Jump to content

Vask/rens og impregnering av båtkalesje.


tom Cognac

Recommended Posts

Dette kommer jo an på utgangspunktet ditt, det. Bare vanlig skitt, eller er kalesjen full i blåmann/svartsopp.

 

Min sønn har vasket sin kalesje med shipshape kalesjerens, pga blåmann, dette er litt tøff behandling for sømmene, men ble gjort slik fordi kalesjen skal til rep. og sy nye sømmer. Kalesje ble ren og pen.

 

Til vanlig følger jeg anbefalingen fra Agder Kalesje, og har kalesjen i bløt med biotex, i et lite oppblåsbart badebasseng:

 

Slik kan du enkelt vedlikeholde/vaske din kalesje:

– Legg kalesjen i bløt i en balje eller et badekar over natten. Ikke bruk varmere vann enn ca 30°C.
Vaskemiddel som kan benyttes er Bio- Tex, grønnsåpe eller annet mildt vaskemiddel.

– Bruk en svamp eller myk børste på skitne steder (vær forsiktig og ikke skrubb duken med stiv børste, det kan ødelegge fibrene eller sømmene)

– Skyll duken godt i vann

– Heng kalesjen til tørk

– Impregner kalesjen (følg bruksanvisningen for impregnering

Link to post
Share on other sites

Mange meninger om dette. Selv gjør jeg minst mulig de første 5 årene. Børster av møkk uten bruk av kjemikalier mens den er på båten. Lar den tørke før jeg bytter til vinterkalesjen. Ruller den pent sammen og lagrer tørt til neste sesong. Om man først begynner å impregnere, må man gjerne fortsette med det. Venter til den trenger det.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

@Worry II har nettopp vasket kalesjen vår i badekar, lunkent vann og grønnsåpe i nesten 2 døgn. Vasket forsiktig vekk det som var av flekker osv, ikke blåmann eller mugg (rimelig ny kalesje, 2017). Fungerte som en kule. Kan jeg se bort fra impregnering slik du nevner, eller må man impregnere med en gang man har brukt grønnsåpe? Vil helst ha dette klart til våren, slippe å "se om den trenger det", her på vestlandet vil det komme til syne relativt fort og brutalt :) 

 

Spm 2; Hva bruker dere på kalesjevinduene? Kun vann eller noe annet snadder som vil hjelpe på sikten? 

Link to post
Share on other sites

olgaman skrev 15 minutter siden:

. Kan jeg se bort fra impregnering slik du nevner, eller må man impregnere med en gang man har brukt grønnsåpe?

 

Det skal ikke være nødvendig å impregnere etter vask på en 2017-modell, mener jeg. Forutsatt at du ikke har være harhendt med den i badekarret (stappet og trampet på den). Litt grønnsåpe er nok ikke noe som gjør kalesjen utett. Jeg ville ikke impregnert.

Når det gjelder vinuene er det også mange kjærringråd, mitt er å sette de inn med vaselinolje (ikke søle) for så å polere det helt vekk med mikrofiberklut. Blir så fine atte :smiley:  Annet tips er å polere de med vanlig polish, om du har riper i de. Det blir også veldig bra. Men igjen, viktig å ikke søle/komme borti stoffet. 

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Worry II takker for svar! Den ble forsiktig behandlet i badekaret ja, ikke noe hard kost eller stamping. Lar du det stå lenge med oljen før du polerer det bort? Er dette noe jeg kan vente med å gjøre til våren igjen før utsetting, eller bør det gjøres nå? Evnt går det an å gjøre det når kalesjen er satt på båten, at oljen poleres bort med en gang? 

 

Vil ikke polish lage riper i vinduene? Evnt hvilken polish bruker man? 

Link to post
Share on other sites

olgaman skrev 9 minutter siden:

.. Lar du det stå lenge med oljen før du polerer det bort? Er dette noe jeg kan vente med å gjøre til våren igjen før utsetting, eller bør det gjøres nå? Evnt går det an å gjøre det når kalesjen er satt på båten, at oljen poleres bort med en gang? 

 

Vil ikke polish lage riper i vinduene? Evnt hvilken polish bruker man? 

 

Jeg fører på vaselinolje og polerer den av igjen med en gang. Jeg tar dette etter at kalesjen er montert, letter e å unngå søl, da. 

Jeg bruker ikke polish lenger, men da jeg gjorde det brukte jeg bare den jeg hadde til bilen. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Er det ingen andre som høytrykkspyler kalesjen? Har gjort dette på alle kalesjene på de 6 båter jeg har hatt i løpet av snart 30 år. Skrubb med Zalo vann og høytrykspyler på høsten. La de tørker godt og pakke bort for vinteren. En runde med impregnering på våren før kalesjen monteres igjen. Aldri hatt problemer med utett kalesje. De er jo ikke lagd av papp .

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 1 time siden:

Er det ingen andre som høytrykkspyler kalesjen? Har gjort dette på alle kalesjene på de 6 båter jeg har hatt i løpet av snart 30 år. Skrubb med Zalo vann og høytrykspyler på høsten. La de tørker godt og pakke bort for vinteren. En runde med impregnering på våren før kalesjen monteres igjen. Aldri hatt problemer med utett kalesje. De er jo ikke lagd av papp

Jeg velger å følge fabrikantens anbefaling, i håp om lang levetid på kalesjen. 30 år/6 båter er 5 år  i snitt, det er vel i korteste laget for å vurdere om behandlingen av kalesjen er god nok eller ikke?

Med riktig vedlikehold skal vel en kvalitetskalesje vare opp mot 15 år?

 

Her er hva Hansen Protection sier om høytrykkspyling:

  • IKKE BRUK BØRSTE ELLER HØYTRYKKSSPYLER – Impregneringen får fort riper ved børsting, og vevstrukturen i stoffet tåler ikke hardt trykk fra en høytrykksspyler. Det anbefales å impregnere stoffet etter en god vask. Da blir kalesjen tettere, lettere å holde ren og bedre beskyttet mot UV-stråling.

Link til hele Hansen Protection sin prosedyre:

https://kalesjer.no/slik-klargjor-du-baten-for-sommeren/

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har for det meste hatt gamle båter der kalesjene var mellom 5 – 10 år da jeg kjøpte. Nåværende kalesje er fra 2012 og både ser og fungerer nesten som ny etter behandling. Klart produsentene vil at vi behandler kalesjene med silkehansker. De vil ha minst mulig reklamasjon under garantitiden.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg putter den i vaskemaskinen med Omo Color eller hva det nå finnes av vaskemidler tilgjengelig.
Kjører på 30 grader med programmet skånsom vask og  høyt vann nivå i trommelen.
Sentrifugerer ikke.
Har relativt stor vaskemaskin og kalesje i flere deler så vasker enn og enn del.
Funger greit for meg.

Jeg har også ødelagt en lett slitt kalesje for mange år siden som bare var to delt med for liten vaskemaskin og for høyt turtall på trommelen så vær forsiktig hvis dere tenker å kopiere vaskemaskin bruken   

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 14 timer siden:

Har for det meste hatt gamle båter der kalesjene var mellom 5 – 10 år da jeg kjøpte. Nåværende kalesje er fra 2012 og både ser og fungerer nesten som ny etter behandling. Klart produsentene vil at vi behandler kalesjene med silkehansker. De vil ha minst mulig reklamasjon under garantitiden.

 

Dette er jo bare sprøyt!! Kalesje fabrikanten  gir jo gode råd for at kalesjen skal vare lengst mulig.

Man kommer selvfølgelig ikke noen vei under "garantitiden" om vedlikeholdsanvisningene ikke følges, det gjelder

jo alt.

Det er forresten litt merkelig at alle kalesjene har vært mellom 5 og 10 år når du har kjøpt de, jeg tror rett og slett ikke noe på "regnestykkene" dine. Vedlikeholdet du beskriver forkorter rett og slett levetiden på kalesjen.

For produsentenes del ville det nok vært en fordel om alle fulgte dine råd da det ville medført et vesentlig større salg av kalesjer.

Redigert av Tombåt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tombåt skrev for 8 timer siden:

Det er forresten litt merkelig at alle kalesjene har vært mellom 5 og 10 år når du har kjøpt de, jeg tror rett og slett ikke noe på "regnestykkene" dine. 

 

Neimen hør nå her Tomhylse....I never said I went out and bought 5-10 year old canopies. The boats I have owned have had canopies that are between 5-10 years old when I bought the boat.. What part of that do you not understand? Otherwise I am only sharing my experience and, of course, nothing is written in stone……So back off a little bit there bro!

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Worry II skrev On 16.12.2019 at 15.01:

 

Jeg fører på vaselinolje og polerer den av igjen med en gang. Jeg tar dette etter at kalesjen er montert, letter e å unngå søl, da. 

Jeg bruker ikke polish lenger, men da jeg gjorde det brukte jeg bare den jeg hadde til bilen. 

 

 

 

Har alltid polert vinduene i kalesje, og på båten, med den polishen jeg har for hånd. Men ikke noe rubb/slipegreier da ;-) Kan ikke si at jeg har merket noen negativ "langtidseffekt" eller noe. Men må repetere et par ganger i løpet av sesongen. 

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 16 timer siden:

 

Neimen hør nå her Tomhylse....I never said I went out and bought 5-10 year old canopies. The boats I have owned have had canopies that are between 5-10 years old when I bought the boat.. What part of that do you not understand? Otherwise I am only sharing my experience and, of course, nothing is written in stone……So back off a little bit there bro!

Sorry, jeg mente å sitere deg på at kalesjene var 5-10 år gamle når du kjøpte båtene.

Resten står jeg inne for.

Og forresten, jeg er god i norsk, så du må gjerne bruke det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...