Jump to content

Vifte i båt uten strøm


Jankar

Recommended Posts

Jeg har båten på land i år, en 33“ seilbåt. Jeg har satt inn sånne fuktboller, men jeg tenkte litt på å få inn en vifte slik at man får sirkulert luften. Men jeg har ikke tilgang på fast strøm. Noen som har noen løsninger på dette? Er en solcelle matte fra biltema og en 12v vifte en rimelig og fullgod løsning?

Link to post
Share on other sites

Ja, med mindre du ligger nær en mye trafikkert vei. 

Det ligger forøvrig tusenvis av båter på land om vinteren i Norge og de fleste organiserte opplagsplasser har forbud mot bruk av 230V ombord pga. brannfaren. Det er nok heller ikke særlig mange som tenker på å rigge seg til med 12V vifte og solceller. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God, passiv gjennomlufting er nok mer effektivt enn det en liten vifte kan bidra med.

Det minner meg om et tilsvarende tema ang. veitunneler. For ikke så mange år siden gikk ventilasjonsviftene i norske tunneler kun én vei. Ved ugunstig vindretning ble da virkningen av viftene negativ. Dette er visstnok rettet på…

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...