Jump to content

Plastskrape til å fjerne rur under båten, som ligger på vannet

Baklengs

Recommended Posts

Den @TerjeFjern viser til fungerer helt perfekt. En liten plankebit fungerer også i nøden, men planken blir fort rundet av i kanten mot de harde og skarpe rurskjellene, så det er ikke optimalt. 

I tillegg er det lurt å utruste dykkeren med en skureskrubb, av den typen som er for å skure gulv. Er sikkert å få kjøpt på Rema e.l. Den er perfekt til å gå over anoder, ekkoloddsvingere og kriker og kroker som man ikke kommer til med isskrapa. Dersom du har baugtruster kan det være smart med en oppvaskbørste også. Der er det trangt å komme til. 

Fant en isskrape med håndtak på BT til 29.90. Tror ikke det blir noe karbon-verktøy på innkjøpsliste med det første. 

Kjøpte båten forrige uke og tenkte dykkeren skal sjekke at ting er ok, og forhåpentligvis bekrefte at sink o.l er ok så skuta kan ligge ute til neste år uten å måtte på land. 

Er det noe mer enn sink og fjerne evt groe han bør sjekke når han først er uti og bader?

Sparkelspade med tre håndtak og skrapen i stål funker fint1924693399_lastned.jpg.552ebb2e91f2a33c8982a7ba1627086c.jpg 
godt grep når vedkommende skal få av eventuell rur fra aksling og skrog

Redigert av BERGSTAD (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Guest Avmønstret#

Når vi først er på sparkelspader ;-) 

Når jeg løfter båten så spyles den først med høytrykk. Når det er gjort så tar jeg en ca 30 cm sparkelspade, i metall, og "sparkler" hele båten før den rekker å tørke opp. Tar meg ca en time på 39 fots seilbåt og da er den "gullende ren". Alt, inklusive røtter på rur osv lar seg lett skrape av så lenge bunnen er bløt etter at båten har lagt ute i x(x) måneder. 

Når jeg skriver "sparkler" så mener jeg "skraper". Dvs at jeg bruker sparkelspaden motsatt vei av det som er tenkt, jeg skubber i stedet for å dra. Og hvor hardt den skal ta styres av vinkelen en holder den mot bunnen. Og der jeg ikke klarer å ta hardt nok med den brede sparkelspaden bruker jeg en mindre som jeg klarer å gi mer trykk på. 

Tusen takk for god hjelp. Dykkeren jobbet i ca 1,5 time. Skrubbet båten, (var mye mindre grodd enn jeg fryktet), rengjøre propell og sjøvannsinntak og byttet sinken som var helt oppbrukt. Etter at han var ferdig tok jeg en tur på fjorden, og skuta gikk i hele 11 knop! Og fortsatt mangler jeg 4-500 omdreininger på motoren. 

Pinkvin skrev 47 minutter siden:

"sparkler" hele båten

Dette skal jeg prøve når båten skal opp, regner med det blir neste år. Tenkte å få på ny bunnsmøring. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...