Jump to content

Volvo md 2020 faller i turtall

VP44

Recommended Posts

Har kjøpt en seilbåt med Volvo md 2020. 2000 moddel. Eier skiftet olje og filter før jeg tok den over. Når jeg ruser den på tomgang kommer den opp i 2700 omdreinger. Men den vil ikke holde seg der og faller til 500 omdringer.  Er det noe sperre på turtallet når den ikke står i gir? Eller er det luft i systemet?

Redigert av VP44 (see edit history)
15 minutes ago, VP44 said:

Er det noe sperre på turtallet når den ikke står i gir?

Hei
Jeg kjenner ikke til din Volvo, men jeg kjenner til min Volvo D6 435.
På min D6 er det "innebygget i motorens kontrollsystem at den ikke kan "ruses" opp til mere enn et visst nivå ant. omdr/min.
Men jeg propell kobles til   - slik at motoren får belastning, har den et maxturtall på 3500.

Jeg vil gjette at din case ikke er a la min motor  - med "det innebygde  system for å  hindre rusing"...

Men hvi det likevel er det, vil du erfare at "problemet" er løst  når du kobler til propell og kaster loss. Hvis du DA mister turtall og/eller ikke får motoren opp i turtall, kan det være dieselfiler som holder på å gå tett og som derfor må skiftes...?

• 2 måneder senere...

Oppfatter jeg rett at du nettopp har overtatt båten og kun han kjørt den ved brygge, i fri?

ved sånne feil er det naturlig å se tilbake på hva som nylig er gjort ? 

Går den jevnt og fint på lavere turtall? Er turtallet stabilt uten jaging ? 

En feil med diesel/ dieselsystemet er nærliggende. 

Har du åpnet stengekran? Er det kobberpakninger ifbm finfilter som skulle vært byttet? 

Kjenner ikke den spesifikke motor. 

Om du nettopp har overtatt båten, husk at det er lov å ringe selger og be om tips. 

Redigert av Eureka (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...