Jump to content

Nidelv 590 Sport vs Bella 621 vs Ibiza 20 SE Touring

¯\_(ツ)_/¯

Recommended Posts

Hei, 

ny i forumet og forhåpentligvis snart ny båteier :pray:.

På jakt etter en DC på mellom 19-21 fot som primært er tiltenkt bruk i Oslofjorden på dag og (solskinns)turer med et par venner (4-5pers så fint med ok uteplass) samt mulighet for overnatting for 1-2 pers for biiitelitt lengre turer. Selv om vi har hatt båt i familien er det mitt første personlige kjøp og ønsker i utgangspunktet noe som er relativt driftssikkert. 

Etter en del research så har vi landet på modellene over (Uttern D55 ser også fin ut men synes litt liten mtp gjester osv). 

Trekkes mest mot en Nidelv 590s fra 2007 med 120 Mercury Cruiser motor som nylig er overhalt. Lå veldig fint i sjøen og ser helt nydelig ut. I utgangspunktet tenkte jeg utenbordsmotor da hørt det er enklere (rimeligere) med vedlikehold og evt service om noe skulle skje og ikke minst best på slike mindre båter? 

Ibiza har en 115 Yamaha og er fra 2004. Bella'n har en Mercury Optimimax 115 og er fra 2008. Alle kan dokumentere nylig motorservice samt innendørs vinteropplag. Prismessing varierer de litt (samt på utstyrssiden) men er alle innenfor budsjett. 

Innspill mottas med stor takk!

Redigert av ¯\_(ツ)_/¯ (see edit history)

Jeg ville tittet nøye på innredning og layout ved valget av daycruiser i denne størrelsen. Jeg synes innredningen i Ibiza 20Touring er kjempepraktisk til mitt bruk, men jeg ville ikke valgt den til overnattingsturer. Da er nok f.eks. Skibsplast 605 en mer brukervennlig båt. Ulempen er at man må via dollbordene for å komme frem til baugen. Ikke sikkert at alle er like komfortable med det. Likeså blir L-benken i 20 Touring litt liten til 3-voksne, men man har god plass på de fellbare setene bakerst. Fungerer fint i rolig sjø og moderat fart. Plusset med denne løsningen er at man kommer seg enkelt bak i båten ved f.eks. dregging, bading og vannport. I tillegg gir det nedsenkede baugdekket en  ekstra trygghetsfølelse hvis man f.eks. skal gå i land på holmer og høye brygger. Sjøegenskapene er kanskje ikke de råeste til offshorebruk, men burde fungere fint inne i Olsofjorden.

I denne størrelsen får man ikke pose og sekk, så man må se på hvilke kompromisser man er villig til å inngå.:smiley:

Redigert av Solseng (see edit history)

Har hatt Bella 621Dc, med Mercury 150 Fourstroke, en ny motor på den tiden (2013). Veldig god kombinasjon. gikk Kristiansund - Bjørnsund som lengste tur utaskjærs. God båt i litt rotete sjø. Men alt av påskrudde deler må sjekkes. Jeg la også gummibiter under lokkene på benkene, for å stoppe skramling, og strammet en haug med skruer, som også trengte noe mer å bite seg fast i. Alt er bare skrudd rett i glassfiberen. Vet ikke om dette er slik på de andre. Også veldig lite plass i høyden i "cabinen". Greit nok for 2 for en natt, men ikke mer.

Savner den likevel. Savner motoren mest..

• 7 måneder senere...
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...