VP44 Startet 29.September.2019 Del på Facebook Startet 29.September.2019 (redigert) Har kjøpt en seilbåt med Volvo md 2020. 2000 moddel. Eier skiftet olje og filter før jeg tok den over. Når jeg ruser den på tomgang kommer den opp i 2700 omdreinger. Men den vil ikke holde seg der og faller til 500 omdringer. Er det noe sperre på turtallet når den ikke står i gir? Eller er det luft i systemet? Redigert 29.September.2019 av VP44 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 15 minutes ago, VP44 said: Er det noe sperre på turtallet når den ikke står i gir? Hei Jeg kjenner ikke til din Volvo, men jeg kjenner til min Volvo D6 435. På min D6 er det "innebygget i motorens kontrollsystem at den ikke kan "ruses" opp til mere enn et visst nivå ant. omdr/min. Men jeg propell kobles til - slik at motoren får belastning, har den et maxturtall på 3500. Jeg vil gjette at din case ikke er a la min motor - med "det innebygde system for å hindre rusing"... Men hvi det likevel er det, vil du erfare at "problemet" er løst når du kobler til propell og kaster loss. Hvis du DA mister turtall og/eller ikke får motoren opp i turtall, kan det være dieselfiler som holder på å gå tett og som derfor må skiftes...? Sitér dette innlegget Link to post
VP44 Svart 29.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2019 Lurer på om det er noe med dieselen. Når jeg holder den på 2000 omdreiinger skal klarer den det kun en tid før den synker. Hvis det er luft vil det bli borte eller må man lufte? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 Inge elektronisk styring på din gamle 2020. Problemet ligger nok i diesel tilførselen, fortrinnsvis i en blokkering vil jeg tro. Prøv å blåse fra inntak forfilteret tilbake mot tank. Ikke uvanlig at urenheter samler der diesel suges ut fra tank. Sitér dette innlegget Link to post
VP44 Svart 29.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2019 Takk for svar? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon 1 Svart 18.Desember.2019 Del på Facebook Svart 18.Desember.2019 Sjekk diesel forpumpe. Det er en mekanisk pumpe som pumper diesel fra tanken. Hvis belgen på denne lekker får du ikke nok diesel fram til systemet og får da redusert turtall. Du får kjøpt rep.sett til denne. Lurt å bytte uansett, hvis motoren er av eldre årgang. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Desember.2019 Del på Facebook Svart 18.Desember.2019 (redigert) Rusing uten at motoren står I gir er en uting og bør unngås. Når det er sagt, så tyder mye på feil med drivstofforsyningen. Enten tett filter, dårlig pumpe eller at den suger luft et sted. Redigert 18.Desember.2019 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eureka Svart 18.Desember.2019 Del på Facebook Svart 18.Desember.2019 (redigert) Oppfatter jeg rett at du nettopp har overtatt båten og kun han kjørt den ved brygge, i fri? ved sånne feil er det naturlig å se tilbake på hva som nylig er gjort ? Går den jevnt og fint på lavere turtall? Er turtallet stabilt uten jaging ? En feil med diesel/ dieselsystemet er nærliggende. Har du åpnet stengekran? Er det kobberpakninger ifbm finfilter som skulle vært byttet? Kjenner ikke den spesifikke motor. Om du nettopp har overtatt båten, husk at det er lov å ringe selger og be om tips. Redigert 18.Desember.2019 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.