ut navnet på firmaet. :thumbsup:

Jeg tror egentlig du har blitt offer for en slabbedask på verkstedet. Problemet for verkstedet er at slabbedasken er den sterkeste påvirkeren av ryktet til verkstedet. Verkstedet kan ha alt annet i orden og det kan hende de er en kjempebedrift og at du har vært uheldig.

Men det kan også hende at de er slik, at de er slabbedasker hele gjengen og tenker at de kommer unna med det. På sikt gjør de selvsagt ikke det, men det er det ikke sikkert de ser, tenker på, eller bryr seg om. Akkurat nå vet du ikke det.

Vi får håpe de rydder opp på en slik måte at du får tilbake tilliten til dem eller i alle fall blir fornøyd med jobben til slutt.

Alle fortjener er en sjanse til å rydde opp, det er eneste grunnen til no-name-dropping teorien min. :smiley:

Du har nok mest sannsynlig rett og de kommende dagene vil nok vise om vi har rett.

Jobben og forklaringen de kommer med skal være temmelig bra for at jeg ikke går til et annet sted neste gang så vi får se.

Forrige motoren jeg hadde skar sammen noen måneder etter service hos samme firma så track-recorden er ikke sånn super her :giggle: (Men det var en veldig gammel motor og oljapumpa som gikk i stykker så det var ikke dem sin feil i det hele tatt)

Trist å lese. 

Støtter deg i å holde firmanavn for deg selv med mindre du vet det blir gjort systematisk...

Selv bruker jeg kun verksted til motorer i garantiperioden.

Da merker jeg oljefilter med initialer. 

Overettmerker på kjølevannskork. 

Lakk på vitale skruer. 

Leverer ren dunk til spillolje. 

Samme for girolje... 

Får alltid spørsmål om hvorfor, og svarer da høflig at oljen skal til analyse...

dieselfan skrev for 17 timer siden:

Trist å lese. 

Støtter deg i å holde firmanavn for deg selv med mindre du vet det blir gjort systematisk...

Selv bruker jeg kun verksted til motorer i garantiperioden.

Da merker jeg oljefilter med initialer. 

Overettmerker på kjølevannskork. 

Lakk på vitale skruer. 

Leverer ren dunk til spillolje. 

Samme for girolje... 

Får alltid spørsmål om hvorfor, og svarer da høflig at oljen skal til analyse...

Ja det er ikke gøy men jeg håper det løser seg til det bedre i neste uke.

Tror nok at jeg kommer til å gjøre det samme, mtp. bruk av verksted i garantiperioden.

Spillolje dunk til analyse var en god idé :smiley:

lurvetass skrev 11 minutter siden:

Sjekket du oljen? Er kanskje ikke mulig å sr om den er skiftet etter så få timer?

Fikk bare en tanke om de kan ha tatt service på feil båt?

Jeg sjekket ikke oljen før jeg gikk inn og sa i fra til han i kassa og det angrer jeg på, har vurdert å stikke ned å gjøre det i dag men har slått det fra meg. De skal få sjansen å rydde opp uten at jeg kommer med mer tanker/anklagelser.

Nei service på feil båt er i følge meg ikke alternativ av det som har skjedd. Det lå et avsjekknings-ark på servicen i båten som mekanikeren har tatt med inn og mekanikeren har gjort markeringer ved et kryss med tusj på oljefiltret akkurat som om han har tenkt å bytte det eller noe men ikke kommet rundt til å gjøre jobben. Det er mest sannsynlig en feil/et mistak som har skjedd her. Uansett så er det som har skjedd ikke greit. Hadde jeg ikke sjekket hadde jeg kjørt med en motor uten utført service men stempel i boka og innført info i VP sine nett-register.

LALUNA II skrev 10 minutter siden:

hvor er dette ?

er det der hele tiden eller en tilfeldig som dukket opp har sett sånne andre plasser og da er det en feil der de har limt sammen scenery biter som ikke har vært helt innafor ...liten glipp ...mange ganger veldig vanskelig å få øye på de

Hva mener du? Det har skjedd på et relativt stort VP godkjent verksted i Oslofjorden.

Forstår ikke helt spørsmålet ditt.

Guest Avmønstret#

Var og hentet en båt på Østfoldsia av Oslofjorden. Kjøpt av forhandler og opplag/service tatt der siden båten var ny, dvs 15 år i strekk. 

Tok båten i bruk på vestland(et), kom i litt sjø så det trakk ei luftlomme inn i sjøvannspumpa og den mista kjølinga på flekken når impelleren gikk i full oppløsning. 

Litt overraska når lakken på boltene til lokket på impellerpumpa var ubrutt. Ikke skiftet impeller på 15 år med betalt "service" og opplag hos forhandler. Riktignok en Yanmar, men uansett ;-) 

Komodo skrev for 9 timer siden:

Ikke dumt! Gir jo også en bra mulighet til å kontrollere avtappet mengde.

Første gang jeg fikk høre en Verksmester si;   "selvfølgelig er det ikke tappet ut mer enn 6.5 liter olje av den KAD'n, alle vet jo at ikke er mulig å få ut mer !!"  (det er en motor som det går ca 11 liter på) Siden den gang har dessverre ikke respekten for proffene kun steget..

Det er mange år siden, den gangen må jeg innrømme at jeg var litt naiv... jeg trodde virkelig at yrkesstolthet stod så høyt at slikt tull som ne.andersson har opplevd ikke skjer...

Tror også de rene dunkene med etikett det har en oppdragende effekt... og det er dessverre nødvendig på ganske mange steder.

dieselfan skrev for 1 time siden:

Første gang jeg fikk høre en Verksmester si;   "selvfølgelig er det ikke tappet ut mer enn 6.5 liter olje av den KAD'n, alle vet jo at ikke er mulig å få ut mer !!"  (det er en motor som det går ca 11 liter på) Siden den gang har dessverre ikke respekten for proffene kun steget..

Har vært borti et par verksmestere som ikke har imponert spesielt. Det være seg både båt og bil. Kjenner dessverre litt for godt til rekrutteringen av noen av disse verksmesterene...

Det er mange år siden, den gangen må jeg innrømme at jeg var litt naiv... jeg trodde virkelig at yrkesstolthet stod så høyt at slikt tull som ne.andersson har opplevd ikke skjer...

I motsetning til deg må jeg si at jeg ikke er overrasket. Dette med yrkesstolthet er noe som har vært i fritt fall de siste 20-30 årene virker det som. Som et eksempel var jeg med @VegJoh og så på en båt her for et par tre år siden. Den skulle være helt strøken, ingen påkostninger var spart på. Alle servicer og opplag var tatt på verksted hvert år. Kanskje Vegjoh kan utdype litt hvordan det så ut i motorrommet på den båten?

Tror også de rene dunkene med etikett det har en oppdragende effekt... 

Har tro på det ja. Ikke usannsynlig at de skjerper seg litt dersom de skjønner at det kommer en kunde som følger med.

God morgen :smiley: her er det åpenbart at det er flere enn meg som opplevd ting tidligere som kan sees på som dårlig kundeservice, jeg sendte en til opplevelsen tatt i betraktning meget hyggelig e-post til verkstedet i går og venter nå på svar og hvordan jeg håndterer saken videre hviler nå egentlig på svar på denne e-posten og jobben som blir utført i dag/de kommende dagene.

Har i helgen snakket med en nær familiemedlem til samboeren min med la meg bare si relevant erfaring fra politiyrket. Hun sier at dette er hvis jeg velger å gå fra hendelsen nå og anmelder har en strak svindelsak og de vil mest sannsynlig bli dømt så langt at jeg ikke endrer fortellingen eller mister bildene og fakturaen som her er hovedbevismaterialet.

Jeg har som tidligere beskrevet bestemt meg for at de skal få sjansen å rydde opp da jeg lener mot at dette i utgangspunktet er en misforståelse med maksimalt en noe slabbedaskaktig kollega som løy for sin verkstedssjef.

Om jeg ikke er fornøyd med løsningen kommer jeg til å fullføre med full-pakke, ut med navn på bedrift (ikke mekaniker direkte), link til denne tråden rett på Google search, kontakter politi for anmeldese av svindel, tv2 hjelper deg og gud ved hva mer :boxing: har vært snill gutt langt nok etter dette.

ne.andersson skrev 15 minutter siden:

Har i helgen snakket med en nær familiemedlem til samboeren min med la meg bare si relevant erfaring fra politiyrket. Hun sier at dette er hvis jeg velger å gå fra hendelsen nå og anmelder har en strak svindelsak og de vil mest sannsynlig bli dømt så langt at jeg ikke endrer fortellingen eller mister bildene og fakturaen som her er hovedbevismaterialet.

Det kommer aldri i verden til å skje.
Mekanikeren kommer til å hevde han glemte oljefiltret og det er ikke straffbart.
Hvordan i all verden skal politiet motbevise det?
Nei ,denne eventuelle anmeldelsen kommer til å bli henlagt uten etterforskning da dette er ett privat rettslig anliggende og ikke en straffesak.
Lurer på under hvilken stein vedkommende som har hevdet dette bor da det er åpenbart at politiet henlegger saker over en lav sko.

Redigert av pipe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...