Jump to content

Pris Skifte av Registerreim på Volvo Penta D3 170hk

tnlu

Recommended Posts

Tiden er kommet da eg skal bytte registerreimsett (ink løpehjul) på min D3 170 hk 2011 modell.

OEM nummer på sett er 31339542  som erstatter 31359568. Da har eg to valg. Enten kjøpe et originalt sett til 2610,- hos Marinedeler, eller eg kan kjøpe et sett til 1195,- hos Skruvat som er produsert av SKF. Forskjell i pris er 1495,-.

Ønsker innspill på følgende problemstilling.

Vil sett fra SKF være like bra som det som Volvo Penta har som originaldeler? Er det noe som gjør at belastning vil være større nå motoren står i en båt? Varme / turtall?

Tenker selv at det fra SKF gjør samme jobben til under halve prisen, men sover kanskje bedre hvis eg monterer originalt. 

Synspunkter?

SKF er anerkjent lagre, kanskje det er ett slik som står i VP delene, VP produserer ikke egne lagre så langt jeg vet. Ville gått for SFK. 

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

SKF er ikke det det var.... INA lager SKF lagrene. Fikk nettopp nye tårnlagre til bilen på reklamasjon. De kommer i SKF eske men det står INA på lagrene....

Etter at SKF flyttet til Spania fallt kvaliteten...

Beste lagrene som lages i dag er Kogyo ifølge delepusheren min.... 

En annen ting er at når regreim skal byttes betaler eg et versted for jobben, selv om eg fint klarer det sjøl. Dette er en jobb jeg absolutt vil ha garanti på....

Redigert av jerognal (see edit history)
jerognal skrev for 1 time siden:

SKF er ikke det det var.... INA lager SKF lagrene. Fikk nettopp nye tårnlagre til bilen på reklamasjon. De kommer i SKF eske men det står INA på lagrene....

Beste lagrene som lages i dag er Kogyo ifølge delepusheren min.... 

En annen ting er at når regreim skal byttes betaler eg et versted for jobben, selv om eg fint klarer det sjøl. Dette er en jobb jeg absolutt vil ha garanti på....

Ja det er jo det med nattesøvnen da... Kanskje best å sette det til verksted selv om det er enkelt å bytte selv. 

I forhold til INA så er det de som leverer til Volvo Penta Originalt. Står ihvertfall INA på løpehjul og ser at det er samme "nummerserie" på strammeren så det ser ut til at den og er levert av INA.

jerognal skrev for 8 timer siden:

INA lager SKF lagrene. Fikk nettopp nye tårnlagre til bilen på reklamasjon. De kommer i SKF eske men det står INA på lagrene....

Det skjønte jeg ikke.
Er det SKF sin skyld at lagrene til INA feilet på bilen din?
Det er heller ikke slik at INA produserer SKF sine lager på generell basis.

Ingen produsenter av lager produserer lager til alt.
Derfor kjøper de inn de lagrene de ikke produserer selv og putter det i egen eske for å være en totalleverandør til feks bilbransjen.
Slik har det alltid vært men du har rett i at i SKF esker er der jeg som oftest har funnet ett annet fabrikat selv om jeg også mange ganger har funnet SKF lager i andre produsenter sine esker.
Så dette går alle veier.

Ser TS er opptatt av kvaliteten SKF vs INA men ingen av de har produsert tannreimen så vidt jeg vet.
Hvor kommer den i fra er ett like betimelig spørsmål?
Selv om VP har valgt INA som lager leverandør så er det ikke sikkert de har valgt samme produsent av tannreim.
Mulig INA sender lagrene til tannreim produsent som VP har valgt og produktet blir pakket i VP emballasje der.
Mens INA på ettermarkedet har en annen tannreim produsent som sender til INA for pakking.
Tankespinn? ja så absolutt men i den bransjen kan alt skje også det overnevnte  

Nå er det så mye ompakking i delebransjen at du har ikke snøring på hva du får lengre.

Dattera skiftet dynamo på bilen i fjor. Kjøpte Bosch for det skulle være kvalitet..... den kortslutta  forrige uke. Fikk sef. ny på reklamasjon men stod faktisk "made in SLovakia" på bosch-dynamoen. Og delepusheren innrømmet at de  hadde hatt mye reklamasjon på dynamoer...

Det som var synonymt med kvalitet før er langt fra sikkert lengre. Delepusheren sier at asiatisk produserte deler er det beste du får i dag.... ikke vet jeg. Men har følt meg nesten kriminell siste tiden med alle delene jeg returnerer... mye rar søppel som skal være kvalitet.

Har byttet regreim flere ganger på Volvo D5 (Bil) det er samme motoren som D3 i båt. De det ikke har vært byttet på tidligere, eller har fått nye originaldeler ved tidligere bytte har alltid alltid hatt løpehjul og strammehjul av merket INA. Jeg har kjøpt komplette INA sett med alt inkludert og jeg har kjøpt INA løpehjul og strammehjulsett og regreim av annet merke. Regreimer fra Contitech har tilnærmet samme merking som den originale Volvo reima, i tillegg er eskene fra Contitech merket med produksjonsdato og "Install before" dato. Husk at reimer er ferskvare med begrenset holdbarhet. Mange produsenter merker reimene med en kode som består av produksjonsår og dagen i året de er produsert, men de sier ingen ting om hvor lenge reima kan lagres før den blir montert. Minnes at 5 år er satt som maks lagringstid, men husker ikke sikkert.

De originale vannpumpene som brukes på disse motorene går for å være veldig slitesterke, de er av merket AISIN. 

Det som er like viktig som regreim er å bytte drivreim med tilhørende strammer og løpehjul. Disse er også levert av INA som originaldel. Det er mange D5 bilmotorer som har fått regreimshavari etter at drivreima har hoppet av, eller røket pga defekte løpehjul. Drivreima vikler seg som oftest inn i regreima på grunn av feil konstruksjon på dekselet som beskytter regreima. (Jeg har 3 defekte D5 motorer stående hvor dette har skjedd, kjøpt billig på FINN)

Det er dessverre en del verksteder som gir pris bare på regreim for å få jobben, deretter ringer de kunden når alt ligger i deler og anbefaler å bytte drivreim også. Andre bytter bare regreim og glemmer drivreima.

Har de siste årene kjøpt disse delene hos www.eurodel.no. De er også de eneste jeg har funnet som har AISIN vannpumper. Deres priser ligger som regel godt under Skruvat. Fast pris på frakt, ingen skjulte gebyrer, levering i løpet av 3-4 dager. Jeg har ingen som helst interesser i dette firmaet hvis noen skulle oppfatte dette som snikreklame. 

Til slutt vil jeg si at registerreim og drivreimsbytte på disse motorene er utrolig enkelt. Er nok mange verksteder som tjener godt på denne typen jobber. 

Hei Fergu
Tusen takk for gode og grundige råd og erfaringer. Tror eg ender på settet fra INA gjennom Eurodel da det er det samme som eg så på Skruvat berre enda bedre pris https://www.eurodel.no/registerreim-sett-ina-530-0582-10, da det er de (som du skriver) Volvo bruker originalt. Ihvertfall på strammer og løpehjul. Mulig eg deler det opp og kjøper INA løpe / sthjul og Contitech reim. Da er pris 1272,-. Vannpumpa har eg ikke tenkt å bytte da eg og har registrert som deg at den skal være nesten "uslitelig". Drivreimer er kjøpt inn (Conti) har ikke kjøpt strammere Løpehjul til de enda. Får kjenne på de.

Regreimsett 941,- levert fra Eurodel og ca 2600,- originalt fra VP (INA)

Et lite spørsmål som du sikkert kan svare på da du har byttet en del av disse. Er det nok å ta av vibrasjonsdemper / reimhjul på veiv, eller må eg og ta 30mm mutter av på veiv? (se bilde) Hvis ja må da mutter byttes til ny? Ser at den har vært nevnt ved bytte av regreim? Trenger eg da låseverktøy for å holde igjen veiva eller klarer man å løsne / montere mutter igjen uten dette?

Bildet er ikke min motor men funnet på nett.

2019-10-02_10-17-59.jpg

Redigert av tnlu (see edit history)

Da jeg har byttet på bilmotorene har jeg alltid tatt av vibrasjonsdemperen. Er mulig det går an å lure reima inn uten å ta av, men da ser du ikke merkingen så godt, dessuten er det mer plunder og heft. Bildet ditt er litt misvisende, demperen er festet med 4 bolter og en stor mutter (Den du ser på bildet) Jeg har brukt muttertrekker for å løsne den. Har aldri byttet mutter, eller bolter. Husker ikke hva Volvo sier. (Har Volvo VADIS med all dokumentasjon) Det finnes et spesialverktøy for å holde igjen når du drar til mutteren, det går utmerket uten. Vibrasjonsdemperen kan ofte sitte litt siden det er relativt trang tilpassing mellom demper og veivtappen. Kommer som regel med litt lirking. Jeg har brukt avdrager også, men det er litt tvilsomt. Du kan i verste fall ødelegge vulkingen i demperen. (Jeg skrur bare på egne biler, så eventuelle skader etter tvilsomme løsninger er mitt eget problem)

Har en V70/07 som jeg byttet alt på for et par år siden, inklusiv vannpumpe, bilen hadde da gått 360.000 med den originale vannpumpa. Pumpene har merking som viser produksjonsmåned og år. Bilen har gått som taxi, så jeg har full dokumentasjon på hva som er byttet. 360.000km dividert på en snitthastighet på 70 tilsier 5.100 timer. Er tvilsomt om en D3 båtmotor går så mange timer i løpet av livet. 

Eurodel har også pakker med løse INA løpehjul til drivreima. Det finnes to typer strammere, avhengig av årsmodell på bilen, mener skillet går ca midt på 06. når det gjelder den nyeste typen tror jeg det er billigere å kjøpe komplett strammer med hjul fremfor løse hjul. Aner ikke hvilken type som sitter på D3, begge typene ser relativt like ut. 

Løpehjulene til drivreima er helt glatte når de er nye. Etter hvert som de slites kommer det dype spor  etter rillene på drivreima. 

Hvis jeg husker rett er det bare regreimer Contitech merker med "Install before" 

Legger ved diverse bilder

1: Regreim strammehjul INA/Volvo

2: Vibrasjonsdemper

3: Regreim løpehjul INA/Volvo

4: Drivreim løpehjul, en som er nesten nytt og et som er godt slitt

5: INA merking på drivreim løpehjul

6: Datomerking på DAYCO regreim som ble kjøpt for 2 år siden. Produsert 2004, dag 293. Med andre ord gått ut på dato for lenge siden

7: AISIN/Volvo Vannpumpe

8: Datomerking på vannpumpe, produsert uke 34/2003

IMG_0010.JPG

IMG_0009.JPG

IMG_0011.JPG

IMG_0012.JPG

IMG_0013.JPG

IMG_0015.JPG

IMG_0016.JPG

IMG_0017.JPG

Redigert av Fergu (see edit history)

Hei.

Ja er "gullrekka" https://www.eurodel.no/registerreim-sett-ina-530-0582-10

Eg endte opp med å bestille delene separat då frirulle i settet var plast og eg med settet ikke hadde kontroll på hvilken reim eg fikk.

Bestilte derfor rulle (stål) og strammer identisk med det som er originalt (INA) og reim av Contitech. 

Totalt 1320,- inkl frakt. Se bilde under.

Screenshot_20191002-212344_Outlook.jpg

Redigert av tnlu (see edit history)

Jeg kjøpte båt i vår. I den sitter det to D3 190 motorer.

Hvor ofte bytter dere registerreim og drivreim?

I boka står det at registerreim skal byttes hver 1400 timer. Drivreim kan jeg ikke er nevnt. Tanken er kanskje at de skal byttes samtidig?

Er det kun timene som gjelder her? I mange tilfeller er det oppgitt et antall timer, eller etter et antall år.

bergie skrev 16 minutter siden:

Drivreim kan jeg ikke er nevnt. Tanken er kanskje at de skal byttes samtidig?

Hadde jeg eid en D3 så ville jeg lest meg kraftig opp på problematikken rundt holdbarheten til strammehjul eller var det løpehjul ? til drivreimen.
Mange har fått motorhavari fordi  dette har havarert og da ender det opp med at multireimen sporer av tannreimen så man får motorhavari.
Tror det var noe med plastikk hjul som skal erstattes med metallhjul eller noe i den duren.
Mitt klare råd er å ta tak i dette nå så du ikke blir en av de mange uheldige.

Her er en av historiene om hva som skjer når drivreima går på en D3

Redigert av pipe (see edit history)
tnlu skrev for 10 timer siden:

Ja er "gullrekka" https://www.eurodel.no/registerreim-sett-ina-530-0582-10

Eg endte opp med å bestille delene separat då frirulle i settet var plast og eg med settet ikke hadde kontroll på hvilken reim eg fikk.

Bestilte derfor rulle (stål) og strammer identisk med det som er originalt (INA) og reim av Contitech. 

Totalt 1320,- inkl frakt. Se bilde under.

Du valgte i utgangspunktet riktig sett. (https://www.eurodel.no/registerreim-sett-ina-530-0582-10)Jeg brukte dette INA settet på min V70 høsten 2015. Kjøpte egentlig et INA sett med vannpumpe, men vannpumpa var "Noname"  Derfor ble det AISIN vannpumpe i tillegg. Våren 16 brukte jeg INA løpehjul/strammehjul og Contitech regreim på min XC90.

Løpehjulet til regreima har aldri vært lagd av plast. Løpehjulene til drivreima derimot har jeg aldri sett i annet enn plast. Her finnes det som jeg nevnte både løse plasthjul og komplette strammere. Minnes at den eldste varianten strammer bare kommer med et hjul, så man trenger et ekstra for å få den komplett. Den nyeste varianten (Fra ca mai 06 på bil) minnes jeg at kommer med begge hjulene

De 4 første bildene er fra V70/07, de 3 siste XC90/04

IMG_0049.JPG

IMG_0056.JPG

IMG_0058.JPG

IMG_0061.JPG

IMG_1236.JPG

IMG_1237.JPG

IMG_1243.JPG

Redigert av Fergu (see edit history)
bergie skrev for 2 timer siden:

Takk for tilbakemeldingen.

Mine motorer er fra 2009. Trodde at det var den nye D3 :wink:

Ja fort å gå seg litt vill. Første "generasjon" var 160, 190 hk tror eg. Andre generasjon mener eg kom i 2010 og er 170, 200 og 220hk. Det er egentlig en helt ny motor fra blokk og opp. 

880 skrev On 29.9.2019 at 19.51:

SKF er anerkjent lagre, kanskje det er ett slik som står i VP delene, VP produserer ikke egne lagre så langt jeg vet. Ville gått for SFK. 

Parallell til bil: Kjøpte SKF hjullagre fra Skruvat. Kun esken var SKF. Bilen hadde gått 100 000 på originallagrene. Nå har det ene lageret begynt å bråke etter 18 000 km. Moralen: SKF er ikke SKF. Tror jeg fikk noe russiske greier.

pipe skrev for 23 timer siden:

Hadde jeg eid en D3 så ville jeg lest meg kraftig opp på problematikken rundt holdbarheten til strammehjul eller var det løpehjul ? til drivreimen.

Ja, har fulgt med på den tråden du viser til i ditt innlegg. Får litt urolig mage når man leser slikt.....

Jeg fikk båten i vår. Registerreim og drivreim ble byttet  vår. Håper jeg da har litt tid på meg for å finne ut av denne problematikken.

Hulda skrev for 1 time siden:

Parallell til bil: Kjøpte SKF hjullagre fra Skruvat. Kun esken var SKF. Bilen hadde gått 100 000 på originallagrene. Nå har det ene lageret begynt å bråke etter 18 000 km. Moralen: SKF er ikke SKF. Tror jeg fikk noe russiske greier.

Prøv FAG neste gang.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...