Jump to content

Er det mulig å overhale vannpumpe yanmar 6lya-stp


Lucky Lady 2

Recommended Posts

Lucky Lady 2 skrev for 1 time siden:

Jeg har den gamle som ble tatt av den ene motoren, og lurer på om det er mulig noen har repsett eller vet hvor det kan skaffes deler?

Plukk ned den gamle og se etter slitasjeskader i pumpehuset, kanskje det er derfor den er byttet ?

Ser alt ok ut skifter du pakninger, simmerring, og eventuellt lagre. Yanmar har delene. Maskinforretninger kan også ha delene hvis du klarer å identifisere typebetegnelser, eventuellt ta delene med deg.

Mulig du klarer deg med Yanmar Part# X0520505 Water Pump Seal Kit eventuellt Johnson Part # 09-20-505. Pumpa er produsert av Johnson Pump for Yanmar.

 

 

Link to post
Lucky Lady 2 skrev 8 minutter siden:

Hei igjen

Det er sirkulasjonspumpen til kjølevæsken, og ikke sjøvannspumoen. Det er den som er så dyr 

 

I gamledager fikset man slike pumper. Den gangen var konstruksjon rundt akseltetting og lagring annerledes. Fra 50-tallet og fremover har slike pumper blitt hva man kaller 'sealed unit', ikke fornuftsmessig reparerbart. Det beste er å finne ut hvilken basismotor som ligger til grunn for din motor, og så søke på nettet. Med prisleiet til Yanmar, finnes det sikker 'replacements'. For amerikaneren som sitter i Hulda betalte jeg under 1000 kroner for en tilsvarende pumpe hos norsk delepusher.

 

Dog, finner du rep.sett, er den reparerbar. Grunnen til at pumpen begynner å lekke har to hovedgrunner. 1) den er tørrkjørt. 2) lagerhavari. Årsaken til lagerhavari før 5000 driftstimer kan være for stram drivrem.

 

Link to post

Hei igjen

jeg vet ikke hva som kan være årsaken, men begge vannpumene har begynt å lekke ved ca 2000 driftstimer. Synes dette var tidlig og veldig forundret når pumpe 2 begynte å lekke. 

Jeg kan ikke si at den har gått tørr, på noen av motorene, men vi har byttet remmer et par ganger i løpet av de 9 sesongene som jeg har hatt båten. 

Det er jo en del Yanmarmotorer som har sin basis i Toyota, men denne tror jeg ikke er laget annet enn til båtmotor, men er ikke sikker?

Link to post

Denne motoren har trolig keramisk tetning med fjærtrykkassistert kontakt.

Har trolig samme i en gravemaskin da blokk og pris harmonerer.... dessverre.

 

Holder på å bygge om hele tetningsmekanismen med dobbel leppetetning.

Den løsningen vil IKKE gi 2000 timer men siden en leppetettning koster meg 40 kr så kan jeg bytte den relativt ofte og fortsatt beholde humøret og følelsen av at det var lurt å bygge om...

 

Løsningen krever oppspenning av tomt vannpumpe hus i dreiebenk for dreiing av lomme for leppetettning.

Ikke en krevende jobb men krever tilgang til rett utstyr.

På min bruker jeg akslingen som den er.

 

Link to post

Pumpen har mekanisk tetning, kull mot kjeramisk sete, mest trolig. Slike tetninger har standard mål. Kina produserer millioner av slike til noen få kroner stykket. Men som @dieselfanhevder, leppetetninger gjør susen. Enklere å få godt resultat. Noen pumpeprodusenter stuker impeller og feste for remhjul fast til akslingen. Hvis sakene sitter med presspasning, ok å plukke fra hverandre. Chevroletpumpen til Hulda kostet vel 250 kroner år 2000. For en pumpe som koster 18 000 kroner er det verdt å gjøre litt jobb.

Link to post

Vil anbefale å sentrere huset ved å presse huset forsiktig mot en planskive med senterspiss i bakdokka, så sette opp klammer i planskiva.

Dette er en "gammeldags" oppspenningsform men fjerner totalt behovet for å rette opp huset i en bakkskive.

 

Dersom kompisen ikke har planskive kan dere ta ut bakkene av en chuck og bruke T-muttere/platemuttere i sporene til bakkene for å holde klammere på plass...

 

Når en bruker disse metodene er det alltids en viss fare for at noe løsner. Hold dere derfor godt bakenfor supporten...  :thumbsup:

Link to post

Det gikk greit å demontere min vannpumpe. Brukte en induktiv lagervarmer og tilpassede armer til en 3-beins avtrekker.

 

Oppspenning i dreibenk: dersom en ikke har planskive så er det også mulig å spenne opp en plate i bakkskive, dreie anleggsflater plan, presse pumpehuset mot plata med senterspissen. Bor og gjeng 3 eller fire hull M6/M8 i plata gjennom festehullene i pumpehuset med batteridrill etc. Skru fast pumpehus mens senterspissen fortsatt sentrerer og holder huset på plass.

 

Klart for å dreie.

 

Det kan også vurderes å sette inn foring.

Da vil en kunne bruke lettere tilgjengelige lager og forlenge tilgjengelig plass til leppetetninger. (3 tetninger er bedre enn 1....)

Dobbelt lager på reimhjulsiden vil også forlenge levetiden....

 

...men nå skal du få arbeidsro :yesnod:  :thumbsup:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...