Peter- Startet 1.Oktober.2019 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2019 (redigert) Hej alle Der var nogle gode efterårs storme/gale jeg bare måtte ud og prøve kræfter med og jeg(+konen) lærte meget om vores båd - dog har jeg ikke stormsejl så vi brugte vores furler jib ca 5-10% ude (blæste jo tæt på 20m/s begge gange) - men resultatet var at jibben fik lidt skade på leech’en (se billederne). Er det bare at sætte noget tape over og sy det fast eller? Vil også gerne installerer et 3rd reefing point på min mainsail - nogen der har erfaring med at gøre dette selv? Mvh, Peter Redigert 1.Oktober.2019 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2019 For meg ser det ut som om sømmene i fokka bør sys over med ny UV-bestandig tråd. Å sette inn et tredje rev ville jeg (det også) ha fått en seilmaker til å gjøre. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Peter- Svart 1.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2019 Ok. Kender du en god seilmaker? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2019 Foreslår du sjekker lokalt, men generelt er det jo vanskelig å finne seilmakere som det ikke er noe å utsette på :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 1.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2019 Men er du sikker på at du virkelig trenger et tredje rev?. Ville heller prioritert en hardvindsfokk om du ikke har det fra før. K Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Peter- Svart 1.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2019 Jeg ville elske at eje en hardvindsfokk men kan ikke finde en til en rimelig pris - og et flat storseil i tredje rev burde give gode seil egenskaber imod vinden tænker jeg? Det var helt umuligt at gå imod vinden med forseilet oppe. Ok jeg syr bare seilet over - det var en nem løsning :) Kan man eventuelt bruge multifilament fiske snøre "fireline"? Det er jo seriøst kraftige sager... Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2019 Har tre rev ( mastetopprigg) og klarer å seile i mot i 20ms + med alle tre rev og en liten snei av 100% fokke ute. Men ikke veldig effektivt, og ikke uten betydelig krenging. Var kast/perioder på opp mot 25 og da opplevde jeg selv det lille vi hadde ute som for mye seil. Og i periodene med 20+ ble båten logjerrig, men hadde ikke mer rev, kunne ikke ha ut mer fokke og blafring/delvis fylt storseil ville revet seil i filler kjapt. Så da var det "game over" uten egne hardvinds/stormseil. Men det er godt nok for vår bruk. Noe større enn 100% fokke på rull ville neppe fungert mot vinden mtp hvor mye det bygger på forstaget. ........ Jeg får også til en nær perfekt balanse i båten på kryss med tredje rev og litt rulla inn på fokka i type frisk bris. Kjekt når jeg seiler alene og må ned i båten eller ordne noe da den styrer seg selv. Ville ikke vært foruten tredje rev på min båt. Men det kommer selvsagt an på båten og tusen andre ting hva som passer på andre båter. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 1.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2019 Hej Pinkvin Der prøver jeg at installerer et 3. rev i seilet, må bare finde en seilmaker først burde jo være et relativt billigt projekt. Køber nogle storm-seil når jeg får lidt erfaring / ny båd - men lige nu søger jeg ikke vinde over 20 m/s i gusts. Det er en utrolig dårlig følelse ikke at kunne seile imod vinden især når man ved at motoren kan fejle hvert sekundt når der er så grov sjø/firkantede bølger så jeg må mestre fuld kontrol i 20 m/s før jeg søger storm - det var dog muligt at holde min position imod vinden hvilket var positivt. Det andet jeg fandt ud af er at med forseilet i krafting vind kunne jeg kun jibe/gybe med ikke lave et tack (dreje imod vinden) hvilket resulterede i at jeg mistede de få meter jeg havde vundet imod vinden på hvert ben. Skal dog siges at jeg sejlede i et utroligt smalt sted hvor jeg ca havde 500 meter på hvert ben. Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 1.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2019 Du finner Seilmaker Mathisen på Åsen i Stavanger: https://www.seilmaker-mathiesen.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 1.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2019 Hafrsfjord skrev 5 minutter siden: Du finner Seilmaker Mathisen på Åsen i Stavanger: https://www.seilmaker-mathiesen.no/ Takk Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2019 Oppsøkte vinden i sommer, for å prøve ut i hard vind, akkurat som du. Vil aldri gå ut i sånn vind uten veldig god grunn, men om en bruker båten en del så vil det skje før eller siden. Da er det greit å ha prøvd før. ...... Vi klarte å slå, det hadde jeg ikke helt trua på at skulle gå. Måtte vente på rette bølgefrekvensen og ha god fart i båtenvog treffe bølgene riktig. Men fikk total ormebol på fokkeskjøtene en gang de ble litt for slakke i ett slag. Løsnet heldigvis av seg selv. Men var så aggressiv blafring at jeg tror seilene vil ryke om vi skulle slått mange ganger. Da må det hardvindsseil til. ...... En merker jo at marginene blir små. Småfeil kan gi store følger og skade på utstyret. Gir god mestring, men litt skummelt også da syns jeg ;-) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 1.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2019 Gamle seil er ikke effektivt. Begynner sømmen å løsne er det bare å sy over, men det er ikke mye igjen av seilet, så hardvindseling er risikofylt. Skal du fikse seil i vinter skaff skikkelig tråd. Fiskesene fungerer fint i nød, men ikke som en permanent løsning. Å sy ett tredje rev er helt kurant hvis en har sydd litt seil før. Trenger en del forsterkninger. Men ut fra det du skriver ville jeg brukt seilmaker. Det krever litt å få det passe sterkt. Seiling i 20 m/s er helt kurant. Er en del teknikk, og ikke veldig komfortabelt. Kanskje en fordel å bli komfortabel i 15 m/s først. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 2.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 Pinkvin skrev for 12 timer siden: Oppsøkte vinden i sommer, for å prøve ut i hard vind, akkurat som du. Vil aldri gå ut i sånn vind uten veldig god grunn, men om en bruker båten en del så vil det skje før eller siden. Da er det greit å ha prøvd før. ...... Vi klarte å slå, det hadde jeg ikke helt trua på at skulle gå. Måtte vente på rette bølgefrekvensen og ha god fart i båtenvog treffe bølgene riktig. Men fikk total ormebol på fokkeskjøtene en gang de ble litt for slakke i ett slag. Løsnet heldigvis av seg selv. Men var så aggressiv blafring at jeg tror seilene vil ryke om vi skulle slått mange ganger. Da må det hardvindsseil til. ...... En merker jo at marginene blir små. Småfeil kan gi store følger og skade på utstyret. Gir god mestring, men litt skummelt også da syns jeg ;-) Det er virkelig skummelt, men det er en fantastisk oplevelse og hvis man er forsiktig synes det også rimelig sikkert.. jeg tænker at jeg må få konen eller min mor til at sy min nogle hardvindsseil til vinter, de behøver jo ikke at være perfekte for at være effektive tænker jeg... pacuare skrev for 11 timer siden: Gamle seil er ikke effektivt. Begynner sømmen å løsne er det bare å sy over, men det er ikke mye igjen av seilet, så hardvindseling er risikofylt. Skal du fikse seil i vinter skaff skikkelig tråd. Fiskesene fungerer fint i nød, men ikke som en permanent løsning. Å sy ett tredje rev er helt kurant hvis en har sydd litt seil før. Trenger en del forsterkninger. Men ut fra det du skriver ville jeg brukt seilmaker. Det krever litt å få det passe sterkt. Seiling i 20 m/s er helt kurant. Er en del teknikk, og ikke veldig komfortabelt. Kanskje en fordel å bli komfortabel i 15 m/s først. God ide, jeg skal sy alle sømmene over med en god tråd denne vinter. Nogen anbefaling af tråd? 20 m/s var bare mit max, klart at jeg skal seile i 10 m/s, 15m/s osv også.... Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 2.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 En anden ting... kan man monterer en storm-jib på baby-stay? Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 2.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 Peter- skrev for 9 timer siden: En anden ting... kan man monterer en storm-jib på baby-stay? Mvh, Peter Nei, du har ikke støtte akterover ved baby stavet. Skal du ha stormfokk på ett indre stag må du ha lensetakler, wire som går fra toppen av stavet og akterover for å kompensere for kreftene i stormfokka. Mange år siden jeg kjøpte tråd til seil, har sikkert noe gjemt ett sted ennå. Du finner sikkert noe ved googling, eBay etc. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 2.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 pacuare skrev 17 minutter siden: Nei, du har ikke støtte akterover ved baby stavet. Skal du ha stormfokk på ett indre stag må du ha lensetakler, wire som går fra toppen av stavet og akterover for å kompensere for kreftene i stormfokka. Mange år siden jeg kjøpte tråd til seil, har sikkert noe gjemt ett sted ennå. Du finner sikkert noe ved googling, eBay etc. Ok - det er godt jeg spurgte fordi det var min plan hehe. Det burde være meget nemt at sy en storm jib så det får jeg familien til - det sejl har et ekstremt simpelt design og kan vel laves af et solidt af tykt materiale... Var nede og se på mit seil idag og det er ikke bare syningerne men faktisk materialet der er blevet helt flosset. Skal helt klart ikke bruge det seil i hård vind længere... Har netop købt 500m tråd i Kina samt noget carbon fiber stof til at lappe fremtidige problemer med.... købte også lidt kevlar tråd.. fandt det på google.. Får lavet et tredje rev i mit storseil - det er simpelhen for fantastisk når efterårs vinden er stærk så jeg må kunne kommer på vandet og få lidt adrenalin ;) Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.