Sleipner93 Startet 29.September.2019 Del på Facebook Startet 29.September.2019 Hei. Vi er en god gjengs som planlegger langtur neste år med vår 50-fots skøyte. Tanken var å komme oss raskest mulig tii Skagen/Fredrikshavn og deretter krysse over til Gøteborg før turen fortsetter nordover langs svenskekysten opp til Strømstad. Jeg vet det er mange folk her inne som kjenner svenskekysten godt og håpte på noen råd på gode ankringsplasser og uthavner her ? Første spørsmål er om vi kan gå fra Gøteborg og nordover videre til Bohus festning og gå utover i vest herifra ? Vi stikker 2.5m dypt og 10m høyt. Jeg har ikke supre kart over dette området enda men ser det er en bro på 6m her? Men det er kanskje en løftebro ? Sitér dette innlegget Link to post
DeltaTango Svart 29.September.2019 Del på Facebook Svart 29.September.2019 Her finner du infoen du trenger om Bohusbron: https://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjokort/Oppningstider-broar--kanaler/Bohusbron-Nordre-alvs-landsvagsbro/ Men det som kan stoppe deg er at det er grunt i utløpet av elva. Har ikke vært der selv så vet ikke hvordan det egentlig er der... Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 30.September.2019 Del på Facebook Svart 30.September.2019 Utløpet av Nordre älv. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 30.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2019 Aiai se der ja.. Det bør jo i teorien gå på høyvann ? Ser også at bunnen er gjørme/sand men allikevel kjipt å kjøre seg fast å måtte gå hele veien tilbake igjenn... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.September.2019 Del på Facebook Svart 30.September.2019 (redigert) Hei Sleipner93 jeg bodde i Kungälv innen jeg flyttet til Tønsberg…..så jeg har gått Nordre Älv noen ganger. ikke de siste åren, da jeg ikke kommer under broene, med dagens Gunga Din. Bohusbron, åpningsbar, som Delta Tango skriver....VHF eller telefon. Motorvegsbroen var åpningsbar, men er nå fastsveiset….dvs 12,5m høyde Jernbanebroen fast på 12,5m (OT / kuriosa, Trafikkverket har 3 døgn på seg att åpne både motorvegs- og jernbane-broen, der som det skulle gå ett ras i Göta Älv, på strekkningen Kungälv-Göteborg....for att ikke låse inne store fartøy i Göta Älv/Vänern. Zoome inn bilden på jernbanebroen, så syns løfte-øren midt i buen, samt hur betongen er støpt mitt i...…...da heises midtpartiet opp.) neste problem er Ormo-skjermanlegg, der kan du ikke gå i passasjen for småbåter...ikke tilstrekkelig dypt, uten du må bestille att de senker skjermene. Ormo skjermanlegg er bygget for å demme opp vannet i Nordre Älv, så att man tvinger ned mer vann i Göta Älv-armen. Dette gjøres ved kraftige syd og vest vinder, for att forhindre att saltvann trenger opp i Gøta Älv, der Göteborg har sitt ferskvanns-inntak men detter er heller ikke noen problem....anlegget er fjernstyrt ditt største problem (og også Trafikkverkets , om de tvinges mudre på 3 døgn!) er utløpet !....sjøkartet sier idag 2,2, og det er gjørme/leire sand......på riktig høyvann (+1-1,5m) hadde du kommet ut, men troligvis ikke en normal sommer på Bestkysten...da skinner solen, og det ligger stabile høytrykk over hele Bohuslän …..jeg hadde ikke prøvd med 2,5m Om det er Bohus festning (Norges sterkeste festning ever!) som dere ønsker se, så finnes det busser fra Gøteborg går ca hver 10 min stanner ved festningen, eller så kan man ta bussen fra Marstrand, tror det går en i timen derfra. http://rabbehuvud.blogspot.com/2011/07/ormo-portar.html Redigert 30.September.2019 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sleipner93 Svart 30.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2019 Takk for svar Gunga Din, da prøver vi oss ikke på den ruten? andre tips innaskjærs på vår vei nordover mot Strømstad ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.September.2019 Del på Facebook Svart 30.September.2019 Vad er dere interessert i ? natur, fiske, dykking, Party, bading ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 30.September.2019 Del på Facebook Svart 30.September.2019 På nett kan du sjekke sjøkartene lagt ut av Eniro (tror jeg det heter). Fellesferien? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 30.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2019 Party jeg for meg vi er ferdig med etter Smögen og Göteborg. Vi ser for oss å med det beste av svenskekysten. Flotte uthavner og fine leder nordover. Bading og fiske er også ting som er aktuelt for besetningen. Tror vi satser på å få til turen før fellesferien? Når er det mest trykk på svenskekysten ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.September.2019 Del på Facebook Svart 30.September.2019 Uka etter St.Hans til slutten av juli. Da ligger Hulda i brygga, eller tar lokale badeturer. Dessuten når bryggeleien ekstremnivåer i høysesongen. Spesielt heftig er Tanums kommun. Havner som Gribbestad, Havstensund, Fjellbacka, Väderöarna, Tanum. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.September.2019 Del på Facebook Svart 30.September.2019 Albrektssunds kanal Marstrand (stop over) Kyrkesund Mollösund inn Kråkesundsgap og norrut mot Gullholmen sen spørs det hur lettmanøvert skøyta er......men ett av de finere plassene i Bohuslän,(tykker jeg) Malö-strömmar og Nordströmmarna tilbake opp mot Lysekil Her er, i stort sett, enda plassen der tidevann er merkbart i Bohuslän... i Malöströmmar kan strömmen bli 3-4 knop.....i Nordströmmarna ngt mer......men det er tidevannström, så den veksler rettning Mye av denne filmen er filmet inne i strömmarna....... Fortsetter en annen dag ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2019 Ligge langsetter på utsiden av Hermanö (Gullholmen) er noe man bør unne seg. Også Käringön er verd et besøk. Her går det greit å ankre i bukten på utsiden av bryggene og jolle inn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.