_Bliss_ Startet 29.September.2019 Del på Facebook Startet 29.September.2019 (redigert) Har oppdaget ved noen abledninger at det legger seg en liten oljefilm på sjøen fra eksos utløp. Det er stortsett kun vet stille sjø det er synlig. Motoren er en tamd 41d. Tenker i første omgang turbo. Har demontert eksosbend og luftfilter for inspeksjon. Ingen slark. Den snurrer kanskje litt kort, men usikker på hvor lenge den skal snurre? Den snurrer noe letter med varm olje. Ser ganske rent ut på kompressor side. Turbin side er der en del sot og koks. Dersom det lekker olje på turbin side, vil det være synlig like etter stopp av varm motor? Demonterte eksosbend etter varmkjøring av motor, men da ser alt tørt ut.vil evt olje fordampe med en gang? Det har blitt en del kjøring på turtall under 3000rpm siste tiden. Kan det ha noen innvirkning? Redigert 29.September.2019 av Snartbåt? (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 Samme greia på min tmd31a , (uten ladeluftkjøler)har trykktesta begge kjølere og sendt inn diesel injectorer til testing, hjalp nok lite. Normal olje og kjølevann. ble litt bedre etter en rengjøring av turbo eksos side og eksos bendet, men ser det av og til enda. mistenker også att eksos slangen er kanskje full av koks lenger nede, når båt har vært oppe på land og slangen tørker ut så er det ingen ting på sjøen.. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
_Bliss_ Svart 30.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2019 Furu skrev for 5 timer siden: Samme greia på min tmd31a , (uten ladeluftkjøler)har trykktesta begge kjølere og sendt inn diesel injectorer til testing, hjalp nok lite. Normal olje og kjølevann. ble litt bedre etter en rengjøring av turbo eksos side og eksos bendet, men ser det av og til enda. mistenker også att eksos slangen er kanskje full av koks lenger nede, når båt har vært oppe på land og slangen tørker ut så er det ingen ting på sjøen.. Er det fersk olje som viser i turboen? eller er det fra rengjøring? hvor lett spinner turboen din? Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 30.September.2019 Del på Facebook Svart 30.September.2019 (redigert) Min turbo snurrer kanskje bare en halv runde når den er kald. Varm så er det litt mer snurr i den. Om det er olje eller sjøvann , ingen anelse faktisk.. har ikke merket noe forbruk av olje, utenom normalt, så tar det med ro enda. Du har vel kanskje litt mer trykk på turbo sida med k motoren, ser det er ganske tørt i forhold til min ihvertfall. Men så er jo min motor fra 1989 også og sikkert litt slitt.. Lenge sida du sjekka eller fikk sjekka brennstoff dyser ? Redigert 30.September.2019 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
_Bliss_ Svart 1.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2019 Min motor er fra 94, så den begynner å dra på årene den også. Jeg har kun hatt den i ca 100 gangtimer. Gått totalt 1500. Har ikke sjekket dyser i mitt eie. Motor går fint kald og varm. Kan evt diesel komme seg uforbrent forbi sylinder og eksosmanifold når motor er varm? Ved oppstart forstår jeg at dette kan skje når motor er kald. Sitér dette innlegget Link to post
Radical4 Svart 1.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2019 Ta og sjekk etter ut/inn slark på turbinhjulet. Litt slark side til side går greit da det stabiliseres av oljetrykket. Men har du overdreven ut/inn slark så er det mye mulig at oljetening er defekt og da kjører den olja rett i innsug. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 1.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2019 Radical4 skrev 1 time siden: Ta og sjekk etter ut/inn slark på turbinhjulet. Litt slark side til side går greit da det stabiliseres av oljetrykket. Men har du overdreven ut/inn slark så er det mye mulig at oljetening er defekt og da kjører den olja rett i innsug. som nevnt virker den ganske tight og fin. om den hadde sluppet mye olje til innsug burde vel dette vist på kompressorside av turbo. ville vel vært mye oljegris? Sitér dette innlegget Link to post
Smurfen Svart 1.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2019 Men hvor mye oljefilm er det snakk om? Et bilde kunne jo avklart mye. Er vel ikke unaturlig at det kan sees en liten oljefilm fra eksosutløp. Er jo eksos med alle sine avfallstoffer vi snakker om som kommer ut på stille vann. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 1.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2019 Jeg ser oljefilm etter aggregat når jeg bruker det, når der er stilt. Jeg antar det er diesel rester, har ikke sett at det minker olje. 1 dråpe diesel blir en ganske stort flak før en bruker zalo til å samle den igjen. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 1.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2019 Smurfen skrev for 2 timer siden: Men hvor mye oljefilm er det snakk om? Et bilde kunne jo avklart mye. Er vel ikke unaturlig at det kan sees en liten oljefilm fra eksosutløp. Er jo eksos med alle sine avfallstoffer vi snakker om som kommer ut på stille vann. Det er ikke mye det er snakk om. Det var mer synlig etter forrige tur, men dat var det speilblankt på sjøen. Som du sier det er jo eksos det er snakk om, men vanskelig å si hva dom er normalt/ unormalt. Eksosutløpet mitt er helt under vannlinjen, kanskje det kan være en faktor som spiller inn? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.