Baklengs Startet 30.September.2019 Link til dette innlegget Startet 30.September.2019 I morgen skal en dykker ned og sjekke ut hvordan det står til med men nyinnkjøpte båt. Når han er under der skal han også rengjøre litt, bl.a fjerne groe og rur. Jeg fant ikke noe praktisk verktøy til å fjerne rur i garasjen, er det noen som har en anbefaling? Gjerne BT siden de ligger 10 min kjøretur herfra, men alle forslag er av interesse. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Jeg bruker isskrape av plast for å få bort rur når båten er på land. Det burde virke under vann også Sitér dette innlegget Link to post
Baklengs Svart 30.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Jeg har aldri dykket, så vet ikke hva som er ok å holde under vann. Er det best med ett med håndtak? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Her på Østlandet har vi vindusskraper med håndtak. Biltema isskrape 37 450 kr. 29,90. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Den @TerjeFjern viser til fungerer helt perfekt. En liten plankebit fungerer også i nøden, men planken blir fort rundet av i kanten mot de harde og skarpe rurskjellene, så det er ikke optimalt. I tillegg er det lurt å utruste dykkeren med en skureskrubb, av den typen som er for å skure gulv. Er sikkert å få kjøpt på Rema e.l. Den er perfekt til å gå over anoder, ekkoloddsvingere og kriker og kroker som man ikke kommer til med isskrapa. Dersom du har baugtruster kan det være smart med en oppvaskbørste også. Der er det trangt å komme til. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ida Marie III Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Litt stor sparkel skje funker fint...så lenge skroget ikke er for rund i kantene... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Har aldri brukt noe annet enn sparkelspade i metall, så bred en er sterk nok til. Hvorfor i plast? Sitér dette innlegget Link to post
Baklengs Svart 30.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Kjøpte en skrape på Biltema. Tenkte en i plast var snillere mot båten, men kan jo være jeg tar feil? Har et børstesett, det også fra Biltema. Der er en stiv og en mykere børste, tenkte de kom godt til bruk. @Komodo Har dessverre ikke baugthruster på den. Men tusen takk til deg og dere andre for gode råd! Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Ulempen med en isskrape uten håndtak er at dykkeren kommer til å få såre knoker når det går hull på hanskene. Disse sårene er ikke å leke med. Jeg anbefaler en stiv sparkel i ulike bredder samt multiverktøy for de vriene plassene samt gjennomføringer. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Det var da mye ball for å skrape en båt. Dykker som gikk over tre båter i havnen hos oss i våres, brukte plastsparkel av typen man bruker for flislegging. I tillegg en kniv laget av hardplast. Redskaper av karbonstål er naturligvis fortreffelig om man skal forulempe edle metalloverflater og aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Si til dykkeren at han også må under båtene Spøk til side, bruk gjerne plast men sørg for et håndtak og bytt ut ofte. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Barbaria skrev 1 minutt siden: Si til dykkeren at han også må under båtene Spøk til side, bruk gjerne plast men sørg for et håndtak og bytt ut ofte. Svømte under tre båter hos oss. Skrapte mens han svømte. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Sikker på at det ikke var meg? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 (redigert) Barbaria skrev for 1 time siden: Sikker på at det ikke var meg? Nei. Kontrollspørsmål: Hva fikk du for jobben? Redigert 30.September.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baklengs Svart 30.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Fant en isskrape med håndtak på BT til 29.90. Tror ikke det blir noe karbon-verktøy på innkjøpsliste med det første. Kjøpte båten forrige uke og tenkte dykkeren skal sjekke at ting er ok, og forhåpentligvis bekrefte at sink o.l er ok så skuta kan ligge ute til neste år uten å måtte på land. Er det noe mer enn sink og fjerne evt groe han bør sjekke når han først er uti og bader? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Det kommer vel an på hva du har under vannlinjen? Sitér dette innlegget Link to post
Baklengs Svart 30.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Hulda skrev 10 minutter siden: Det kommer vel an på hva du har under vannlinjen? Båten er ganske basic - en Skilsø 23. Det er toalett i båten. Har ikke ekkolodd eller annet utstyr som går under båten. Det var det du mente? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.September.2019 Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Det var det jeg mente. Det er vel ikke så mye å sjekke da. Sitér dette innlegget Link to post
Baklengs Svart 30.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2019 Noen ganger kan det være greit med lite utstyr Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 2.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 (redigert) Sparkelspade med tre håndtak og skrapen i stål funker fint godt grep når vedkommende skal få av eventuell rur fra aksling og skrog Redigert 2.Oktober.2019 av BERGSTAD (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 Når vi først er på sparkelspader ;-) Når jeg løfter båten så spyles den først med høytrykk. Når det er gjort så tar jeg en ca 30 cm sparkelspade, i metall, og "sparkler" hele båten før den rekker å tørke opp. Tar meg ca en time på 39 fots seilbåt og da er den "gullende ren". Alt, inklusive røtter på rur osv lar seg lett skrape av så lenge bunnen er bløt etter at båten har lagt ute i x(x) måneder. Når jeg skriver "sparkler" så mener jeg "skraper". Dvs at jeg bruker sparkelspaden motsatt vei av det som er tenkt, jeg skubber i stedet for å dra. Og hvor hardt den skal ta styres av vinkelen en holder den mot bunnen. Og der jeg ikke klarer å ta hardt nok med den brede sparkelspaden bruker jeg en mindre som jeg klarer å gi mer trykk på. Sitér dette innlegget Link to post
Baklengs Svart 2.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 Tusen takk for god hjelp. Dykkeren jobbet i ca 1,5 time. Skrubbet båten, (var mye mindre grodd enn jeg fryktet), rengjøre propell og sjøvannsinntak og byttet sinken som var helt oppbrukt. Etter at han var ferdig tok jeg en tur på fjorden, og skuta gikk i hele 11 knop! Og fortsatt mangler jeg 4-500 omdreininger på motoren. Pinkvin skrev 47 minutter siden: "sparkler" hele båten Dette skal jeg prøve når båten skal opp, regner med det blir neste år. Tenkte å få på ny bunnsmøring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.