tnlu Startet 29.September.2019 Link til dette innlegget Startet 29.September.2019 Tiden er kommet da eg skal bytte registerreimsett (ink løpehjul) på min D3 170 hk 2011 modell. OEM nummer på sett er 31339542 som erstatter 31359568. Da har eg to valg. Enten kjøpe et originalt sett til 2610,- hos Marinedeler, eller eg kan kjøpe et sett til 1195,- hos Skruvat som er produsert av SKF. Forskjell i pris er 1495,-. Ønsker innspill på følgende problemstilling. Vil sett fra SKF være like bra som det som Volvo Penta har som originaldeler? Er det noe som gjør at belastning vil være større nå motoren står i en båt? Varme / turtall? Tenker selv at det fra SKF gjør samme jobben til under halve prisen, men sover kanskje bedre hvis eg monterer originalt. Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 29.September.2019 Link til dette innlegget Svart 29.September.2019 SKF er anerkjent lagre, kanskje det er ett slik som står i VP delene, VP produserer ikke egne lagre så langt jeg vet. Ville gått for SFK. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
tnlu Svart 29.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2019 Har kikket litt ekstra på dette. Ser at det står INA f-226835.7 på løpehjul på motoren. På Skruvat så er det dyreste settet (1285,-) levert av INA. Kan se ut til at det er INA som leverer til VP. Lages i Slovakia. (Viser på lageret) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 (redigert) SKF er ikke det det var.... INA lager SKF lagrene. Fikk nettopp nye tårnlagre til bilen på reklamasjon. De kommer i SKF eske men det står INA på lagrene.... Etter at SKF flyttet til Spania fallt kvaliteten... Beste lagrene som lages i dag er Kogyo ifølge delepusheren min.... En annen ting er at når regreim skal byttes betaler eg et versted for jobben, selv om eg fint klarer det sjøl. Dette er en jobb jeg absolutt vil ha garanti på.... Redigert 30.September.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 30.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 jerognal skrev On 30.9.2019 at 10.19: SKF er ikke det det var.... INA lager SKF lagrene. Fikk nettopp nye tårnlagre til bilen på reklamasjon. De kommer i SKF eske men det står INA på lagrene.... Etter at SKF flyttet til Spania fallt kvaliteten... Beste lagrene som lages i dag er Kogyo ifølge delepusheren min.... En annen ting er at når regreim skal byttes betaler eg et versted for jobben, selv om eg fint klarer det sjøl. Dette er en jobb jeg absolutt vil ha garanti på.... Vis hele sitatet Ja det er jo det med nattesøvnen da... Kanskje best å sette det til verksted selv om det er enkelt å bytte selv. I forhold til INA så er det de som leverer til Volvo Penta Originalt. Står ihvertfall INA på løpehjul og ser at det er samme "nummerserie" på strammeren så det ser ut til at den og er levert av INA. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 jerognal skrev On 30.9.2019 at 10.19: INA lager SKF lagrene. Fikk nettopp nye tårnlagre til bilen på reklamasjon. De kommer i SKF eske men det står INA på lagrene.... Etter at SKF flyttet til Spania fallt kvaliteten... Vis hele sitatet Det skjønte jeg ikke. Er det SKF sin skyld at lagrene til INA feilet på bilen din? Det er heller ikke slik at INA produserer SKF sine lager på generell basis. Ingen produsenter av lager produserer lager til alt. Derfor kjøper de inn de lagrene de ikke produserer selv og putter det i egen eske for å være en totalleverandør til feks bilbransjen. Slik har det alltid vært men du har rett i at i SKF esker er der jeg som oftest har funnet ett annet fabrikat selv om jeg også mange ganger har funnet SKF lager i andre produsenter sine esker. Så dette går alle veier. Ser TS er opptatt av kvaliteten SKF vs INA men ingen av de har produsert tannreimen så vidt jeg vet. Hvor kommer den i fra er ett like betimelig spørsmål? Selv om VP har valgt INA som lager leverandør så er det ikke sikkert de har valgt samme produsent av tannreim. Mulig INA sender lagrene til tannreim produsent som VP har valgt og produktet blir pakket i VP emballasje der. Mens INA på ettermarkedet har en annen tannreim produsent som sender til INA for pakking. Tankespinn? ja så absolutt men i den bransjen kan alt skje også det overnevnte Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 1.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2019 Nå er det så mye ompakking i delebransjen at du har ikke snøring på hva du får lengre. Dattera skiftet dynamo på bilen i fjor. Kjøpte Bosch for det skulle være kvalitet..... den kortslutta forrige uke. Fikk sef. ny på reklamasjon men stod faktisk "made in SLovakia" på bosch-dynamoen. Og delepusheren innrømmet at de hadde hatt mye reklamasjon på dynamoer... Det som var synonymt med kvalitet før er langt fra sikkert lengre. Delepusheren sier at asiatisk produserte deler er det beste du får i dag.... ikke vet jeg. Men har følt meg nesten kriminell siste tiden med alle delene jeg returnerer... mye rar søppel som skal være kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 1.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2019 Har byttet regreim flere ganger på Volvo D5 (Bil) det er samme motoren som D3 i båt. De det ikke har vært byttet på tidligere, eller har fått nye originaldeler ved tidligere bytte har alltid alltid hatt løpehjul og strammehjul av merket INA. Jeg har kjøpt komplette INA sett med alt inkludert og jeg har kjøpt INA løpehjul og strammehjulsett og regreim av annet merke. Regreimer fra Contitech har tilnærmet samme merking som den originale Volvo reima, i tillegg er eskene fra Contitech merket med produksjonsdato og "Install before" dato. Husk at reimer er ferskvare med begrenset holdbarhet. Mange produsenter merker reimene med en kode som består av produksjonsår og dagen i året de er produsert, men de sier ingen ting om hvor lenge reima kan lagres før den blir montert. Minnes at 5 år er satt som maks lagringstid, men husker ikke sikkert. De originale vannpumpene som brukes på disse motorene går for å være veldig slitesterke, de er av merket AISIN. Det som er like viktig som regreim er å bytte drivreim med tilhørende strammer og løpehjul. Disse er også levert av INA som originaldel. Det er mange D5 bilmotorer som har fått regreimshavari etter at drivreima har hoppet av, eller røket pga defekte løpehjul. Drivreima vikler seg som oftest inn i regreima på grunn av feil konstruksjon på dekselet som beskytter regreima. (Jeg har 3 defekte D5 motorer stående hvor dette har skjedd, kjøpt billig på FINN) Det er dessverre en del verksteder som gir pris bare på regreim for å få jobben, deretter ringer de kunden når alt ligger i deler og anbefaler å bytte drivreim også. Andre bytter bare regreim og glemmer drivreima. Har de siste årene kjøpt disse delene hos www.eurodel.no. De er også de eneste jeg har funnet som har AISIN vannpumper. Deres priser ligger som regel godt under Skruvat. Fast pris på frakt, ingen skjulte gebyrer, levering i løpet av 3-4 dager. Jeg har ingen som helst interesser i dette firmaet hvis noen skulle oppfatte dette som snikreklame. Til slutt vil jeg si at registerreim og drivreimsbytte på disse motorene er utrolig enkelt. Er nok mange verksteder som tjener godt på denne typen jobber. Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 2.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 (redigert) Hei Fergu Tusen takk for gode og grundige råd og erfaringer. Tror eg ender på settet fra INA gjennom Eurodel da det er det samme som eg så på Skruvat berre enda bedre pris https://www.eurodel.no/registerreim-sett-ina-530-0582-10, da det er de (som du skriver) Volvo bruker originalt. Ihvertfall på strammer og løpehjul. Mulig eg deler det opp og kjøper INA løpe / sthjul og Contitech reim. Da er pris 1272,-. Vannpumpa har eg ikke tenkt å bytte da eg og har registrert som deg at den skal være nesten "uslitelig". Drivreimer er kjøpt inn (Conti) har ikke kjøpt strammere Løpehjul til de enda. Får kjenne på de. Regreimsett 941,- levert fra Eurodel og ca 2600,- originalt fra VP (INA) Et lite spørsmål som du sikkert kan svare på da du har byttet en del av disse. Er det nok å ta av vibrasjonsdemper / reimhjul på veiv, eller må eg og ta 30mm mutter av på veiv? (se bilde) Hvis ja må da mutter byttes til ny? Ser at den har vært nevnt ved bytte av regreim? Trenger eg da låseverktøy for å holde igjen veiva eller klarer man å løsne / montere mutter igjen uten dette? Bildet er ikke min motor men funnet på nett. Redigert 2.Oktober.2019 av tnlu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 2.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 (redigert) Da jeg har byttet på bilmotorene har jeg alltid tatt av vibrasjonsdemperen. Er mulig det går an å lure reima inn uten å ta av, men da ser du ikke merkingen så godt, dessuten er det mer plunder og heft. Bildet ditt er litt misvisende, demperen er festet med 4 bolter og en stor mutter (Den du ser på bildet) Jeg har brukt muttertrekker for å løsne den. Har aldri byttet mutter, eller bolter. Husker ikke hva Volvo sier. (Har Volvo VADIS med all dokumentasjon) Det finnes et spesialverktøy for å holde igjen når du drar til mutteren, det går utmerket uten. Vibrasjonsdemperen kan ofte sitte litt siden det er relativt trang tilpassing mellom demper og veivtappen. Kommer som regel med litt lirking. Jeg har brukt avdrager også, men det er litt tvilsomt. Du kan i verste fall ødelegge vulkingen i demperen. (Jeg skrur bare på egne biler, så eventuelle skader etter tvilsomme løsninger er mitt eget problem) Har en V70/07 som jeg byttet alt på for et par år siden, inklusiv vannpumpe, bilen hadde da gått 360.000 med den originale vannpumpa. Pumpene har merking som viser produksjonsmåned og år. Bilen har gått som taxi, så jeg har full dokumentasjon på hva som er byttet. 360.000km dividert på en snitthastighet på 70 tilsier 5.100 timer. Er tvilsomt om en D3 båtmotor går så mange timer i løpet av livet. Eurodel har også pakker med løse INA løpehjul til drivreima. Det finnes to typer strammere, avhengig av årsmodell på bilen, mener skillet går ca midt på 06. når det gjelder den nyeste typen tror jeg det er billigere å kjøpe komplett strammer med hjul fremfor løse hjul. Aner ikke hvilken type som sitter på D3, begge typene ser relativt like ut. Løpehjulene til drivreima er helt glatte når de er nye. Etter hvert som de slites kommer det dype spor etter rillene på drivreima. Hvis jeg husker rett er det bare regreimer Contitech merker med "Install before" Legger ved diverse bilder 1: Regreim strammehjul INA/Volvo 2: Vibrasjonsdemper 3: Regreim løpehjul INA/Volvo 4: Drivreim løpehjul, en som er nesten nytt og et som er godt slitt 5: INA merking på drivreim løpehjul 6: Datomerking på DAYCO regreim som ble kjøpt for 2 år siden. Produsert 2004, dag 293. Med andre ord gått ut på dato for lenge siden 7: AISIN/Volvo Vannpumpe 8: Datomerking på vannpumpe, produsert uke 34/2003 Redigert 2.Oktober.2019 av Fergu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 2.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 Supert. Takker og bukker :-) Ble mye og god informasjon i denne tråden som sikkert flere kan ha bruk for. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 2.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 tnlu skrev On 2.10.2019 at 8.32: Regreimsett 941,- levert fra Eurodel og ca 2600,- originalt fra VP (INA) Vis hele sitatet Nettsidene til Eurodel ligger nede men prisen du oppgir er det med hele gullrekka ? Gullrekka= norsk moms,frakt og tollgebyr. Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 2.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 (redigert) Hei. Ja er "gullrekka" https://www.eurodel.no/registerreim-sett-ina-530-0582-10 Eg endte opp med å bestille delene separat då frirulle i settet var plast og eg med settet ikke hadde kontroll på hvilken reim eg fikk. Bestilte derfor rulle (stål) og strammer identisk med det som er originalt (INA) og reim av Contitech. Totalt 1320,- inkl frakt. Se bilde under. Redigert 2.Oktober.2019 av tnlu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bergie Svart 2.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 Jeg kjøpte båt i vår. I den sitter det to D3 190 motorer. Hvor ofte bytter dere registerreim og drivreim? I boka står det at registerreim skal byttes hver 1400 timer. Drivreim kan jeg ikke er nevnt. Tanken er kanskje at de skal byttes samtidig? Er det kun timene som gjelder her? I mange tilfeller er det oppgitt et antall timer, eller etter et antall år. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 2.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 tnlu skrev On 2.10.2019 at 19.29: Eg endte opp med å bestille delene separat då frirulle i settet var plast og eg med settet ikke hadde kontroll på hvilken reim eg fikk. Vis hele sitatet Dette må bare bli så bra det kan bli Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 2.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 (redigert) bergie skrev On 2.10.2019 at 19.55: Drivreim kan jeg ikke er nevnt. Tanken er kanskje at de skal byttes samtidig? Vis hele sitatet Hadde jeg eid en D3 så ville jeg lest meg kraftig opp på problematikken rundt holdbarheten til strammehjul eller var det løpehjul ? til drivreimen. Mange har fått motorhavari fordi dette har havarert og da ender det opp med at multireimen sporer av tannreimen så man får motorhavari. Tror det var noe med plastikk hjul som skal erstattes med metallhjul eller noe i den duren. Mitt klare råd er å ta tak i dette nå så du ikke blir en av de mange uheldige. Her er en av historiene om hva som skjer når drivreima går på en D3 Redigert 2.Oktober.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 3.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 (redigert) tnlu skrev On 2.10.2019 at 19.29: Ja er "gullrekka" https://www.eurodel.no/registerreim-sett-ina-530-0582-10 Eg endte opp med å bestille delene separat då frirulle i settet var plast og eg med settet ikke hadde kontroll på hvilken reim eg fikk. Bestilte derfor rulle (stål) og strammer identisk med det som er originalt (INA) og reim av Contitech. Totalt 1320,- inkl frakt. Se bilde under. Vis hele sitatet Du valgte i utgangspunktet riktig sett. (https://www.eurodel.no/registerreim-sett-ina-530-0582-10)Jeg brukte dette INA settet på min V70 høsten 2015. Kjøpte egentlig et INA sett med vannpumpe, men vannpumpa var "Noname" Derfor ble det AISIN vannpumpe i tillegg. Våren 16 brukte jeg INA løpehjul/strammehjul og Contitech regreim på min XC90. Løpehjulet til regreima har aldri vært lagd av plast. Løpehjulene til drivreima derimot har jeg aldri sett i annet enn plast. Her finnes det som jeg nevnte både løse plasthjul og komplette strammere. Minnes at den eldste varianten strammer bare kommer med et hjul, så man trenger et ekstra for å få den komplett. Den nyeste varianten (Fra ca mai 06 på bil) minnes jeg at kommer med begge hjulene De 4 første bildene er fra V70/07, de 3 siste XC90/04 Redigert 3.Oktober.2019 av Fergu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 3.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 (redigert) Hei Min er den nye D3 som eg tror kom i 2010/11. Den har 8år / 1400 timer intervall. Redigert 3.Oktober.2019 av tnlu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 3.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 Er det noen som veit om dette med at multireima tar med seg registerreima når den ryker på nye D3 også? (Etter 2011) Ser ut som at det er god beskyttelse av Regreim på min modell. Også deksel på underside og hele veien rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 3.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 Ser ut som det kom et nytt deksel i 2008. De tidligere dekslene hadde tilsynelatende god beskyttelse hele veien rundt de også. Oppgraderte deksel på min 04 modell til samme type som sitter på 06. Mulig du finner gode svar om dette på forumet www.jagrullar.se Bilde av originaldeksel og nytt 06 deksel på min 04 modell Sitér dette innlegget Link to post
bergie Svart 3.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 tnlu skrev On 3.10.2019 at 10.35: Hei Min er den nye D3 som eg tror kom i 2010/11. Den har 8år / 1400 timer intervall. Vis hele sitatet Takk for tilbakemeldingen. Mine motorer er fra 2009. Trodde at det var den nye D3 Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 3.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 bergie skrev On 3.10.2019 at 16.27: Takk for tilbakemeldingen. Mine motorer er fra 2009. Trodde at det var den nye D3 Vis hele sitatet Ja fort å gå seg litt vill. Første "generasjon" var 160, 190 hk tror eg. Andre generasjon mener eg kom i 2010 og er 170, 200 og 220hk. Det er egentlig en helt ny motor fra blokk og opp. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 880 skrev On 29.9.2019 at 17.51: SKF er anerkjent lagre, kanskje det er ett slik som står i VP delene, VP produserer ikke egne lagre så langt jeg vet. Ville gått for SFK. Vis hele sitatet Parallell til bil: Kjøpte SKF hjullagre fra Skruvat. Kun esken var SKF. Bilen hadde gått 100 000 på originallagrene. Nå har det ene lageret begynt å bråke etter 18 000 km. Moralen: SKF er ikke SKF. Tror jeg fikk noe russiske greier. Sitér dette innlegget Link to post
bergie Svart 3.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 pipe skrev On 2.10.2019 at 20.04: Hadde jeg eid en D3 så ville jeg lest meg kraftig opp på problematikken rundt holdbarheten til strammehjul eller var det løpehjul ? til drivreimen. Vis hele sitatet Ja, har fulgt med på den tråden du viser til i ditt innlegg. Får litt urolig mage når man leser slikt..... Jeg fikk båten i vår. Registerreim og drivreim ble byttet vår. Håper jeg da har litt tid på meg for å finne ut av denne problematikken. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 3.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2019 Hulda skrev On 3.10.2019 at 18.58: Parallell til bil: Kjøpte SKF hjullagre fra Skruvat. Kun esken var SKF. Bilen hadde gått 100 000 på originallagrene. Nå har det ene lageret begynt å bråke etter 18 000 km. Moralen: SKF er ikke SKF. Tror jeg fikk noe russiske greier. Vis hele sitatet Prøv FAG neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.